Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.22 (129) 2008. gada 28. maijs
            

  Inovācijas lietas | Par vienu ražotāju vairāk

"GroGlass": līdz globālajai saules enerģijas industrijai
Mudīte Luksa, "KV"


Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Ražošanas līniju iedarbina ASV vēstnieks Latvijā Čārlzs Larsons un SIA "GroGlass" valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Kelbergs

    

Holandes tomātus un citus tās zemes siltumnīcās audzētus dārzeņus šeit, Latvijā, šķiet, pirksim aizvien vairāk: tur siltumnīcu saimniecība un modernās tehnoloģijas arvien iet plašumā. Par to lika domāt arī pagājušajā nedēļā atklātā SIA "GroGlass" progresīvo tehnoloģiju rūpnīca, kas ražo optiskos vakuuma pārklājumus liela izmēra stiklam.



Viss uz Nīderlandi

Rūpnīca plāno gadā saražot vienu līdz divus miljonus kvadrātmetru stikla ar nanopārklājumu (līdz atomu un molekulu līmenim plānu pārklājumu), kas maina stikla īpašības. Unikālā tehnoloģija samazina gaismas atstarošanos un ļauj palielināt fotosintētiski aktīvā starojuma caurlaidību stiklā par 8%, vienlaikus samazinot pārkaršanu par 5%, jo daļēji tiek bloķēts infrasarkanais starojums. Kā norāda rūpnīcas speciālisti, šādu stiklu ir īpaši izdevīgi izmantot siltumnīcās, jo uzlabotā stikla gaismas caurlaidība attiecīgi palielina dārzeņu ražu vidēji par 8 procentiem. Savukārt, bloķējot infrasarkano starojumu, tiek optimizēts siltuma režīms, ietaupīta enerģija un siltumnīcas tiek pasargātas no pārkaršanas.

"Interesantākais tirgus mums patlaban ir Nīderlandē, jo tur jau atrodas aptuveni puse augsto tehnoloģiju siltumnīcu, pārējie 50% atrodas vai nu Beniluksa valstīs, vai ASV, turklāt arī tās lielākoties pieder holandiešiem," stāsta SIA "GroGlass" valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Kelbergs.

Savukārt rūpnīcas produktu attīstības menedžeris Juris Oļeiņiks teic, ka Latvijas siltumnīcu platības "GroGlass" ar savu pašreizējo ražošanas apjomu varētu pārstiklot dažu dienu laikā. "Mēs vēlamies pārdot šo stiklu tām saimniecībām, kas pratīs to pārvērst šajā astoņu procentu pieaugumā. Stiklu izmantošana ir komplekss pasākums: ir jābūt progresīvai pieredzei dārzeņu audzēšanā. Holandiešu fermeri savās jaunajās siltumnīcās neizmanto tikai vienu novitāti, piemēram, "GroGlass" stiklus. Tur tiek domāts gan par mēslojuma sistēmas, audzēšanas vietas, ventilācijas pilnveidošanu. Tas kopumā atmaksājas, dod gaidītās pozitīvās pārmaiņas."

Siltumnīcu kompleksa "Mārupe" direktors Jānis Bērziņš "Komersanta Vēstnesim" atzīst: "Kad pērn būvējām jauno siltumnīcu un mums stiklus ļoti vajadzēja, tad "GroGlass" vēl savu produkciju neražoja, bet pie mums vēlējās izmēģināt jauno stiklu īpašības. Mēs zinām, ka tie ir ļoti dārgi, tādēļ rūpīgi ir jāizpēta jaunā produkta efektivitāte. Mēs neesam tik bagāti, un pirms modernizācijas katrs tērējamais santīms trīsreiz jāapgroza. Bet, katrā ziņā, šo ražotni uzmanības lokā paturam."

 

Ne tikai ražotne, arī kompetences centrs

Taču "GroGlass" neražos tikai stiklus siltumnīcām. Pašlaik tiek veikti pētījumi un īstenoti attīstības projekti gan paaugstinātas gaismas caurlaidības stiklam saules baterijām, pretatstarojošam un ultravioleto starojumu bloķējošam stikla pārklājumam gleznu rāmjiem un veikalu skatlogiem. "GroGlass" nākotnes produkti ir pārklājumi siltumizolējošam plakanekrāna televizoru un īpaši enerģiju taupošam arhitektūras stiklam. Jauno produktu izstrādē uzņēmums sadarbojas ar vadošajiem Latvijas, Nīderlandes, Vācijas un ASV zinātniskajiem institūtiem.

Īpaši iepriecinoši, ka "GroGlass" ražošanas process ir attīstīts un izstrādāts pašmāju augsto tehnoloģiju uzņēmumā "Sidrabe", kam šis ir pirmais lielais šāda veida pasūtījums Latvijā.

Pašlaik uzņēmumā strādā 35 cilvēki, taču, palielinoties produkcijas noietam un ražošanas apjomiem, to skaitu paredzēts kāpināt līdz simtam. Ražošanas process pilnībā ir automatizēts, un to pie datoriem vada īpaši apmācīti operatori.

Rūpnīcas izveidē investīcijas 20 miljonu latu apjomā veikuši ASV uzņēmumi "Target Capital Corporation" un "Endeavor Corporation", bet valsts atbalsta programmas "Atbalsts komercdarbības infrastruktūras modernizācijai" ietvaros SIA "GroGlass" ir saņēmusi 600 tūkst. latu.

A.Kelbergs uzsver: "Mēs Latvijā neesam nedz lēta darbaspēka, nedz labas loģistikas dēļ, bet gan tādēļ, ka šeit ir lieliski augsto tehnoloģiju speciālisti."

Sadarbībā ar Latvijas Cietvielu fizikas institūtu, a/s "Sidrabe" un citiem nozīmīgiem nozares uzņēmumiem un institūtiem "GroGlass" strādā arī pie kompetences centra "Baltic Solar" izveides, lai mūsu valstī radītu izglītības, zinātnes un ražošanas bāzi jaunās paaudzes tehnoloģiju izstrādei globālajai saules enerģijas industrijai.

SIA "Plazma, Keramika, Tehnoloģija" direktors Dr.sc.ing. Ēriks Palčevskis stāsta: "Arī mūsu uzņēmums darbojas nanotehnoloģiju laukā - izstrādājam tehnoloģiju jaunu materiālu iegūšanai, ražojam smalkus nanopulverus tehniskās keramikas pārklājumiem. Esam mazs uzņēmums, kas strādā tikai eksportam. Mūsu sadarbība ar "GroGlass" galvenokārt ir saistīta ar kompetences centra "Baltic Solar" izveidi, arī mēs piedalāmies šajā projektā. Kompetences centrs stiprinās zinātnes un ražotāju saiknes, jo projektā piedalās arī zinātniskās pētniecības institūti, un pētniecības rezultāti uzreiz tiks ieviesti ražošanā."

 

Augsta pievienotā vērtība daudzos aspektos

Rūpnīcai pamatakmens tika ielikts 2006.gada oktobrī. Tagad, pēc pusotra gada, atklājot ražotni, ASV vēstnieks Latvijā Čārlzs Larsons uzsvēra: "Rūpnīca "GroGlass" ir ļoti labs piemērs ASV un Latvijas sadarbības arvien pieaugošajam līmenim. Jaunajā ražotnē ir investēti 37 miljoni dolāru, un pēdējo desmit gadu laikā tas ir viens no lielākajiem ASV investoru ieguldījumiem Latvijā ražošanas sektorā. Šīs investīcijas dod labumu abām valstīm: ASV investori var izmantot Latvijas zinātnieku un speciālistu lieliskās iespējas, loģistikas tīklu un izveidot gluži jaunu produktu, kam būs liela nozīme tirdzniecībā visā pasaulē. Bet vienlaikus šī jaunā tehnoloģija palīdzēs Latvijas rūpniecībai pārtapt par augstu tehnoloģiju ražotāju un paaugstināt konkurētspēju pasaules mērogā. Saskaņā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras datiem kopējais ASV investoru ieguldījums pērn bija 542 miljoni, un pēdējos četros gados investīciju līmenis arvien pieaug."

Protams, Latvijai liels ieguvums ir uzņēmums, kas ražo produkciju ar augstu pievienoto vērtību - nanopārklājums paaugstina stikla vērtību trīs četras reizes.

Līdzās visam iepriekš minētajam "GroGlass" varētu dot vēl vienu pozitīvu pienesumu, kalpojot jauniešiem par uzskatāmu piemēru, kā norisinās ražošana mūsdienīgā uzņēmumā, kur lielu daļu darba padara roboti, cik interesants ir izgudrotāja darbs, piemēram, "Sidrabē", lai šādu tehnoloģiju izveidotu.

"GroGlass" vairs nav arī strādnieku ierastajā izpratnē, bet augsti kvalificēti, īpaši apmācīti operatori, kas komandē šīs gudrās iekārtas. Kā "Komersanta Vēstnesim" stāstīja viens no viņiem, Artūrs Biezbārdis, darbs "GroGlass" ir ļoti interesants un darba apstākļi - lieliski.

 

 


 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas