Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
      Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.25 (81) 2007. gada 20. jūnijs
            

"Aldaris" - aizraujoši būt kopā biznesā, godos un ikdienā

 

"Lai visiem Jāņos apkārt draugu pulks, jauka gaisotne un gards alus! Lai visā Latvijā līgotājiem gada īsākajā naktī baltas domas un moži sagaidīts saullēkts, jo - kāds Jāņu dienas rīts, tāds viss atlikušais pusgads!" tā novēl akciju sabiedrības "Aldaris" valdes priekšsēdētāja Ināra Šure.

 

09.JPG (17307 bytes)
Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Viņa pati no visiem "Aldara" produktiem vislabprātāk izvēlas "Ice Beer", zinot, cik rūpīgā un ilgā darbā tas tiek lolots. Turklāt par ledus alu ir kāds īpašs stāsts. Savulaik, kad vikingi devās sirojumos uz Latviju, mūsu sentēvi jūras malā izlika alus mucas, lai vikingu nodomi apstātos jau turpat pie jūras. Nespēdami visu latvju sabrūvēto alu izdzert, vikingi kādu mučeli iesvieduši arī laivās un aizveduši līdzi, un pa ceļam tas sasalis. Kad mucas atkusušas, vikingi atklājuši, ka nu alus ieguvis savdabīgu, neparasti maigu garšu. I.Šure saka: ""Ice Beer" man šķiet tieši tāds - aukstumā ieguvis smalku grāciju. Bet no atspirdzinošajiem dzērieniem izvēlos gāzēto dzeramo ūdeni, un man ir kāds praktisks padoms: šāds ūdens pēc ēšanas lieliski uzlabo kuņģa darbību."

Kur "Aldara" valdes priekšsēdētāja būs svētkos? To viņa vēl nezina, jo līdz pat 23.jūnija pēcpusdienai būs jāstrādā, un lēmums par Jāņu rīta sagaidīšanu tiks pieņemts piepeši. Iespēju ir ļoti daudz: "Aldaris" kopā ar jāņabērniem būs gan Raiskumā, gan Ventspilī, kur iecerētas šā gada kuplākās līgošanas, gan visur citur, kur izvēlēsies "Aldara" alu, jau iepriekš droši zinot, ka kopā būt būs aizraujoši.

 

Gan biznesā, gan priekos, gan ikdienā

"Jā, tāds ir mūsu sauklis: "Aizraujoši būt kopā!" Domāju, tas attiecināms gan uz priecīgiem notikumiem, gan vienkāršu ikdienu. Katrā ziņā mēs ļoti priecājamies par saviem klientiem - gan kafejnīcu, gan veikalu īpašniekiem -, jo mēs cits citu papildinām un viņi caur savu sakopto, mājīgo un omulīgo gaisotni aiznes mūsu vārdu līdz galapatērētājiem," saka I.Šure.

Ar "Aldari" aizraujoši kopā būt ir arī biznesā, jo šī kompānija gādā, lai cilvēki justos ērti un labi visur, kur baudāms "Aldara" alus. Tieši tādēļ mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas tirgo "Aldara" alu, tiek sniegta gan palīdzība, gan konsultācijas. "Aldaris" saviem partneriem piedāvā gan teltis un krēslus, gan galdus, glāzes un kausus. Turklāt kopā tiek izspriests, kāds alus kurai Latvijas vietai, laikam un vajadzībai būs piemērotākais un pieprasītākais.01.JPG (5762 bytes)

Lūk, gluži vienkārši piemēri. No veiktajiem pētījumiem redzams, ka vasarā lielākie izlejamā alus dzērāji krogos un kafejnīcās ir ārzemnieki, toties latvieši drīzāk izvēlas pudelēs pildīto alu, ko ņem līdzi, dodoties pie dabas. Savukārt ziemā, kad latviešiem sāk salt, viņi vairāk dodas uz vietām, kur alu var iedzert zem jumta. Tāpat alus tirgotājiem jāzina, kurā Latvijas pusē kāds alus ir iecienītāks, jo nekad nebūs tā: ko piedāvāsit, to pirks. Nekā nebij'! Pircējiem ir sava gaume, un "Aldaris" tieši tādēļ ražo tik dažādu šķirņu alu - jāizpatīk taču dažādām gaumēm, turklāt alus patēriņa tendences krietni vien izmainījās pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā. Ievērojot tirgus realitāti, ieguvēji būs gan kafejnīcu un veikalu īpašnieki, gan ražotājs. Un, protams, apmierinātais patērētājs.

"Aldaris" ir sociāli atbildīgs uzņēmums, tāpēc arvien vairāk strādājam pie produktiem ar zemāku alkohola saturu. Latvijā stipro alkoholisko dzērienu patēriņš ir lielākais Baltijas valstīs, un mēs domājam, kā virzīt sabiedrību vieglāku dzērienu izvēlei," saka I.Šure.

 

Vasara - īpašs pārbaudījums02.JPG (7779 bytes)

Visiem alus ražotājiem jārēķinās, ka šis ir sezonas bizness: alus pārdošanas apjomi vasarā pieaug pat divas trīs reizes. "Tādēļ uzņēmumam ir jābūt gatavam šai saspringtajai sezonai. Diemžēl tas, vai alus konkrētajā vietā pietiks vai nē, nav atkarīgs tikai no ražotāja. Latvijā ir grūtības, piemēram, ar transportu: nav, kas līdz vajadzīgajai vietai alu nogādā. Šajā virzienā jāveic nopietns darbs," saka I.Šure.

Izrādās, lielākais alus pieprasījums ir dienās, kad gaisa temperatūra ārā ir 25-30 grādi. Savukārt tad, kad termometra stabiņš šo robežu pārsniedz, pircēji vairāk kāro ūdeni, nevis alu.

Tomēr vasara ir īpašs pārbaudījumu laiks arī "Aldara" darbiniekiem. Lai tiktu galā ar lielo pieprasījumu un nepieviltu pircējus, "Aldarī" vasarās gaida arī studentus un vecāko klašu skolēnus, jo darba pietiek visiem. Piesaistām arī sezonas darbiniekus no tālākiem Latvijas novadiem, nodrošinot viņiem transportu un dienesta viesnīcu. Lai saliedētu kolektīvu un uzmundrinātu darbiniekus, "Aldaris" pirms paša sezonas karstuma rīko vērienīgas sporta spēles saviem vairāk nekā 400 darbiniekiem. Savukārt septembrī, kad darbu smagums pagājis, uzņēmumā notiek lieli Ģimenes svētki, kad darbinieki pulcējas kopā ar bērniem, arī mammām, tētiem, vecmāmiņām un vectētiņiem. Tad uzņēmums pasaka paldies visiem, kas ar izpratni ļāvuši doties garās darba stundās saviem ģimenes mīļajiem.

 

Gaida oriģinālas idejas

"Aldaris" ir pārāk liels uzņēmums, lai varētu iepirkt izejvielas no Latvijas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Visu vajag tik daudz, ka mazam piedāvātājam pasūtījums nebūtu pa spēkam, bet pirkt no vairākiem maziem uzņēmumiem pa kripatai savukārt nebūtu izdevīgi "Aldarim". Tomēr ir lietas, kur "Aldarim" spētu palīdzēt arī pavisam mazi uzņēmumi. "Ir vajadzīgi interesanti knifiņi," saka I.Šure.

Vajadzību patiesībā ir daudz - noderētu savdabīgi iepakojumi, interesantas mārketinga idejas, bet pats galvenais - uzņēmums arvien nespēj atrast savu sapņu ražotāju, kas spētu piedāvāt oriģinālus reklāmas priekšmetus. Jā, pildspalvu, breloku, uzlīmju un citu nieku piedāvājums ir plašs, taču visai bezpersonisks, bet "Aldara" statuss prasa kaut ko īpašu: nepietiek ar uzdrukātu logotipu, ja līdzīgi reklāmas priekšmeti ir vēl desmit citiem Latvijas uzņēmumiem. Padomājiet! "Aldaris" gaida jūsu idejas!

 

Uzziņai03.JPG (20341 bytes)

2006.gadā AS "Aldaris" saražoja un pārdeva 94 342 000 litru dažādu dzērienu - par 16,5% vairāk nekā 2005.gadā

Alus apjomi auguši par 12%, pārsniedzot 67 miljonus litru. Dzeramā ūdens apjomi vietējā tirgū auguši par 36%, pārsniedzot 15 miljonus litru. Audzis arī eksporta apjoms - par 31%. Uzņēmums sācis aktīvi strādāt eksporta jomā, tomēr "Aldarim" vienmēr pirmajā vietā ir un būs vietējie patērētāji

2006.gads uzņēmumam bija zīmīgs ne tikai ar būtisku apjomu pieaugumu. Paaugstināta uzmanība tika veltīta "premium" segmenta alus šķirnēm - "Luksus", "Zelta" un "Carlsberg". Godu ražot alu "Carlsberg" (turklāt ne tikai Latvijas tirgum, bet arī eksportam) "Aldaris" izpelnījās jau pašā gada sākumā, savukārt "Luksus" un "Zelta" ieguva jaunu, īpaši pievilcīgu iepakojumu

2006.gads bija bagāts arī citiem jaunumiem. "Aldaris" sāka strādāt jaunos tirgus segmentos, piedāvājot patērētājiem mazalkoholisko kokteiļu "ZIP" un "SIN" sērijas un enerģijas dzērienu "Battery". Sasniegtie rezultāti liecina, ka lēmums bijis pareizs un veiksmīgs. Bezalkoholisko dzērienu segmentu papildināja "VICHY Viva Fresh" ar citronu, zemeņu un ābolu garšu, un tūlīt ieguva veselīga dzīvesveida piekritēju atzinību - kā negāzēti dzērieni bez sintētiskiem saldinātājiem.

 

"Aldaris"- padomdevējs jeb Nesavtīgi padomi maziem un vidējiem uzņēmumiem

Domājiet par misiju! Formulējiet paši savu misiju: kāds labums sabiedrībai no tā, ka jūs darāt vai darīsit to, ko esat iecerējuši. Nepietiek ar to, ka gribat strādāt tādēļ, lai nopelnītu naudu sev. Panākumi gaida to biznesu, kurš vienlaikus padara labāku pasauli un uzlabo dzīvi daudziem cilvēkiem. "Aldaris", piemēram, par savu misiju uzskata sniegt atspirdzinājumu un prieku ļaudīm, turklāt darot to sociāli atbildīgā veidā.

Vērojiet biznesa vidi no putna lidojuma! Ir ļoti svarīgi saredzēt biznesa vidi kopumā, nepietiek, ka uz to raugāties no sava acu augstuma, turklāt vēl sēžot pie galda. Lai saprastu savu vietu biznesa pasaulē, ir svarīgi saprast, kas notiek tirgū un kur ir tā brīvā vieta, kura gaida tieši jūs.

Novērtējiet darbiniekus! Uzņēmēji nereti ir gatavi vai nogulties paklājiņa vietā klientu priekšā, bet tajā pašā laikā pienācīgi neizturas pret saviem darbiniekiem. Īstenībā viens neapmierināts darbinieks var nodarīt daudz vairāk ļaunuma nekā neapmierināts klients. Ja darbinieks būs sarūgtināts un nīgrs, viņš par to stāstīs gan ģimenei, gan draugiem un paziņām, un tas uzņēmumam godu nedarīs. Arī apkalpošanas kvalitāte un izturēšanās pret klientiem cietīs - katram jau boss līdzās neizstāvēs. Tāpēc ideāla ir situācija, kad darbinieks par uzņēmumu saka - "mūsu".

Jautājiet auditorijai, nevis sev! Jāatceras, ka tavas domas ir tikai tavas domas, un tas, kas patīk tev, var gadīties, citiem nemaz nepatiks. Tādēļ daudz biežāk jāieklausās patērētāju un klientu teiktajā, nevis jāmēģina auditorijai uzspiest "vienīgais pareizais" viedoklis.

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas