Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.17 (124) 2008. gada 23. aprīlis
            

  Inovācijas lietas | Ar savu produktu pasaulē

Tehnoloģija sirdsmieram
Mudīte Luksa, "KV"


Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"

Kad radio raida kāda auto īpašnieka ziņu par tikko nozagtu auto un izmisīgu lūgumu atsaukties jebkuru, kurš redzējis šo braucamo, allaž kļūst drusku šķērmi, padomājot par ziņotāja nepatikšanām un mašīnas iespējamo nākotni. Tādēļ kā pretsvars zagļu centiem pagrābt to, kas viņiem nepienākas, ir informācija par pašmāju auto aizsardzības sistēmu ražotāja un imobilaizera sistēmas "Skybrake" izgudrotāja - SIA "Autonams" - panākumiem tirgū.



Pērn uzņēmuma apgrozījums sasniedzis 3,7 miljonus latu apgrozījumu, par 62% pārsniedzot 2006.gada apjomu. Turklāt 90% izgatavoto imobilaizeru tiek eksportēti uz ārzemēm. Kā tas izdevies, "Komersanta Vēstnesim" stāsta SIA "Autonams" pārdošanas un attīstības direktors, valdes loceklis EDVĪNS PANDERS.

Ja tirgus nepiedāvā, izgudro paši

- Kas bija pirmais - vista vai ola? Vai SIA "Autonams" savu darbību sāka kā pakalpojumu sniedzējs vai ražotājs?

- "Autonama" vēsture sākās 1994.gadā, kad to dibināja ar vienu mērķi - lai piedāvātu tirgū auto marķēšanas pakalpojumus. Tas nozīmē, ka auto šasijas numura zīmi iemarķē visos auto stiklos un šo informāciju ievada datubāzē, kam piekļūst iekšlietu struktūras. Pirmais, ko dara zaglis, - pārsit automobiļa oriģinālo šasijas numuru, lai auto var pārdot tālāk. Taču, ja stikli marķēti, tie, tāpat arī lukturu stikli, ir jāizņem un jānomaina. Tas prasa laiku un papildu izdevumus. Tāpēc šis pakalpojums bija vienlīdz populārs gan pirms gadiem divpadsmit, gan arī šodien. "Autonamam" pieder ekskluzīvas tiesības veikt auto pretzagšanas marķēšanu Baltijas valstīs.

Nākamais solis, papildinot pakalpojumu spektru, bija elektronisko auto aizsardzības sistēmu uzstādīšana. Redzējām, ka Itālijā ražo signalizācijas, ka tās arī kāds uzliek Latvijā, un sapratām: varam ieņemt šo nišu. Tajā laikā populārākās bija Itālijā un Taivānā ražotās ierīces. Uzkrājās pieredze, un "Autonama" speciālisti saprata, kādas sistēmas vēlētos uzstādīt, bet neviens tādas nepiedāvāja. Tad mēs sākām domāt - kā būtu, ja varētu paši tās izstrādāt un arī ražot. Tā 1996.gadā viens cilvēks sāka projektēt šo jauno imobilaizera sistēmu. Kad tas bija izdarīts, detaļu ražošanu izvēlējāmies kā ārpakalpojumu, bet montēšana notika "Autonamā".

- Un kā ir pašlaik?

- Pašlaik jau noris īsta ražošana. Tā jādala divās daļās: septiņu konstruktoru komanda strādā tikai pie jaunu produktu izgudrošanas un izstrādes, un ražotāji gādā, lai no konveijera nonāktu noteikts daudzums gatavo izstrādājumu.

Par to, kā ražošana izaugusi, var spriest pēc tā, ka 2005.gadā izgatavojām 10 tūkstošus imobilaizeru, gadu vēlāk - 32 tūkstošus, bet pērn šis apjoms jau tika divkāršots.

- SIA "Autonams" pērnvasar atklātā jaunā ražotne atrodas Rīgā, rūpnīcas "Alfa" teritorijā, un ļoti eleganta ir servisa ēka Skanstes ielā - ar modernu darbnīcu, klientu atpūtas telpu, kurā netrūkst pat bērnu atpūtas stūrīša, skaistām biroja telpām. Izskatās ļoti pārticīgi. Vai labklājību ieguvāt, uzstādot šīs auto drošības ierīces?

- To patiešām devusi signalizācijas ražošana un uzstādīšana. Servisa ēka tapa 2001.gadā, kad mēs pat nebijām sākuši eksportēt. Reāli tas sākās 2004.gadā. Tad pirmoreiz piedalījāmies starptautiskā izstādē un radās pirmie kontakti. Vēl pēc gada pirmos 10 tūkstošus imobilaizeru "Skybrake" pārdevām ārzemēs.

- Kas īsti ir šis imobilaizers "Sky­brake"?

- "Skybrake" imobilaizeriem ir divas daļas. Viena ir ļoti maza elektroniska ierīce ar vairākiem vadiem, kas pieslēgta mašīnai noteiktos punktos. Uzstādītāja uzdevums ir to novietot iespējami viltīgāk, lai nezinātājs nevar atrast. Otru daļu - imobilaizera pulti - nēsā līdzi auto lietotājs. Pults atpazīst braucēju, kad tiek ieslēgta aizdedze, abas daļas elektroniski sazinās, un šoferis var braukt. Ja pults pazūd, mašīnas vadītājam ir īpaša PIN koda karte, un viņš var caur aizdedzi ievadīt tā dēvēto avārijas kodu, ar kura palīdzību auto var vienu reizi iedarbināt, lai aizbrauktu vai nu līdz mājām, vai servisam. Šai sistēmai nav saistības ar auto signalizāciju, jo imobilaizers ir viena no aizsardzības sistēmas kompleksa sastāvdaļām. Tā dara savu darbu neatkarīgi no marķēšanas, GPS un signalizācijas sistēmas. Ir "Skybrake" modeļi, kuros ietilpst vairākas dzinēja bloķēšanas ierīces, divas vai pat trīs, un tās automašīnā tiek izvietotas dažādās vietās.

Kā strādā bloķēšana? Piemēram, pārgriežam vadu, kas nodrošina elektrības padevi auto vadības datoram, un pieslēdzam divus vadus no "Skybrake" imobilaizera. Lai nozagtu auto, zaglim ir jāatrod vairākas dzinēja bloķēšanas iekārtas un jāatjauno elektrosistēma sākotnējā stāvoklī. Tam ir vajadzīgas labas zināšanas, pietiekami daudz laika meklēšanai un vieta, kur to darīt. To nevar izdarīt vienkārši uz ielas.

Zagļi cenšas auto nogādāt vietā, kur tos neviens netraucē, un vairāki cilvēki mēģina iespējami ātri atrast papildus uzstādītās aizsardzības sistēmas. Ja neviens viņus neiztraucē, ja auto nesāk operatīvi meklēt, zagļiem var iznākt darboties pat piecas sešas stundas, un tas ir laiks, kas vajadzīgs, lai aizsardzības sistēmas atrastu. Jo vairāk sistēmu, jo ar tām ilgāk jānopūlas. Ja klients nav uzlicis papildu aizsardzību, bet ir tikai rūpnīcas uzstādītā signalizācija, tad gan tas prasīs ļoti maz laika. Katra papildu aizsardzības sistēma zagļiem nozīmē papildu problēmas. Par to, ka viņiem tās nepatīk, liecina fakts: nozagtas ir tikai 0,02 procenti marķēto mašīnu.

 

Pret ekonomikas atdzišanu - eksports un dažādība

- Ja strādā konstruktori, tad elektroniskās aizsardzības ierīces arvien tiek uzlabotas?

- Pašlaik tiek veidots jau piektās paaudzes imobilaizers "Skybrake" DD2+. Tas ļauj iedarbināt automašīnas dzinēju, bet, tikko auto sāk braukt, tas noslāps. Šā imobilaizera galvenā priekšrocība - tas darbojas tikai kustībā, tādējādi zagļiem to nav iespējams priekšlaikus atrast. Otrs nozīmīgs jaunums ir "Skybrake" produktu līnijas paplašināšana. Ir izstrādāta autoparka vadības iekārta "Skybrake AVS", kas ļauj parka dispečeram internetā sekot līdzi transportlīdzekļa atrašanās vietai, braukšanas maršrutam, patērētajai degvielai. Šo sistēmu piedāvājam, piemēram, autoceļu apsaimniekotājiem, kas to ir novērtējuši atzinīgi.

- Bet internetā atradu ne visai glaimojošas, tiesa gan pavecas, atsauksmes par "Skybrake" - iekārtas bojājušās, īssavienojumu dēļ pārāk ātri iztērējušās baterijas...

- Mums bija viens ļoti neveiksmīgs produkts - "Skybrake 700" līnija, un tā mūs iegāza ļoti smagi. Šo sēriju no tirgus atsau­cām, cietām ievērojamus zaudējumus. Ierīces bez maksas ņēmām nost un vietā uzstādījām citas. No tā radās arī negācijas pret šo produktu kā tādu. Ar nākamo produktu - DD līniju - sākam reabilitēties, pārliecināt cilvēkus, ka viss ir kārtībā.

- Kā tagad ar brāķi?

- Ir. Aptuveni viens procents. Uzskatām, ka tas ir labs rādītājs: brāķis var rasties ne tikai mūsu ražošanas procesā, jo mēs pasūtām plates citā uzņēmumā, no ierindas var iziet arī kāda detaļa, kas ražošanas procesā šķitusi nevainojama. Bet īstenībā tas ir ļoti mazs procents, un "Autonams" nodrošina garantijas apmaiņu. Mums ir īpaša sistēma, kā pieņemam produktus, kā tos apmainām, kā aizvietojam.

- Vai "Autonams" izjūt ekonomikas atdzišanas sekas? Cilvēki gandrīz pārtraukuši pirkt ne tikai dzīvokļus, bet arī jaunas un dārgas mašīnas, kas, šķiet, ir jūsu darba galvenais objekts.

- To jūtam vistiešākajā veidā: kopš decembra arvien krītas ar aizsardzības si­stēmām aprīkojamo auto skaits. No janvāra līdz aprīlim darba apjoms bijis mazāks par vidējo. Bet satraukties nav jēgas: no mums nav nekas atkarīgs. Mēs varam sev pateikties par to, ka pirms diviem gadiem sākām strādāt eksportam, jo tā apjoms nav mazinājies. Turklāt šī iešana uz jauniem tirgiem vieš tikai cerības. Līdz šim esam bijuši trijās izstādēs ASV, Vācijā un Horvātijā. Tur prezentējām piektās paaudzes produktus, kurus plānojam pabeigt un ieviest gada otrajā pusē.

Mums ir partneri Krievijā, Baltkrievijā, Ukrainā, Lietuvā, Igaunijā, kuriem ir ekskluzīvas tiesības pārdot mūsu produkciju attiecīgajā teritorijā. Taču redzam, ka visas iespējas drīz būs izmantotas. Tādēļ, izmantojot Eiropas fondu atbalstu, cenšamies maksimāli daudz piedalīties izstādēs un iet uz ārpusi, atrast jaunus partnerus. Šobrīd mums ir reāls sākums sadarbībai Francijā, Itālijā, Polijā, Slovākijā. Šiem tirgiem jau esam aizsūtījuši paraugus, jo varam cīkstēties ar sāncenšiem. Par lielu priekšrocību uzskatāms tas, ka paši esam gan produkta izstrādātāji, gan ražotāji. Jo ļoti daudzi ražotāji pasaulē ņem tehnoloģijas dažādās vietās un uzņēmumā visu montē kopā. Šo ražotāju mērķis ir produkciju pārdot iespējami lētāk. Mūsu produktos viss - sākot no datu apmaiņas, izvietojuma - ir pašu radīts. Tas ļauj samazināt izmaksas un būt arī pietiekami unikāliem. Esam elastīgi: ja tirgū vajag ko īpašu, ar mazliet citām funkcijām, mums nav grūti kaut ko mainīt. Cenšamies dot klientam to, ko tas vēlas.

- Kādu pakalpojumu spektru piedāvājat klientam Latvijā?

Pilnu auto aizsardzības pakalpojumu spektru: auto marķēšanu, signalizāciju, imobilaizeru un apdrošināšanu. Šogad paplašināsim piedāvājumu ar jauniem mūsu konstruktoru komandas radītiem produktiem: autoparku vadības sistēmu "Skybrake AVS", kas uzņēmumiem dos iespēju kontrolēt un padarīt efektīvāku savu autoparku, un "Skybrake Black Box", kas ļaus uzkrāt un vēlāk piekļūt auto lietošanas datiem.

 

 



UZZIŅAI

SIA "Autonams"
attīstības dinamika

• 1996.g. – konstruktoru komanda sāk jaunas paaudzes auto aizsardzības sistēmas "Skybrake" izstrādi.

• 1997.g. – tiek sākta inovatīvo, drošo un izmēros mazo imobilaizeru ražošana.

• 2002.g. – ir gūts apstiprinājums par imobilaizeru kvalitāti un tiek sperti pirmie soļi ārvalstu tirgus virzienā.

• 2004.g. sākums – tiek ieviesta un patentēta unikālā "Skybrake" Double Dialogue tehnoloģija un tiek iegūts starptautiskais CE sertifikāts.

• 2004.g. – "Skybrake" sāk uzvaras gājienu ne tikai Latvijas tirgū, bet septembrī piedalās starptautiskā autoizstādē "Automechanica 2004" Frankfurtē un piesaka sevi ārvalstu tirgū.

• 2005.g. – "Skybrake" nostiprina pozīcijas galvenajās eksporta valstīs: Krievijā, Baltkrievijā, Ukrainā, Igaunijā un Lietuvā.

• 2006.g. – "Skybrake" ražošanas apjomi salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu trīskāršojas un sasniedz 32 tūkstošus.

• 2007.g. vasara – tiek atklāta jaunā "Skybrake" ražotne Rīgā un dubultots ražošanas apjoms, lai nodrošinātu strauji augošo eksporta pieprasījumu ārvalstīs – salīdzinot ar iepriekšējo gadu, tas audzis par 45%.

• 2007.g. – sākta jaunas paaudzes "Skybrake" imobilaizeru modeļu izstrāde, kuros tiks izmantoti kustības sensori, kā arī autoparku vadības sistēma un "Black Box" produkti.

• 2008.g. – jaunās paaudzes imobilaizera sērijas "Sky­brake" DD2+ prezentācija inovatīvo tehnoloģiju izstādē "CES 2008"ASV, pārstāvot automašīnu aprīkojuma segmentu. Sāktas pārrunas par iespējamu sadarbību ar vairākiem auto aizsardzības tehnoloģiju uzņēmumiem ASV, Kanādā, Meksikā, Jamaikā, Ķīnā un Austrālijā.

Avots: SIA "Autonams"

 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas