Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.7 (114) 2008. gada 13. februāris
            

  Inovācijas lietas | Ar jaunu produktu pasaulē

Cik tālu aizskanēs "JZ"?
Mudīte Luksa, "KV"


Foto: no "JZ Microphones" arhīva

"JZ Microphones" stends izstādē "NAMM Show 2008". Pirmais no kreisās – firmas īpašnieks Juris Zariņš


Ar elektronikas un vispār tehniskām lietām saistīti cilvēki un arī uzņēmēji Latvijā zina, ka izgudrotājs JURIS ZARIŅŠ un viņa firma "Scruples" galvenokārt nodarbojas ar studijas mikrofonu un citu inovatīvu izstrādājumu izgatavošanu un it bieži tiek minēti kā veiksmes stāstu piemēri.

Par J.Zariņa biznesa kāpnēm stāstījām oktobra vidū ("KV" Nr.42 (98), 2007), kad viņš tikko kā bija nodibinājis jaunu firmu "JZ Microphones" un sākās gatavošanās izstādei ASV.



Oktobrī arī vienojāmies tikties pēc šā pasākuma, jo tas bija ļoti svarīgs posms biznesa attīstībā. Izstādē "NAMM Show 2008" faktiski tika palaists tautās J.Zariņa vadībā tapušais visjaunākās paaudzes mikrofons, turklāt nevis ar starptautiskajās aprindās jau labi pazīstamo "Scruples" zīmolu un jau trīs gadus panākumus stiprinājušo "Violet" sērijas vārdu, bet ar jaunu nosaukumu un tikko dibinātās firmas zīmi. Jaunākās paaudzes mikrofonu, tāpat kā iepriekšējos, rotā mums tik tīkamais uzraksts "Made in Latvia".

 

Jauns produkts un jauns zīmols

Parasti uzņēmēji kā acuraugu sargā izstrādājuma zīmolu, uzskatot, ka ilgstoša tā labā slava tirgū ir viens no drošākajiem veiksmes garantiem. J.Zariņš rīkojas pretēji šim pieņēmumam - jau veiksmīgu, starptautiskajā tirgū nostiprinājušos zīmolu atstājot esošajā attīstības stadijā, bet izgudrojumu nākamo paaudzi atdodot savu uzņēmumu kopas jaunākajam nodibinājumam. Īstenībā viņš tā dara jau trešo reizi.

"Violet" tika radīts, cīnoties pret iepriekšējā zīmola viltošanu starptautiskajā tirgū. Tagad izmaiņas vadījuši ekonomiskie apsvērumi. Kā atzīst J.Zariņš, katrs pārdošanas solis produktu sadārdzina par 20-30%, ražošanas izmaksas Latvijā arvien ceļas, bet produktu starptautiskajā tirgū tikpat strauji sadārdzināt nav iespējams, jo tad tas nebūs konkurētspējīgs. "Violet" mikrofoni pasaulē ieguva plašu atzinību, taču to ekskluzīvās izplatīšanas tiesības pieder ASV izplatītāju kompānijai "Full Compas" un Igaunijas firmai "Violet Design". Līdzšinējie panākumi mudināja izveidot neatkarīgu kompāniju "JZ Microphones", kura visā pilnībā būtu Latvijas uzņēmums un kurai pašai piederētu izplatīšanas tiesības.

"Scruples" paliek kā ražotne jeb rūpnīca, kura pelna, izgatavojot sarežģītas metāla detaļas smalkmehānikai, pēc pasūtījuma izgatavo mikrofonus "Violet" un "JZ", un vēl daudz ko citu.

"Varu pateikt, ka "Violet Design" interneta mājaslapas apmeklējumu skaits ir 130 tūkstoši, bet "JZ" pēc sešiem pastāvēšanas mēnešiem tas jau sasniedzis pusmiljonu. Tā ir ļoti laba zīme," secina J.Zariņš, "un nozīmē, ka šī daudz agresīvākā un aktīvākā mārketinga politika jaunajai firmai nes labākus rezultātus. To spējam izdarīt, jo tagad esam piesaistījuši privāto riska kapitālu un varam darboties ar daudz lielāku vērienu nekā agrāk."

Izstādē "NAMM Show 2008" firmas "JZ Microphones" stendā tika prezentēts tikai viens mikrofons - "Black Hole", pasaules mērogā par inovatīvāko dēvēts gan skaņas, gan dizaina ziņā. Mikrofons paredzēts gan profesionālajām skaņu ierakstu studijām, gan mājas studijām. "Tam ir unikāla kapsula, kam dots nosaukums "Zelta lietus" un kas izgatavota pēc gluži jaunas tehnoloģijas. Kopš 1952.gada mikrofonu kapsulu izgatavošanas tehnoloģija faktiski nebija būtiski mainīta," informē izgudrotājs. "Tagad skaņa ir daudz kvalitatīvāka un daudz labāk apstrādājama digitālā tehnikā, nekā tas bija iespējams, izmantojot veco paaudžu mikrofonus."

 

Stends kā saules staros

"JZ" stends izstādē atšķīrās no pārējiem: tas bija lielāks, augstāks un izgaismots no iekšienes, kas radīja saules gaismas staru efektu, it kā rādot ceļu, kurp jāiet. "Mēs sadarbojāmies ar LIAA, saņemot līdzfinansējumu programmas "Dalība starptautiskajās izstādēs un tirdzniecības misijās" ietvaros, un tādēļ varējām atļauties veidot plašāku un dārgāku stendu, nekā tas būtu iespējams par pašu naudu vien. Gribējām radīt spilgtu iespaidu ne vien par sevi, bet arī par Latviju - esam ieradušies pirmo reizi, bet, lūk, tā, lai neviens nespētu paiet garām! Izstādē bija ļoti plaši pārstāvēta Ķīna un citas Āzijas valstis, kuru firmu stendos nereti bija viens dēlītis un pārstāvim rokās daži izstrādājumi. Mūsu 3x6 metrus lielais laukums un gandrīz trīsarpus metru augstais, ar prožektoriem izgaismotais stends bija ļoti efektīgs, un tajā iekārtotā nelielā studija, kurā mūsu jauno mikrofonu varēja izmēģināt un salīdzināt ar citiem, bija kupli apmeklēta. Tā var aizpildīt visu stendu, arī izvietojot vienu, bet izcilu produktu," stāsta J.Zariņš.

Izgaismotais un pretenciozais stends kompensēja kādu būtisku trūkumu - ļoti neizdevīgo atrašanās vietu. Tā kā līgumu par finansējumu ar LIAA izdevās noslēgt ļoti vēlu, "JZ" pēdējā brīdī varēja nopirkt to izstādes laukumu, kas bija palicis pāri. Tas tādēļ, ka iekavējās dokumentu kārtošana, bet uzņēmuma valdes priekšsēdētājs uzsver, ka "LIAA atšķirībā no citām valsts struktūrām, ar ko man bijusi darīšana, esošajos apstākļos strādā labi, un mūsu sadarbība bija sekmīga".

Piedalīšanās izstādē, šķiet, radīs vēl vienu izgudrojumu. Tā kā nav iespējams atļauties vest līdzi speciālu brigādi ar strādniekiem, kuri stendu uzstādītu, J.Zariņš, piepalīdzot saviem ļaudīm, pats šo darbu arī dara. "Citu acīs tas nav prestiži, ka es pats tur rāpoju un velku elektrības vadus, bet mums ir glīti, melni darba tērpi ar "JZ" simbolu, cepure uz acīm, un otrā dienā, kad šlipse un uzvalks, neviens taču neatpazīst," smejas firmas vadītājs. "Mēs vēl neesam tiktāl atspērušies, lai varētu bez tā iztikt."

Taču pēc tam, kad izstādē Anaheimā kāda mistiska arodbiedrība sāka uzstādīt savus nosacījumus, cik ilgā laikā stendi jāuzliek, cik ilgi un ar kādiem nosacījumiem cilvēki šo darbu drīkst veikt, pēc atgriešanās Rīgā tika nolemts - nākamais stends būs tāds, ko, piespiežot pāris pogu, varēs samontēt ļoti īsā laikā. Tas tā starp citu, lai papildus ilustrētu, ko nozīmē inovatīvs uzņēmums.

Izstādē netālu atradās arī "Violet" stends, kurā, kā liecina fotogrāfijas, arī apgrozījās daudz interesentu, un uzņēmuma komanda pamīšus bija redzama gan vienā, gan otrā vietā. Te vietā pateikt, ka "JZ", protams, nesāka savu darbību tukšā vietā un mikrofonu pircēju un lietotāju pasaulē Jura Zariņa vārds jau pats kalpo par zīmolu. Tādējādi jaunais produkts vairāk saistīts tieši ar izgudrotāja un viņa komandas labo slavu, nevis jaunās firmas nosaukumu.

Tagad jau nodibinājusies daudzsološa sadarbība ar vadošajiem ASV skaņu inženieriem, kuri sniegs "JZ" produktam pozitīvas rekomendācijas izplatīšanai tirdzniecības tīklos. "Mūsu uzdevums ir noslēgt sadarbības līgumus visā pasaulē un izveidot tirdzniecības tīklu. Ir ļoti svarīgi, ka skaņu inženieri, kuri piesaistīti dažādām producentu grupām, pozitīvi atsaucas par kādu ražojumu un to augstu vērtē. Jo mūziķim ir svarīgi, lai skaņa būtu augstvērtīga, bet viņam ir gluži vienalga, kāda iekārta ir viņa rīcībā. Drīz būs izstāde Eiropā, kur nāksies mēroties spēkiem ar ļoti iecienīto un autoritatīvo "Neumann". Tā kā eiropieši ir vairāk konservatīvi un mazāk emocionāli cilvēki nekā amerikāņi, tad tikai kvalitātei būs izšķiroša nozīme mūsu tirgus nākotnē. Tad redzēsim, vai tiešām esam tik labi, kā paši uzskatām," komentē J.Zariņš.

 

Kad cepure vīram pa priekšu iet

Kaut arī J.Zariņa uzņēmumi gandrīz visu produkciju eksportē, viņš atzīst, ka veidojas situācija - ieņēmumi tikko segs izdevumus, kas briest teju pa dienām. Eksportētājs, raugi, nespēj un nedrīkst savu izstrādājumu cenu paaugstināt par divciparu skaitli, kā Latvijā uzrūgusi dārdzība. Piegādātāji prasa arvien augstāku cenu arī par mazāk kvalitatīvu preci un izstrādājumiem, kāpj energoresursu cenas, sadārdzinot visu pārējo, un šīs lavīnas pamatotībai uzņēmējs vēlētos izsmeļošāku skaidrojumu no valsts iestāžu puses.

Uzņēmumos ļoti trūkst jauno speciālistu: gan atbildīgu, strādīgu smalka tehniska darba darītāju, gan menedžeru. "Augstskolu pabeidzis jauns menedžeris bez tūkstoš trīssimt latiem uz rokas vispār neielaižas sarunās par darba attiecību sākšanu. Nav pat iespējams vienoties par pārbaudes laiku. Tā ir ļoti liela problēma, jo mūsu vecā paaudze allaž skatījās vīru pēc padarītā darba, nevis pēc cepures, bet tagad tikumi sametušies pretēji un cepure kļuvusi ļoti dārga. Tādēļ ņemam nākamos menedžerus darbā, iekams nav pabeiguši augstskolu, ievadām darbā un tā audzinām savus lietaskokus. Ja izdodas."

 

 



"JZ Microphones" reklāmas kampaņa un tās rezultāti

• 2007.gada novembrī sākta reklāmas un publicitātes kampaņa ASV un lielākajos Eiropas un Āzijas mūzikas industrijas tehnoloģiju medijos (īstenoja sabiedrisko attiecību kompānija "Mediju tilts").

• Novembra beigās "JZ Microphones" speciālisti Losandželosā apmeklē vairākas skaņu ierakstu studijas, lai vadošajiem Holivudas mūzikas inženieriem piedāvātu testēt jauno produktu – multifunkcionālo studijas mikrofonu "Black Hole". Šo inženieru pozitīvās atsauksmes ir īpaši svarīgas, jo tās palīdz atvērt ASV tirgu. Brauciena laikā norisinās tikšanās ar ASV vadošajiem mūzikas industrijas tehnoloģiju medijiem, lai klātienē iepazīstinātu žurnālistus ar "Black Hole". Tostarp izdodas ieinteresēt vienu no lielākajiem ASV televīzijas kanāliem "Fox", kas nolemj veltīt sižetu šim mikrofonam.

• Decembrī – intensīva gatavošanās lielākajam mūzikas produktu šovam pasaulē – izstādei "NAMM Show 2008", kas notiek janvāra otrajā pusē Anaheimā (ASV).

• Nosūtīti pirmie "Black Hole" mikrofoni tirdzniecībai ASV.

• 2008.gada janvāra sākumā viens no lielākajiem ASV TV kanāliem "Fox" izvēlas "Black Hole" mikrofonu raidījumam, kurā tiks veikts ieraksts kopā ar jaunākajām un modernākajām studijas iekārtām.

• No 17. līdz 20.janvārim notiek izstāde "NAMM Show 2008". Tās laikā tiek prezentēts studijas mikrofons "Black Hole", kuru ikvienam apmeklētājam ir iespēja paklausīties nelielā, stendā iebūvētā studijā. Turklāt ir iespēja Latvijā izgatavoto mikrofonu salīdzināt ar "Neuman U87 Ai" – vienu no pasaules ierakstu studiju mikrofonu augstākajiem standartiem. Aptuveni 80% klausītāju dod priekšroku tieši "Black Hole" mikrofonam un atzinīgi novērtē jauno produktu.

• Pēc izstādes noslēgti sadarbības līgumi ar diviem ievērojamiem mūzikas inženieriem – Robu Kjarelli ( Rob Chiarelli) un Braianu Karlstromu (Bryan Carlstrom), kas strādājuši ar pasaules mēroga slavenībām, piemēram, Kristīnu Agileru, Madonnu, "The Offspring" un citiem.

• Martā un aprīlī – jauna reklāmas kampaņa ASV, Eiropas un Āzijas valstīs.

• No 13. līdz 15.martam – piedalīšanās izstādē "Pro light+Sound", kurā notiek otra "JZ Microphones" produkta – "Black Hole SE" prezentācija.

• No 17. līdz 20.maijam piedalīšanās izstādē Amsterdamā "AES Convention 124th".

Avots: "JZ Microphones"

 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas