Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.17 (124) 2008. gada 23. aprīlis
            

  Biznesa kāpnes | Zināšanas iemāca tirgus un ļaudis

Autotirgus reģiona ceļu krustojumā
Ina Magone


Foto: Māris Kaparkalējs, “LV”

Pa ceļam uz Alūksni vai Smilteni, Vecpiebalgas un Pleskavas šosejas krustojumā, atrodas Bērzkrogs. Nu jau divus gadus šeit strādā Sandra Sovera IK "Sanvers" autoplacis "Bērzkrogs auto". Individuālais komersants piedāvā dažādu modeļu un izlaiduma gadu mašīnas - gan atvestas no Vācijas, gan pieņemtas komisijā.



Kuram puikam netīk auto!

Cēsnieks Sandris Sovers uzņēmējdarbību Bērzkrogā sāka 1998.gadā. Savos centienos izveidoties par uzņēmēju viņš mēģinājis nodarboties ar daudz ko. Sācis ar pārtikas veikalu, lūkojis darboties celtniecības jomā, līdz pirms pieciem sešiem gadiem radās iespēja nodarboties ar auto tirdzniecību. Sandri mašīnas ir piesaistījušas jau kopš bērnības, un viņam vienmēr ir paticis vadīt auto. Tāpēc viņš domājis par profesiju, kas saistīta ar automašīnām, un meklējis darbu saistībā ar tām. Uz savas ādas izbaudījis tirgus un klientu prasības, visbeidzot nostabilizējies autotirgū, 2006.gadā izveidodams savu autotirgotavu. Tautas gudrība apliecina: "Viens nav karotājs." Sandra atbalstītāji ir ģimene. Kad sācis darboties autobiznesā, viņš kopā ar draudzeni Ilonu brauca uz Vāciju pakaļ mašīnām. Mamma vienmēr pārdzīvojusi - gan redzot dēla nogurumu, gan to, cik daudz darba prasa savs bizness.

 

Uzņēmējdarbība pagastos

Sandris stāsta, ka ir vairāki apsvērumi, kādēļ viņš ir izvēlējies nodarboties ar uzņēmējdarbību Bērzkrogā. Veselavas pagasts atrodas stratēģiski izdevīgā vietā - divu lielu šoseju krustojumā, turklāt pagastos ir vieglāk kārtot dažādas formalitātes. Vismaz Veselavas pagasts noteikti ir ieinteresēts attīstīties, neliek uzņēmējiem birokrātiskus šķēršļus. Un vēl - kālab gan visiem jāspiežas vienviet? Var taču vienmēr atrast savu vietu, kur attīstīties.

Zemi autotirgotavai izīrējusi vietējā pašvaldība. Kādreiz tur bija lauks; pašvaldība teritoriju saveda kārtībā, lai varētu izīrēt kādam uzņēmējam. Tad Sandris iesniedza savu projektu un noslēdza līgumu. Kopā ar pagastu Sandris autotirgotavas teritorijā ir savedis kārtībā kanalizācijas sistēmu, kopīgi tiek spriests, kā ir labāk visiem: gan pagastam, gan uzņēmumam. Iespējams, nākotnē Sandris uzcels arī autopaviljonu, lai mašīnas vienmēr būtu sausas, tīras.

 

Konkurence un sadarbība

Autotirgū ir liela konkurence, bet pārdevēji cits citu pazīst un sadarbojas - ja klients meklē kādu konkrētu mašīnu, bet tādas nav, Sandris zvana citiem tirgotājiem un, ja atrod šo modeli, sūta klientu pie konkurenta.

Sandrim ir bijuši piedāvājumi veidot autotirgotavu kopā, bet viņš no šādas sadarbības atturējies - pieredze liecina, ka ar laiku sākas neauglīgi strīdi. Taču Sandrim ir daudz sadarbības partneru, kas viņa autopārdotavā izvieto savas mašīnas.

 

Katram savs auto

Cilvēku uztvere ir ļoti dažāda, tāpēc lielākajai daļai pircēju ir savs priekšstats par mašīnām un to, kurš modelis ir labāks. Sandris stāsta, ka cilvēki mēdz ļoti kaismīgi aizstāvēt savu modeli - stāvēs un kritīs, lai pierādītu, ka konkrētā modeļa mašīna ir pati labākā. Vieniem liekas, ka "BMW" ir ļoti labs auto, cits aizstāvēs "Opel". Ir cilvēki, kas uzskata, ka ļoti izdevīgi ir pirkt japāņu mašīnas. Sandra viedoklis ir tāds: katram modelim var atrast savus plusus un mīnusus.

Sandris ir novērojis, ka piecu sešu gadu laikā, kopš viņš tirgojas ar mašīnām, atsevišķiem modeļiem cenas būtiski nav mainījušās - tāds, piemēram, ir "Audi". Gadi iet uz priekšu, mašīnas modelis noveco, bet cena ir tā pati vai stipri līdzīga. Kopējā tendence ir tāda, ka pašas jaunākās mašīnas vairs nav tik izturīgas kā agrāk ražotās: tagad mašīnas tiek ražotas daudz īsākam laikam.

Mašīnas Sandris ved no Vācijas. Tur ir sadarbības partneri, kas atrod nepieciešamā izlaiduma gada modeli. Sandris piedāvā arī iespēju pasūtīt konkrētu modeli, ja klientam tāds iekārojies. Vai bieži pasūta? Ik pa laikam. Vairāk tās ir konkrēta modeļa sporta mašīnas. Pasūta arī ekskluzīvās, bet Sandris pret to izturas diezgan distancēti un šādus pasūtījumus pieņem tikai tad, ja pircējs veic pirmo iemaksu vai pat pilnu maksu.

Piesardzībai ir nopietns pamats - ja pircējs pārdomās, ko ar šādu mašīnu darīt tālāk?

 

Izvēlamies konsultantu

Bieži cilvēki par padomnieku mašīnas meklējumos ņem līdzi pazīstamu mehāniķi. Sandris smej: parasti šie speciālisti tik ļoti atbildīgi izturas pret uzticēto pienākumu (lai sapelnītu sev plusus), ka ne tik daudz atrod mašīnai reālus defektus, bet runā vienalga ko, lai tikai varētu pateikt ko sliktu. Varbūt tādā veidā ceļ savu pašapziņu? Taču ne jau visi pircēji ir automašīnu speciālisti, tādēļ Sandris iesaka ņemt līdzi tiešām uzticamu, zinošu cilvēku. Vairumā gadījumu, pērkot automašīnu, padomdevēju ņem līdzi sievietes. Ir arī atšķirība, kam uzmanību pievērš vīrieši, kam - sievietes. Vīrieši vairāk vērtē mašīnas tehniskos parametrus, sievietes - vizuālo skatu.

 

Pircēji un pārdevēji

"Bērzkrogā auto", kā ikvienā tirgū, notiek kaulēšanās arī par cenu. "Katrai mašīnai ir sava cena," norāda Sandris. "Nevar viena modeļa un viena gada mašīnas maksāt vienādi: vienai ir labāks tehniskais stāvoklis, otrai sliktāks, viena labāk aprīkota, otra - mazāk. Ir cilvēki, kas par cenu īpaši nekaulējas - patīk mašīna un nopērk, bet reizumis, lai mašīnu pārdotu, cenu nākas stipri atlaist. Kā jau tirgus apstākļos." Sandra uzņēmumā par tradīciju kļuvusi šampanieša dāvināšana mašīnas pircējam.

"Bērzkrogs auto" mašīnas ņem arī komisijā. Piedāvājums ir pieprasīts. Iespēju - nodot savu veco mašīnu pārdošanai - labprāt izmanto daudzi. Auto var samainīt pret citu vai to izmantot pirmajai iemaksai, pērkot jaunu. Ja atdotai mašīnai uzrodas pircējs, Sandris vai pārdevējs konsultants cenšas savest kopā pircēju ar pārdevēju, jo bijušais īpašnieks par savu auto vienmēr zinās pastāstīt vairāk.

Ievestajām mašīnām cilvēki dažkārt prasa servisa grāmatiņas. Bet vācieši reizēm ir diezgan izklaidīgi: pārdod mašīnu, bet servisa grāmatiņa palikusi mājās. Ne vienmēr mašīna ir slikta, ja tai nav servisa grāmatiņas. Sandris visas atvestās mašīnas ved pārbaudīt uz autoservisu - tās tiek pārdotas labā tehniskajā stāvoklī.

 

Nozares īpatnības tirgus apstākļos

Darbojoties autobiznesā, Sandrim ir radies iespaids, ka Latvijā apzināti tiek bremzēta uzņēmējdarbības attīstība. Situāciju autotirdzniecībā viegli var salīdzināt ar kaimiņiem lietuviešiem - pret uzņēmējiem tur ir pavisam cita attieksme, vietējais tirgus ir orientēts uz izaugsmi un attīstību, līdz ar to arī autotirdzniecības apjomi ir daudzas reizes lielāki nekā Latvijā.

Sandris spriež: tam, ka cilvēki brauc prom no Latvijas, ir savi plusi un mīnusi. Autotirgotāji šai apstāklī vairāk saskata plusus - cilvēks aizbrauc, nopelna naudu, atbrauc un nopērk mašīnu. Vai arī - aizbrauc, atsūta naudu radiniekam, un tas nopērk mašīnu.

 

Inflācija un brīnumi

Pieprasījumu pēc mašīnām, protams, iespaido kopējā ekonomiskā situācija Latvijā. Ir ļoti grūti paredzēt, kādi modeļi būs pieprasīti - tendences strauji mainās. Pērnvasar Sandris bija sapircis modeļus, kam mūsu tirgū vērtība bija ap trim tūkstošiem eiro, bet cilvēki pirka dārgākas, sākot ar sešiem septiņiem tūkstošiem eiro. Bankas deva vairāk kredītu, tad arī pirka dārgākas mašīnas. Šogad pērk lētās vai arī tādas, kas ir diezgan jaunas - lai ieguldītu naudu. Bērzkroga autotirgotavā mašīnas lielākoties iegādājušies mežstrādnieki un celtnieki, bet tagad šajās nozarēs ir pieklusums un apsīcis ir arī pieprasījums pēc braucamā. Tagad autotirdzniecībā vispār ir nepārtraukts kritums inflācijas dēļ.

Sandris atzīst: ir brīnumaini, ka Latvijas ekonomiskajā situācijā uz ceļiem ir tik daudz jaunu un dārgu mašīnu. Patlaban mašīnas vairāk pērk tie, kam ir pastāvīgas darbavietas un kas var nokārtot līzingu. Taču pērk arī par skaidru naudu.

 

Tirgus situācija liek paplašināties

"Lai bizness noritētu sekmīgi, visu laiku jāseko, kas, kā un ko pieprasa, ko pērk, kādas ir cenas, kas notiek tirgū," savu pieredzi apkopo Sandris. Tagad saspringtās ekonomiskās situācijas dēļ tirgus mainās. Konkurence ir liela, tirgus pārsātināts, un, lai pielāgotu savu uzņēmumu tirgus attīstībai un pieprasījumam, Sandris plāno paplašināt piedāvājamo mašīnu klāstu - no mazām, lētām mašīnām līdz smagajām kravas mašīnām un piekabēm. Šopavasar "Bērzkrogs auto" ir noslēdzis sadarbības līgumu ar autosalonu "Norde"par automašīnu "Nissan" tirdzniecību.

Sandris var pamatoti lepoties: jo viņa uzņēmums, kurš atrodas Vidzemes sirdī, pārdod savas automašīnas arī Rīgas, Liepājas un Ventspils iedzīvotājiem. Visvairāk klientu brauc no apkārtējiem - Balvu, Valkas, Gulbenes, Alūksnes, Madonas - rajoniem.

 

Atbalsts vietējiem sportistiem

Sandris spriež, ka daudzi uzņēmēji nepamatoti vairās iesaistīties sabiedriskajās aktivitātēs. Viņš pats atbalsta dažādas sporta norises. Nekādu nodokļa atvieglojumu par šādu atbalstu gan neesot, jo tie pienākas, ja sponsorē profesionālus sportistus vai sporta klubus.

Pirmajā darbības gadā Sandris sāka finansiāli atbalstīt Veselavas pagasta vasaras sporta spēles. IK "Sanvers" atbalsta arī Veselavas pagasta jauniešu basketbola komandu, kas piedalās ikgadējās sporta spēlēs. Latvijas mēroga amatieru moto­krosā uzņēmums sponsorē sportistu Alvilu Siksni. Sandris ir kaislīgs hokejists un kopā ar domubiedriem ir nodibinājis amatieru hokeja komandu "Bērzkrogs auto", kas trenējas Valmieras hokeja hallē. Nākotnes iecere ir dibināt savu sporta klubu. Bet šis nodoms savukārt ir cieši saistīts ar veiksmēm uzņēmējdarbībā.

 

 



UZZIŅAI
• IK "Sanvers" dibināts 1998.gadā.

• Autoplacis "Bērzkrogs auto" darbību sāka 2006.gadā.

• Autoplacī šobrīd darbojas trīs darbinieki: direktors, grāmatvede un pārdevējs konsultants.

DER ZINĀT

• Lai nenopirktu slīkušu mašīnu, pievērsiet uzmanību rūsai. Ja motors ir sarūsējis un rūsa ir tādās netipiskās vietās kā salonā uz pedāļiem un zem sēdekļa, skaidrs, ka ūdens tur ticis klāt un, visdrīzāk, mašīna ir pabijusi ūdenī.

• Pievērsiet uzmanību mašīnas vizuālajai nolietojuma pakāpei – vizuāliem defektiem, pārkrāsotām virsbūves detaļām, sēdekļu stāvoklim. Ar izvēlēto mašīnu obligāti izbrauciet – klausieties, kā strādā motors vai nav lieku trokšņu, vai neklab.

• Lietotai automašīnai ir lielāks degvielas patēriņš.

• Uzmontētas lielāka diametra riepas rādīs neprecīzus spidometra rādījumus – ja riepu diametrs būs lielāks nekā paredzēts, spidometrs rādīs mazāku braukšanas ātrumu nekā būs patiesībā.

• Spidometra rādījumus var viegli mainīt, tādēļ, pērkot mašīnu, uz tiem īpaši paļauties nav jēgas.

• Ja esat nolēmis apmazgāt savu mašīnu ar šampanieti, pēc tam to nomazgājiet, jo šampanietis, paliekot uz virsmas, var to sabojāt.

 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas