Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.32 (38) 2006. gada 16. augusts
            

Biznesā ar nišas produkciju

 

"Arcus uzņēmumu grupa" dibināta pirms 15 gadiem, bet ražošanas vadītājs un valdes priekšsēdētājs Zigurds Spunde šajā biznesā pieliek sev vēl divus gadus klāt. Tas ir vienīgais uzņēmums Latvijā, kurā ir datorsistēmu vadība. Uzņēmuma personāla struktūrā nojaukta piramīdas pakļautības sistēma, kas nozīmē- priekšnieks nav svarīgāks par jebkuru citu profesionāli konkrētajā darba vietā. Divās mājaslapās www.arc.lv un www.salons.lv redzams acumirklī nesaskaitāms sortimenta klāsts, bet Z.Spunde paskaidro- ir tikai divi virzieni: ražošana un interjera projektu realizācija.

04.JPG (19893 bytes)
Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

"Ir globālie produkti- automobiļi, mobilie telefoni, datortehnika. Un ir nišas produkti- tas, ko mēs ražojam, specifiskas mēbeļu detaļas, specifiski interjeri."

Galvenais uzņēmuma inovators sarunas laikā ērcīgs kļūst vairākkārt. Par globālās ekonomikas aplamām interpretācijām; par jauniešiem, kurus stūrī būtu jāiedzen, jo ne strādāt grib, ne pelnīt, ne kaunu zina; par asociācijām un apvienībām, kurās viņš neiesaistās, jo pret tām esot imūns un tāpēc arī uzņēmums neesot nevienā topā. Ar vienu organizāciju gan palepojas- šovasar kļuvis par biedru un valdes locekli jaunizveidotajā laivu flotē, kurā ir tikai koka laivas, kas vecākas par 35 gadiem. Iepazīstina "Komersanta Vēstnesi" ar jauno materiālo- medusšūnu sendvičiem. Par biznesa kļūdām viņš neērcinās, tās analizē.

Ražošanas modulis- atšķirīgā izcilība

"Mums ir Latvijā vienīgā man zināmā rūpnīca, kuru pilnībā vada datorsistēma. Tā ir mūsu absolūtā unikālā atšķirība. Tāds ražošanas modulis nav palaists nevienā citā uzņēmumā," stāsta Z.Spunde. Sākotnēji strādājuši ar dāņu Concorde programmu, tagad pārejot uz programmu Axapta.

Uzņēmums ražo koka un metāla mēbeļu detaļas. Procesā ir noteikts ražošanas standarts, ražošanas plūsma, ražošanas kārtība. "Ja mūsu pasūtītājs zina artikula numuru, detaļas kodu, viņš var pasūtīt jebkuru detaļu," uzsver Z.Spunde.

Produkcija mazās sērijās

Uzņēmuma attīstības vēsturē ir bijis izvirzīts mērķis- pāriet uz mazām produktu sērijām. Kā tas izdevies? "Jā, small batch production," apstiprina Z.Spunde. " Ražošanas pamatā ir darba uzdevumu došana. Datorsistēma to arī dara- dod darba uzdevumus. Jāspēj precīzi pateikt, kas kuram jādara. Tātad, vai mēs ražojam 100 galda virsmas vai piecas, nepieciešamais darbs, ko izdara administrācija, ir pilnīgi vienāds- ievada datorā kodu. Un viss. Produkts aiziet ražošanā. Protams, ir nepieciešams pārstādīšanas laiks. Ir atšķirība, vai vajadzēs 100 virsmas vai vienu, bet tā nav kritiska. Lielās sērijās parādās citas problēmas. Mazajām sērijām ir priekšrocība- par tām var prasīt augstāku cenu." Rēķināt Z.Spunde māk, jo beidzis Rīgas 1.vidusskolu "gandrīz ar izcilību".

Cehā viņš piestāj pie jaunas darbmašīnas "Heesemann" un iesmejas: "Tas man tas pats, kas Gerkenam rolsroiss." Te ir ražošanas plūsma, kur koncentrēts visvairāk operāciju, darbā ir saslēgti 40 datori, un "viss notiek drausmīgā ātrumā".

Šūnu plātnes- atkausētā revolūcija

Specializētajos kokapstrādes izdevumos joprojām kā jaunums tiek pasniegta šūnu tehnoloģija. Šim materiālam pieder nākotne, Z.Spunde rāda biezu, bet ļoti vieglu taisnstūri. Uzņēmums jau sāk ieviest ar papīru pildītās šūnu plāksnes, savukārt sendviči ar silikāta pildījumu ir izstrādes stadijā. Unikāls materiāls būs silikātplātne, absolūti siltumnevadoša, tātad ugunsdroša. Eksperimenta stadijā ir riģipša sendvičs griestu un sienu konstrukcijām.

"Jaunās plātnes ieviest piespiedīs dzīve, lai nevajadzētu bezjēdzīgi pārvadāt svaru. Tirgū tagad visu nosaka naftas cena, tātad transporta izmaksas. Galvenā jaunā materiāla īpašība- šūnu plātnes ir vieglas, tajās nav ķīmijas, un pildījums ir no papīra. Tātad iegūstam produktu, kas sastāv no pārstrādāta papīra, gaisa un saplākšņa. Plātnes sastāvā ir arī otrs materiāls, kas enerģētikā ir nozīmīgs- koks," stāsta Z.Spunde.

Pasaulē tas ir sen izstrādāts materiāls. Kā teic Z.Spunde, "tas objektīvi maksā dārgāk, ir vairāk darba, speciālas tehnoloģijas. Kamēr skaidu plātni meta pakaļ, tikmēr neviens šūnu plātņu ražošanu neattīstīja". Vēl pirms pieciem gadiem par jauno materiālu daudz nerunāja. Taču pērn viena izstāde jau bijusi tikai par medusšūnām.

"Šūnas iztur lielākas slodzes nekā analogs plātņu materiāls. Ja salīdzina ar skaidu plātni, izmaksu ziņā iegūstam šo pašu cenu.Ja skatāmies uz uzpūsto naftas cenu, ļoti drīz medusšūnu materiāls būs lētāks nekā skaidu plātne un vieglāk pieejams," prognozē Z.Spunde.

Interjera projekti 

Uzņēmuma interjera projektu realizāciju atspoguļo aplis: sākot no idejas, dizaina un konstruēšanas līdz uzstādīšanai un iekārtošanai. Klients var izvēlēties gan visu ciklu, gan arī tikai kādu no interjera grupas pakalpojumiem, piemēram, izstrādāt tikai tehnisko dokumentāciju, varbūt tikai uzraudzīt realizāciju. "Ja darām visu, tad jau objekta tapšanas sākumā piedalāmies arī celtniecības sapulcēs, lai nav nobīdes ne termiņos, ne kvalitātē," stāsta mārketinga direktore Irina Getikova. "Pirmais lielais interjera projekts, kura realizācijā piedalījāmies, bija Māra Gaiļa projekts Ķīpsalā." "Arcus grupa" ir piedalījusies arī interjera projektu realizācijā dažādos līmeņos labi pazīstamos objektos: 2004.gadā projektā Hansabankas birojā "Saulesakmenī", 2005.gadā laikraksta "Diena" telpās, 2006.gadā izdevniecības "Santa" jaunajā mājoklī. Ir bijuši arī mazāki pasūtījumi, bet nedaudzi: "Brigitas" frizieru salona interjers, atsevišķi privātinterjeri.

Vai interjera pakalpojumus latvieši var eksportēt? Pagaidām tas tiešā veidā nav darīts, saka I.Getikova. Taču norvēģu klients ir bijis interjera pasūtījumam "Sky" bārā, kur "Arcus" strādāja kopā ar projekta administratoriem no Zviedrijas. Pašreiz tiek realizēts "Sliver" bāra interjers, kur pasūtītājs, galvenais administrators un dizaineri arī ir no Skandināvijas valstīm. Latvijā interjera pakalpojumi vēl nav īpaši pieprasīti. Latvijas dizaineriem trūkst tehnoloģijas un praktisko zināšanu, un viņi nespēj īstenot pasūtītāja vīziju, arī šāds secinājums radies darba gados.

Ja ilgi ir labi, tūlīt nebūs

No biznesā iespējamām klasiskajām piecām krīzēm Z.Spunde nosauc trīs: īpašnieku krīze, vadības krīze, produktu krīze, un pārējās iesaka pameklēt grāmatās. Vai "Arcus grupai" arī ir kāda no klasisko krīžu pazīmēm? "Globālā ekonomika mainās tādā ātrumā, ka krīze var iestāties jebkurā brīdī. Patiesībā, ja kādu laiku šķiet, ka viss ir kārtībā, tas nozīmē, ka tūlīt būs krīze," biznesa trauksmi klāsta Z.Spunde. Taču viņš ir kategorisks pret jautājumā ietverto formulējumu- Ķīnas virziens, kad ar pasaules lielvalsts ekspansiju tiek skaidrotas ražotāju likstas. "Nav tāda virziena. Iesnām arī ir izdomāti 10 dažādi nosaukumi, bet tās tik un tā ir iesnas. Vajag paanalizēt, kāpēc Ķīnas produkcija ir Eiropā. Tam nav nekāda sakara ar kaut kādu Ķīnas ekonomikas brīnumu. Ķīnā ilgajos sociālisma, vai kas tur viņiem bija, gados ir uzkrājušās dolāru rezerves, un viņi apgūst šos resursus. Tūlīt nāks Indija tās vietā. Kādreiz es nevarēju aizrakstīt uz Taivānu vēstuli un teikt- pasūti man iekārtu. Tagad mēs izskatām Taivānas piedāvājumus iekārtu iepirkšanā pa tiešo. Un tā ir globalizācija- brīvi kustas nauda, cilvēki, produkti."

Nišas bizness- iekšzemē

Vai "Arcus grupa" arī var dabūt noietu globālajā tirgū? "Mēs, protams, esam tiesīgi mēģināt, bet atklājas vispirms kultūras barjeras, kas gan ir vismazākās. Zviedri, ar ko mēs visvairāk strādājam, vienu un to pašu vārdu, kvalitāti un apzīmējumu saprot pavisam citādāk nekā vācieši, somi, dāņi, nerunājot nemaz par latviešiem," stāsta Z.Spunde. "Ir globālie produkti- automobiļi, mobilie telefoni, datortehnika. Un ir nišas produkti- tas, ko mēs ražojam, specifiskas mēbeļu detaļas, specifiski interjeri. Tas ir nišas bizness. Protams, globālie spēlētāji kļūst arvien lielāki un bezkaunīgāki, bet viņi tirgo globālus produktus. Tas arī viss. Izejot no šāda dalījuma, arī mēs saprotam, ka Latvijā, kur nav nekādu resursu, nevaram pretendēt uz globālo produktu ražošanu, mēs ražojam nišas produktus."

Kāpēc uzņēmumu grupa?

"Arcus grupa" nav veidota, uzņēmumus apvienojot, bet tāda jau nodibināta uzskaites sistēmas dēļ. Datorizēto vadību nevarot izmantot vienādu gan metālam, gan kokam, gan projektu vadībai. Jo atšķiras programmēšanas noteikumi. Tā kā materiāli ir dažādi un procesi ir atšķirīgi, biznesa darbībā tiek izmantoti trīs uzņēmumi.

Kā turpmāk attīstīsies "Arcus grupa", Z.Spunde vēl nezinot.Viņš spriež, ka "vecajiem uzņēmumiem ir laba īpašība, jo tie ir ar dziļu korporatīvo kultūru, pieļauj maz dumju kļūdu. Ja arī pieļāvuši, tad otrreiz uz tā paša grābekļa neuzkāps. Un tāpēc to pārveide un attīstība ir ārkārtīgi smags un dārgs process. Ar jaunu uzņēmumu viss ir vienkāršāk. Esam savulaik pārņēmuši maksātnespējīgo "Skals", bet tagad saprotu- būtu bijis vienkāršāk uzbūvēt no jauna."

Diskomforta īleni

Vaicāts, kā uzņēmums iegūst finanšu resursu papildinājumu, vai arī no Eiropas fondiem, Z.Spunde nosaka: "Eiropas naudai mēs nekvalificējamies. Tam nav ne laika, ne arī īpašas vajadzības. Mums ir labi akcionāri, laba banka, kas finansē, cik nepieciešams un cik var." Uzņēmuma akcionārs ir arī NCH, kurš atpazīstams pēc Kārļa Cerbuļa uzvārda.

Uz jautājumu, vai Latvijas biznesa vidē jūtaties komfortabli, Z.Spunde mirkli ar atbildi vilcinās: "Mums 13 gadu ir zviedru partneris "Mobelfabriken Thule AB", mēbeļu ražošanas uzņēmums, arī Vācijā ir labi draugi, pie kuriem es kādreiz aizbraucu. Kā zināms, šajās valstīs visu laiku ir krīze. Atgriežoties Latvijā, jūtos nonācis neizprotamā vidē, ja salīdzina ar to, kas notiek krīzes "mocītajā" Zviedrijā vai Vācijā. Zviedrijā, sestdienas vakarā ar Tomasu kopā strādājot, ieminos- man no šī kataloga vajadzētu paraugu no kāda iekārtu tirgotāja. Tomass atrauc- nav problēmu, tūlīt aizrakstīšu. Uzraksta e-mailu, piezvana. Rīt no rīta būšot. Domāju, esmu pārklausījies, jo tas kantoris atrodas Zviedrijas gandrīz otrā galā. No rīta ejam uz darbu- pie durvīm uz ielas nolikts sainītis ar visām manis izraudzītajām mantām. Kā te nonācis? Tomass skaidro- pasts strādā. Par ko mēs šeit, Latvijā, runājam, ja dokumentus uz VID nesam disketē un tur tos ievada ar roku datorā?"

Lidija Dārziņa, "KV"

"Arcus grupa"

"Arcus grupas"uzņēmumi, darbības veidi, produkti un apgrozījums:

"Solutions territory"; "Arcus grupas" mārketinga departaments

"Skals, Projektu realizācija"- interjera projektu vadība; šogad plānotais apgrozījums- Ls 1 500 000 (pašreiz sasniegts- Ls 782 145)

"Thule- Arcus"- kokapstrāde, mēbeļu detaļu ražošana; šogad plānotais apgrozījums- Ls 1 200 000 (sasniegts- Ls 732 162)

"MMD- Arcus"- metālapstrāde, mēbeļu detaļu ražošana; šogad plānotais apgrozījums- Ls 550 000 (sasniegts- Ls 379 032)

Strādājošo skaits: 120

"Arcus grupas" vēsture:

1991.g. AS "Arcus" dibināšanas gads. Pirmais produkts- datorstatne

1996.g. Pārtrauc biroja mēbeļu tirdzniecību un koncentrējas ražošanai

2002.g. "Arcus grupai" pievieno uzņēmumu "Skals"

2002.g. Sāk ražošanas reorganizāciju. Tās mērķis izveidot rūpnīcu, kas spēj ražot mēbeles lielos apjomos, bet mazās partijās

2005.g. Reorganizējot uzņēmumu "Skals", "Arcus grupas" sastāvā tiek izveidots uzņēmums speciālu interjera projektu realizācijai

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas