Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.14 (70) 2007. gada 4. aprīlis
            

Pārsteigums! Druka uz šokolādes

 

SIA "G&I" atšifrējumā ir ogrēniešu Guntara un Ingas Bajāru uzņēmums, kura īpašnieki viņi ir abi, un arī darītāji divi vien. Viņu gatavotās dāvanas un suvenīri ir no šokolādes. Tie sagādā saņēmējam prieku un arī baudu, jo, protams, ir apēdami. Kad uzmetam acis sievietes profilam precīzas formas glītā, brūnā rāmītī un pārsteigumā sakām: "Neticami, ka tas ir no šokolādes!", Inga līksmi smej, ka izdevies pārsteigt.

08.JPG (12771 bytes)
09.JPG (12636 bytes)

No malas darbiņš izskatās patīkams un ne tik smags. Grūtumā viņi neatzīstas, kaut arī reizumis gadās, ka šokolādes darbnīcā "Gardums" dienā sāktie darbi jāpaveic naktī, un pie miera iznāk doties, kad otrā dienā saule jau gabalā.

 

Pasūtījumi ir individuāli

Ingas un Guntara šokolādes darbus pērk uzņēmumi un sadarbības partneri - mārketinga, reklāmas, suvenīru aģentūras, arī kāzu un citu svinību rīkotāji.

Tā ir ekskluzīva prece, ko nevar nopirkt veikalā. Katrs izstrādājums, kuru visu laiku gribas saukt par mākslas darbu, ir gatavots konkrētam klientam pēc viņa pasūtījuma, izpildot viņa vēlmes, vienalga, kādas tās būtu.

Pasūtījumu klāstā ir gan krāsaini portreti uz ovāla šokolādes pamata un ar reljefu precīzu ierāmējumu, atgādinot pie sienas liekamu glezniņu, gan speciāli dāvanai sagatavots kāds cits īpašs pārsteigums tuvam cilvēkam vai viesiem, ja tiek rīkoti lieli godi. "Komersanta Vēstnesim" ļauts sagatavotajām šokolādes "porcijām" uzmest aci, taču fotografēt - ne. Tā ir klientu privātā dzīve, kuru abi šokolādes meistari sargā no svešām acīm. Fotogrāfijai šokolādē piemīt intimitāte. Tās nav domātas ne svešām mutēm, ne acīm, līdz kādam tiek pasniegtas un saņēmējs savu prieku, ja vēlas, var izrādīt arī citiem.

Katrs pasūtījums tiek izgatavots konkrētam klientam, nevar dabūt "nopirkt vienu šokolādes sunīti rīt", kā reizēm kāds painteresējoties interneta mājaslapā. Rezervei un tādai pārdošanai nekas netiek gatavots - tiek radīts vien tas, ko klients vēlējies, un kas būs svaigs, smaržos patīkami un garšos lieliski! - Guntars arī pareklamē preci. Un pasniedz trauciņu ar pašgatavotām šokolādes konfektēm ciemiņiem no Rīgas, lai varam zināt - tādas citviet Latvijā nenobaudīsi.

Šokolādes izstrādājumiem ir dažāds glabāšanas ilgums. Melnā šokolāde var glabāties aptuveni divus gadus. Taču, ja ir pildījums, ne ilgāk kā trīs mēnešus.

 

Eiropā var nopirkt visu

Bajāri produkciju gatavo no augstas kvalitātes izejvielām. "Latvijā var nopirkt augstākās kvalitātes beļģu šokolādi, un to, ko šeit nevar nopirkt, ievedam no Šveices, Beļģijas, Zviedrijas, Francijas un Vācijas," stāsta Guntars. Kā tad jāgaršo īstai šokolādei? Inga teic: "Ja esi pieradis pie labas šokolādes, uzreiz jūti - ir vai nav." Ja šokolāde nesmaržo, tā vai nu nav pienācīgi uzglabāta, vai arī ir ļoti zemas kvalitātes.

Šokolādes kvalitāte atkarīga no tā, kādas ir bijušas un kā apstrādātas kakao pupiņas. Šis process garantē šokolādes tekstūru, vienmērīgumu, smalkgraudainību. Ja pupiņas sasmalcinātas pārāk smalki, gardums lips pie zobiem, būs ķepīgs. Ja malums pārāk rupjš - varētu būt sajūta, ka smilšu graudiņi mutē paņemti. Guntars nosaka: optimālais smalkums ir 25-30 mikroni.

Prece ir arī rūpīgi jāiesaiņo. Uzņēmēji sadarbojas ar iepakojuma ražotājiem Latvijā un citās Baltijas valstīs. Arī iesaiņojums ir dažāds, viens - konfektītēm, ko piedāvā birojiem ballītēm, atšķirīgs - dāvanām. Tās ir gan kārbiņas, kas pašiem jāsaloka, gan jau gatavas koka cibiņas. Visi iepakojumi ir no pārtikai draudzīgiem materiāliem.

Instrumentus, iekārtas un profesionālās pārtikas veidnītes (gan figūras tādās var izliet, gan konfektes) šokolādes veidojumiem ogrēnieši pērk Eiropas Savienībā un ārpus tās. Uzņēmēji arī paši parūpējas, lai pasūtījums tiktu nogādāts klientam. Tāpēc noslēgts līgums ar transporta kompāniju, kas ir sertificēta pārtikas pārvadāšanai un kuras transportā tiek nodrošināta nepieciešamā temperatūra. Šokolāde jāglabā 18 °C ± 3°C temperatūrā, mājas apstākļos to nedrīkst glabāt ledusskapī.

 

Pamats - divi amati vienā

Inga strādājusi bērnudārzā, pēc tam konditorejā. Reizumis savam priekam pagatavojusi kaut ko īpašu no šokolādes. Apguvusi konditora amata prasmes tiktāl, lai Amatniecības kamerā nokārtotu zeļļa eksāmenu. Šokolādes meistara diplomu Latvijā nav iespējams iegūt, to var nokārtot, piemēram, Beļģijā, Vācijā vai Šveicē. Vaicāta, vai to darīs, Inga atteic: "Tiek domāts."

Guntars desmit gadus strādāja par fotogrāfu. Tāpēc uz vaicājumu, kuram un kā radās "šokolādes ideja", Inga atbild: "Projekts sākās kopā, kad satikās pārtika un fotogrāfija."

Idejai "uzlekt" līdz darīšanas latiņai palīdzēja draugi. Viņi bija tie, ar kuru līdzdalību Bajāri nonāca līdz, kā Guntars to sauc, "šokolādes drukai". Tajā savienotas vairākas tehnoloģijas. Draugu kompānijā vispirms spriests par ideju, ko varētu darīt, nākamais bijis jautājums - kā to izdarīt. Taču atkritis jautājums - par cik? Ja nebijis draugu, tas būtu būtiskākais, jo tehnoloģijām nāktos meklēt naudu, taču "gaišās galvas izdomāja", kā visu salikt kopā, lai varētu radīt šokolādes īpašos izstrādājumus.

Šokolādes biznesu Inga un Guntars sākuši 2004.gada beigās, kāds laiks pagājis eksperimentos. Neiedomājami daudz knifu, zemūdens akmeņu, par kuriem nevari zināt un iedomāties un ko neviens priekšā nepateiks. Paši punus darbā dabūja un pašiem bija jāsadziedē. Inga atceras: kādreiz šķita, kas tur sarežģīts - ieliec ūdens peldē katliņu ar šokolādi, izkausē un rīkojies - sacietēs. Bet var arī neizdoties. Arī tāpēc, ka atšķiras šokolāde. Bajāri strādā tikai ar augstvērtīgu šokolādi. To dēvē par kuvertūru, tā ir apveltīta ar teicamām garšas, smaržas īpašībām un nesatur soju, konservantus. Turklāt - jo labāka šokolāde, jo tā kaprīzāka.

 

Dienas un darbi neatkārtojas

Guntaram savs uzņēmums ir svarīgs tāpēc, ka viņš ļoti respektē neatkarību, un viņiem abiem svarīgi, lai nav divu vienādu dienu. "Strādājot ar klientu pasūtījumiem, tā arī nevar būt, jo nebūs divu vienādu fotogrāfiju un vēlmju," ir pārliecinājusies Inga. Bet Guntars ir priecīgs, ka nu jau prot visus šokolādes darbus, jo Inga iemācījusi.

Pēc jautājuma: kurš vieglāk pārdzīvo, ja sakrājas nepadarītais vai ķibeles uzkrīt, pirmais gavilē Guntars: "Nu nepadarīti darbi jau ir tā ķibele. Taču paši esam sev gan vagari, gan kalpi, jā, tas gan ir grūti." Inga vien piebilst: "Ja vajag to visu divos eksemplāros, tad viens otru pamudinām."

Guntars teic: tas ir adrenalīns, radošs darbs, jo štancēt miljoniem vienādas skrūvītes ir garlaicīgi. Viņš radošā vidē strādājis visu mūžu, un no tās atteikties nespētu.

Ko Bajāri dara, ja produkts neizdodas? Konfektes pārtaisīt nevar, tās ir jāapēd pašiem. Ja ir daudz, saucot palīgus, ja maz - apēdot paši. Dēlēns Ralfs, ceturtās klases skolnieks, kad atnāk uz darbnīcu, arī labprāt pamielojas ar kādu gardumu. Ralfs tiek pieminēts vairākkārt, jo nereti puika zvanot no mājām ar vaicājumu - vai jūs drīz nāksiet? Tas par saspringtākajiem darba cēlieniem, jo pasūtījumi ir jāizpilda, lai cik laika tas prasa. Palīgus viņi līgst, ja ir darbi, ko divatā nevar pieveikt.

Taču, kad ir nedaudz mierīgāk, tiek domāti jauni produkti, jaunas idejas. "Cenšamies darīt to, ko citi nedara, tā ir mūsu pieeja," stāsta Inga. "Nevis noskatāmies un darām pakaļ, bet domājam paši."

 

10.JPG (12754 bytes)
 Lieldienu sveiciens… no šokolādes!

Klients vēlas oriģinalitāti

Vai tiešām klients nevar viņus pārsteigt ar nu pavisam neizpildāmu vēlmi? Guntars teic: reizēm gadoties ieplest acis - tas nu ir par traku iedomāties šādas formas konfekti! Bet, kad izprātojot, kā sarežģīto figūru izgatavot, "tad ir prieks visiem".

"Fotogrāfija izskatās kā fotogrāfija, tikai uz šokolādes," skaidro Inga. "Nu ļoti tuvu reālajai," precizē Guntars kā jau profesionāls fotogrāfs. Šokolādes darbnīcā lielums ir roku darba. Ingai ļoti mīļi esot pasūtījumi, kur klients pats ir rūpīgi domājis par cilvēku, ko vēlas iepriecināt, vai tā būtu kartiņa šokolādē Ziemsvētkos vai "Harley Davidson" motocikls uz konfektēm. Taču tikpat interesants bijis auto "Ford Focus" pasūtījums prezentācijai. Cilvēki arvien vairāk tiecoties pēc kaut kā interesantāka nekā supermārketos atrodamais. Guntars atceras: sākumā bieži vaicāts: kas tas tāds, vai tiešām to var ēst? Tagad cilvēki ir atvērtāki, ir gatavi samaksāt par neordināru lietu.

 

Uzņēmējdarbība apsteidz papīru stumšanu

Uzņēmējdarbības vide Latvijā ir augošs organisms, bet vēl ir saglabājušies dinozauri, ar padomju laikiem līdzīgu domāšanu, spriež Guntars: "Tiesa, Valsts ieņēmumu dienests ir audzis kvalitatīvi, darba metodes ir mainījušās. Taču nodokļu politika gan ir šķērsām, tai vajadzētu būt diferencētai attiecībā pret mazajiem uzņēmumiem. Turklāt likumi mainās nepārtraukti, uzņēmējs nejaudā tikt skaidrībā par visu, kas atkal no jauna jādara. Labi, ka nevis paši nodarbojamies ar grāmatvedību, bet pērkam specializētas firmas pakalpojumu. Arī ES struktūrfondu finansējumam būtu jābūt daudz saprotamākam, līdz ar to arī pieejamākam. Lai neveidotos konsultantu kasta, kas pelna naudu, pārrakstot šablonus. Kolēģu pieredze rāda, tas viss notiek pārāk ilgi. Ja piesakās izstādei, kamēr pienāk fondu naudas piešķiršanas brīdis, izstāde jau ir beigusies. Absurds. Inovatīvajiem produktiem, kur visu nepieciešams darīt maksimāli ātri, nevar gaidīt gadus, kad viss jau ir morāli novecojis."

Pašreiz darbnīca iekārtota vienā gaišā, labi vēdinātā telpā, no kuras smarža neizplatās uz āru, un nekas nedrīkst spiesties iekšā. Tiek remontēta vēl viena telpa ražošanai, jo augusi klientu un pašu interese. Žurnālistus Bajāri ietērpj vienreizējas lietošanas baltos uzsvārčos, cepurēs un čībiņās. Paši, pirms rādīt, kā top produkcija, uzvelk arī cimdiņus. Šokolādei bez tiem nedrīkst pieskarties, paliek pirkstu nospiedumi. Inga ieslēdz "drebeļgaldu", kā to iedēvējis Ralfs, tā ir iekārta, ar kuru no šokolādes izsit gaisa burbuļus. Puikam šeit arī ļauts padarboties - viņš labprāt loka dāvanu kārbiņas un uzkopj biroja telpas. Tā skolnieks var nopelnīt kabatas naudu, "lai tiek par darbu, nevis tāpat vien", piebilst Guntars.

Uzņēmuma atpazīšanas zīmols ir saldumi.com, mājaslapā var palūkot, kā šokolādes kārumi izskatās. Guntars, kurš strādā ar klientiem, teic: šokolāde uzlabo omu un sniedz pozitīvu enerģiju, tā piedien svētkiem un vienkārši patīkamam vakaram.

Lidija Dārziņa, "KV"

Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"

 

 

Veiksmes formula

Pietiekami liels dullums, lai uzdrošinātos

Neprātot daudz, ka citā biznesā var nopelnīt vairāk

Darīt, lai pašiem ir interesanti

Visas klienta vēlmes ir izpildāmas

Radošā procesā domas raisās

Uzdrīkstēties riskēt

Piedāvāt oriģinālas lietas

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas