Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.41 (47) 2006. gada 18. oktobris
            

Mārketings - gan reklāmas, gan biznesa vadības process

10.JPG (9960 bytes)

Klauss Fogs, Dānija

Mārketinga un reklāmas nedēļa "Wazzap?2007" komersantiem tiek piedāvāta kā notikums, kuru nevajadzētu palaist garām, plānojot 2007.gada mārketinga pasākumus. Starptautiskajā konferencē piedalīsies pasaulē atzīti nozares teorētiķi un praktiķi. "Komersanta Vēstnesis" piedāvā lasītājiem speciālistu sarunu un domu apmaiņu par mārketinga un reklāmas tendencēm mūsdienu dinamiskajā vidē. VSIA "Latvijas Vēstnesis" mārketinga direktors Andris Doveiks uzrunāja divus profesionāļus - Klausu Fogu un Pīteru Naitu, kuri plašāk ar savu pieredzi, zināšanām un idejām iepazīstinās "Wazzap?2007" dienās.

Jūsu stāstam jābūt dzīvei tuvam

Katrs, kas kaut reizi ir veidojis reklāmu, bijis spiests domāt, kā savu skaņas vai video klipu, attēlu vai vienkārši stāstu izcelt starp citiem tādiem pašiem cilvēka apziņu bombardējošiem ziņojumiem. Klauss Fogs (Klaus Fog), viens no grāmatas par praktisko zīmolu veidošanu ar stāstu palīdzību - "Storytelling: Branding in Practice" - autoriem, piedāvā savu risinājumu: "Cilvēki neatceras, ko viņiem saka; viņi atceras to, ko ir piedzīvojuši. Tieši tāpēc labi izstāstīts stāsts, kas rada sajūtu par reālu notikumu un piedzīvojumu, ir veiksmīgākais informācijas pasniegšanas veids. Tas nozīmē, ka stāstiem jābūt visu ziņu pamatā, tiem jābūt pēc iespējas tuvākiem reālai pieredzei."

- "Komersanta Vēstneša" lasītāji labprāt uzklausa speciālistu padomus un noteikti vēlēsies uzzināt šādas koncepcijas veiksmīgas realizēšanas nosacījumus.

Ar ko sākt, ja klienti piedāvātos produktus un servisu atzīst par ļoti labu, bet klientu skaitu neizdodas palielināt, jo reklāmas budžets izkūst starp daudziem līdzīgiem piedāvājumiem?

- Jums ir vairāk jāstāsta par piedāvāto produktu - kaut kas īpašs vai pat leģendārs. Ir jāatrod kas īpašs, ar ko varētu pievērst uzmanību,- par to arī jārada stāsts.

Ja šis stāsts (story) ir, to vajag pasniegt un komunicēt ar PR un vīrusa jeb tenku mārketinga metodēm, kā arī maksimāli jāizmanto interneta plašās iespējas. Piemēram, var minēt Harley Davidson - to nekad nevar redzēt tradicionālā reklāmā, patiesībā ir jāmaksā, lai saņemtu kaut kādu materiālu no kompānijas. Tā ir guvusi panākumus, izveidojot stāstu par brīvību, brīvības kopienu. Ja ir labs stāsts, ko vēstīt esošajiem vai potenciālajiem klientiem, tad ir iespējams produktam pievienot papildu vērtību.

- Ja komersants izvēlējies veidot "stāsta mārketingu", vai viņam ir jāpieņem kādi nopietni lēmumi par sava produkta un klienta definēšanu?

- Laba atbilde uz šo jautājumu ir stāsts no mūsu grāmatas par Karlo Merolli (Carlo Merolli) un itāļu vīna veikalu Dānijā. Kopš 1996.gada, kad Karlo Merolli sāka online vīna tirdzniecību Dānijā, viņš ik nedēļu ir rakstījis stāstus par dažiem no vīniem, kas ir bijuši tirdzniecībā tieši tajā nedēļā. Šie stāsti tika izsūtīti cilvēkiem, izmantojot e-pastu. Tādējādi šis abonentu saraksts sasniedza vīna entuziastus no visas valsts. Abonentu skaits lēnām palielinās. Parastu e-pastu Karlo Merolli ikdienas dialogos ar klientiem un pasūtītājiem storytelling izmanto kā mērķtiecīgu pārdošanas paņēmienu un metodi. Papildus labam izvēlēto vīnu piedāvājumam Karlo klients saņem arī mazu, iedvesmojošu stāstu, anekdoti vai citu informāciju, ko var pastāstīt, piemēram, pie pusdienu galda, kamēr vīnu pasniedz ģimenei un draugiem. Stāsts var būt vienkāršs, piemēram, vīns garšo tā, kā tas garšo ... Stāsts var būt arī daudz sarežģītāks, piemēram, vīnam ir īpaša nozīme kultūrā…

- Tātad, tāpat kā citos darbos, arī "stāsta mārketinga" realizācijā ir jāizvēlas mērķis un jāiet uz to neatlaidīgi un, galvenais, atjautīgi. Vai "stāsta mārketinga" budžets būtiski atšķiras no tradicionāla reklāmas budžeta, kurā tiek demonstrēts produkts un tā cena?

- Runājot par "stāsta mārketingu": ja tiks iegūti 25 laimīgi un apmierināti klienti un katrs no tiem dzirdēto un uztverto pastāstīs vēl 25 citiem cilvēkiem, tad šis stāsts ies un ies, izplatīsies, kļūstot arvien populārāks. Ziņojums tiks izplatīts plaši un bez maksas. Arī
e-pasts ar nelielu stāstu, interesantu faktu vai notikumu pasniegts personiski, tādā veidā uzrunājot saņēmēju, var būt vienlīdz spēcīgs kā pati ziņa.

- Hm, laimīgajam klientam līdz ar produktu jāiedod stāsts, lai viņam būtu ko pastāstīt saviem draugiem... Tas nevarētu būt pārlieku dārgi! Vai mazais bizness savu "stāsta mārketingu" var veidot patstāvīgi? Varbūt labāk uzreiz pieaicināt konsultantu?

- Kompānijas lielumam nav nozīmes, "stāsta mārketingu" var veidot ikviens.Galvenais - ir jābūt patiesam, ticamam un spēcīgam stāstam ko vēstīt!

Ko mēs varētu darīt labāk nekā viņi

11.JPG (14777 bytes)

Pīters Naits, Lielbritānija

Mārketings bieži vien tiek uzskatīts par reklāmas pasākumu kopumu, kura uzdevums ir pārdot saražoto produktu. Pīters Naits (Peter Knight) ir profesionālis ar 17 gadu pieredzi, kompānijas Phoenix PLC priekšsēdētājs un "The Highly Effective Marketing Plan" grāmatas autors.

- Vai mārketings ir reklāmas pasākumu kopums, kas veicams pēc produkta izstrādes procesa pabeigšanas?

- Nekādā gadījumā! Es uzskatu, ka mārketings ir galvenā biznesa funkcija, kas veicina visas pārējās funkcijas. Mārketingam jāatbild par to produktu un pakalpojumu radīšanu un attīstību, ko uzņēmums piedāvā, kā arī par komunikāciju. Jebkurā gadījumā ar mārketingu nav jānodarbojas tikai un vienīgi mārketinga komandai. Patiesībā es uzskatu, ka mārketings ir plaša kompānijas funkcija, kurā visiem darbiniekiem būtu jābūt iekļautiem.

- Kas ir integrētais mārketings jeb integrētā mārketinga pieeja biznesa procesu veidošanā?

- Ideālā pasaulē, lai gan es uzskatu to par utopiju, mārketingam būtu jābūt galvenajam katrā dienas kārtībā. Katram nepārtraukti būtu jāuzdod jautājumi: "Ko mēs varētu darīt, lai uzlabotu un pilnveidotu mūsu produktus/pakalpojumus? Kādi tirgū ir caurumi - brīvas vietas? Ko tādu dara mūsu konkurenti, ko mēs varētu darīt labāk? Kādus jauninājumus patērētāji patiešām vēlētos un kas viņiem patiktu?" Un, ja šādi jautājumi tiek uzdoti un atbildes meklētas visā biznesa struktūrā, tad mārketinga komanda var koncentrēties uz komunikācijām. Man ir stingrs uzskats par to, ka mārketinga komunikācijām jābūt integrētām. Es uzskatu, ka reti, ja vispār kādreiz, tiek izmantots tikai viens komunikācijas kanāls. Daudzu gadu laikā esmu secinājis, ka tad, ja vēlas izmantot vismaz pusi no iespējām izplatīt ziņojumu, ir jākomunicē vismaz trīs dažādos laikos un trīs dažādos veidos.

- Vai jūs varētu nosaukt dažas svarīgākās lietas, kuras, neraugoties uz resursu trūkumu, tomēr noteikti jāņem vērā mazam un jaunam biznesam, ja tas vēlas savu attīstību no paša sākuma balstīt uz efektīvu mārketinga plānu?

- Efektīva mārketinga priekšnosacījums nav milzīgs budžets - maziem vai jauniem uzņēmumiem galvenais ir pilnībā saprast, kas ir viņu mērķa grupa un ko tā šobrīd vai pēdējā laikā domā un dara. Ja netiks veltītas pūles, lai to noskaidrotu, tad ir garantēta naudas izšķiešana neefektīvai un nepiemērotai komunikācijai ar, iespējams, nepareizajiem cilvēkiem. Jauni uzņēmēji varbūt domā, ka potenciālo klientu skaits ir bezgalīgs. Es mudinātu vispirms precīzi identificēt "ideālo klientu" un tirgu - ja produkti un pakalpojumi būs pietiekami labi, pārējais sekos dabiski un veiksmīgi.

- Jūsu prezentācijas tēma konferencē "Wazzap? 2007" ir mārketinga plānošana 2007.gadam. Kā jūs īsumā pieteiktu jūsu piedāvātās mārketinga plānošanas "modes tendences"?

- Par lielāko izaicinājumu un iespēju daudzi uzņēmumi uzskata internetu (online) un tā piedāvātās iespējas. Kopš plašās tīklojuma iespējas ir pieejamas gandrīz katrā kompānijā un mājsaimniecībā, komercdarbība ir dinamiski izmainījusies uz visiem laikiem, taču ne tikai uz labāko pusi. 2007. gadā online efekts būs vēl nozīmīgāks, jo arvien vairāk cilvēku paļaujas un izmanto darījumu iespējas internetā. Tādā veidā automātiski internets tiek izmantots, lai meklētu labākas, lētākas un ātrākas iespējas dažādu darījumu realizēšanai un informācijas iegūšanai. Online (interneta) personības radīšana un attīstīšana būs kritiska daudziem uzņēmējiem, un es uzskatu, ka tā būs 2007.gada lielā iespēja un risinājums daudziem biznesa plāniem.

- Kas varētu rosināt radošāku pieeju tieši mazā biznesa mārketinga plānošanā?

- Manā grāmatā "HEMP - The Highly Effective Marketing Plan" esmu uzsvēris, ka zināšanas veicina sapratni un sapratne veicina būtisku un efektīvu radošumu. Ja jūs zināt, kam mēģināt pārdot un ko viņi pašlaik vai pēdējā laikā domā un dara, kā arī ja jūs zināt, ko vēlaties, lai viņi domātu un darītu, tad varat sākt efektīvi izmantot radošo iztēli. Lai vai kā, pārāk daudz cilvēku varētu nākt klajā ar "radošu ideju", pamostoties no rīta, un attīstītu to, neņemot vērā tās saistību ar galveno mērķauditoriju… Vēl bieži pieļauta kļūda ir ļaut paša izvēlei noteikt, kā stāties radošā procesa ceļā. Biznesā ļoti reti uzņēmuma īpašnieks/vadītājs pieder mērķa auditorijai, tādēļ bieži, lietojot savus aizspriedumus, var tikt iegūts postošs efekts. Es mudinu un pat uzstāju individuālos uzskatus "likt malā" un maksimāli investēt laiku, lai iegūtu precīzus datus un informāciju par to, ko klienti vēlas un kā viņi vēlas, lai tas tiktu pasniegts. Tas nemaz nav tik sarežģīti - ja jums ir produkti vai pakalpojumi, par kuriem jūs zināt, ka cilvēki tos vēlas, tad tie jāpārdod tādā veidā, kādā klientiem patīk saņemt informāciju par tiem!

Andris Doveiks
andris.doveiks@.lv.lv

* Minētās grāmatas nopērkamas internetā, piemēram, www.amazone.com

11_2.JPG (4901 bytes)Dalībai konferencē "Wazzap?2007" vēl iespējams pieteikties internetā www.best-marketing.com. Konference notiks no 25. līdz 27.oktobrim Rīgā, viesnīcā "Islande Hotel". Konferenci organizē "Hansa Conferences".

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas