Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.39 (45) 2006. gada 4. oktobris
            

Konkurents, partneris vai sabiedrotais?

No lietuviešu biznesa ietekmes Latvijā vairs nav iespējams izvairīties: vairums mājsaimnieču par izdevīgāko iepirkšanās vietu ir izraudzījušās "VP Market" veikalus; "Bite" aicina sazināties par izdevīgiem telekomunikāciju tarifiem; ne viens vien ārvalstu viesis Rīgas apmeklējuma laikā par apmešanās vietu izvēlas viesnīcu ar Lietuvas karogu; arī Latvijas Krājbanka tagad pieder lietuviešiem...

Kas motivē kaimiņzemes uzņēmējus tik aktīvi darboties Latvijā? Kāda būs turpmākā sadarbība biznesa laukā: vai esam konkurenti vai partneri? Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem centās rast abu valstu uzņēmēji konferencē "Kopīgais un atšķirīgais Lietuvas un Latvijas tirgū".

Lietuvieši ienāk arvien straujāk

Statistikas dati runā par labu kaimiņu uzņēmējiem. Dažādās Latvijas tautsaimniecības nozarēs, galvenokārt mazumtirdzniecībā, būvniecībā, telekomunikācijās, nekustamā īpašuma tirgū tiek ieguldīti 43% no Lietuvas ārvalstu investīcijām. To apjoms sevišķi strauji audzis pēdējos gados un tagad jau sasniedz aptuveni 200 miljonus latu.

Lietuvas eksporta apjoms Latvijā ir aptuveni 700 miljoni latu, kamēr mēs spējam dot pretī tikai 500 miljonus latu. Tomēr Hansabankas viceprezidents Uģis Zemturis aicina uz šo faktu palūkoties no pretējās puses: Lietuva gan teritorijas, gan iedzīvotāju skaita ziņā ir lielāka par Latviju, likumsakarīgi arī kopprodukts lielāks. Vēl jāņem vērā, ka pazīstamākais lietuviešu veiksmes stāsts ir "VP Market": caur mazumtirdzniecības ķēdi citā valstī ir vieglāk tās tirgū ievirzīt savas valsts ražotājus. Pēc bankas rīcībā esošiem datiem, Lietuvas eksporta apjomi gadā pieaug par 40%, kamēr Latvijas - par 80%. Tātad mēs arī attīstāmies pietiekami strauji, turklāt šie skaitļi liecina, ka Lietuva Latvijai tiešām ir nozīmīgs ekonomiskais partneris.

Bet uzņēmumu pašmērķis nav palielināt savu eksportu uz Lietuvu. Vispirms jāskatās, vai pašmāju tirgū uzņēmums gūst maksimālo peļņas daļu un ir rentabls. Tikai pēc tam seko izvēršanās citās valstīs. Loģiski, ka pirmais mēģinājums ir iekļūt ar saviem produktiem vai pakalpojumiem kaimiņvalstī, jo mūsu attieksme pret lietām ir diezgan līdzīga.

Bez konkurences nebūs progresa

Vai tikai ar kaimiņu būšanu izskaidrojama Lietuvas uzņēmēju tiekšanās uz Latvijas tirgu? Šeit ir lielākas uzņēmējdarbības iespējas, izdevīgākas nodokļu atlaides, labāks bizness,- uzskata Rims Varkulevičs, Lietuvas Rūpnieku konfederācijas prezidents. Viņš pauž atziņu, ka Lietuvas un Latvijas uzņēmēji nav konkurenti, bet gan partneri, un svarīgi ir strādāt kopīgi.

Šim apgalvojumu gan nepiekrīt daži viņa tautieši un Latvijas uzņēmēji.

Konkurence ir procesu virzītāja, bez konkurences nebūs progresa, tādu viedokli aizstāv Šarūns Pajarsks, Lietuvas Konkurences padomes priekšsēdētājs. No sava amata augstumiem viņš pašlaik arī nesaskata nekādus pārkāpumus Lietuvas piena pārstrādāju rīcībā, Latvijā iepērkot pienu par augstāku cenu un pārdodot šeit piena produktus par zemākām cenām nekā Lietuvā. (Šim apgalvojumam toties negrib piekrist mūsu valsts piena pārstrādātāji).

Arī a/s "Latvijas balzams" prezidents Rolands Gulbis ir pārliecināts, ka princips "turēties kopā" labāk realizējams politikā, nevis ekonomikā. Vienota platforma ekonomikā, viņaprāt, ir utopija. To pierādot arī privatizācijas norise Lietuvā, kad Latvijas uzņēmumiem tika likti dažādi šķēršļi tajā piedalīties. Konkurents vai partneris - dažkārt šīs lomas biznesā tiek pasniegtas kā pretpoli. Bet rodams arī vidusceļš - būt sabiedrotajiem. Ne tik tuviem kā partneriem un ne tik attālinātiem kā konkurentiem.

Mazas valstis un globalizācija

LKCS "Turība" prezidents Ivars Strautiņš iesaka Latvijas un Lietuvas uzņēmējiem atgriezties pie sen piemirstas lietas - plānot savu ražošanu un domāt par specializāciju. "Globalizācijas apstākļos mēs esam tikai divas mazas valstiņas. Bet abas kopā daudz efektīvāk varēsim konkurēt gan Eiropas, gan Krievijas tirgū, un pats svarīgākais - saglabāt savu zemnieku. Jo zemniecība gan Latvijā, gan Lietuvā nereti ir dzīvesveids. Tas ir jānodala no ražošanas. Abās valstīs saražo vairāk pārtikas, nekā vajadzīgs iekšējam tirgum. Konkurēšana ar analogiem produktiem nenāk mums pašiem par labu. Jādomā, kā konsolidēt savus uzņēmējus rast ceļu uz jauniem tirgiem Āzijā un Amerikā. Atsevišķam uzņēmumam būs grūti iet šo ceļu, bet, ja abas valdības izstrādās atbalsta projektus - nodokļu atvieglojumu vai citu prioritāšu veidā -, ieguvēji būsim visi."

Nepieciešamību ārvalstu investoriem piedāvāt vienotu Baltijas valstu tirgu uzsvēra vairāki konferences dalībnieki, arī Latvijas vēstnieks Lietuvā Hardijs Baumanis. "Bet cik paši esam gatavi vienotajam Baltijas tirgum? Vai aiz ārējā veidola - esam kļuvuši par ES dalībvalstīm ar kopēju ekonomisko likumdošanu, mūsu ekonomiskā attīstība izvēršas strauji un stabili - neslēpjas lielas atšķirības uzņēmējdarbības procedūrās, standartos, sertifikācijā? Vēl viens jautājums - vai un kā lietuviešu un latviešu uzņēmēji spēj sadarboties trešo valstu un ES valstu tirgū? Piedāvātās produkcijas ziņā abas valstis ir diezgan līdzīgas. Vai arī mums būs jāizvēlas kāds cits partneris, lai uzvarētu lielāku un stiprāku konkurentu?"

Atbilde uz šo jautājumu ir pašu uzņēmumu rokās. Latvijas un Lietuvas vēstniecības, kā arī Latvijas Tirdzniecības palāta Lietuvā sola uzņēmēju ierosmes visnotaļ atbalstīt.

Starp citu, Latvijas Tirdzniecības palāta Lietuvā, kas veiksmīgi aizvadījusi pirmo darbības gadu un kuras prezidents ir kādreizējais Latvijas vēstnieks Lietuvā Armands Gūtmanis, atzinības rakstus par sekmīgu uzņēmējdarbību un Latvijas tēla popularizēšanu Lietuvā ir piešķīrusi SIA "BTA Draudimas", a/s "AirBaltic" un a/s "Laima".

Ieva Jākobsone

DER ZINĀT

Partneris - cilvēks, kas ko dara pārī ar citu; kopā ar citiem.

Konkurents - konkurences (sacensības par pārākumu kādā jomā) dalībnieks.

Sabiedrotais - cilvēks, kas ir cieši saistīts, sadarbojas ar kādu, palīdz tam, parasti kādu mērķu sasniegšanai.

Avots: Latviešu literārās valodas vārdnīca

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas