Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
      Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.34 (90) 2007. gada 22. augusts
            

Reklāma kā dāvana

Reklāmas suvenīriem ir vairākas funkcijas. Viena no tām - patīkami pārsteigt klientus vai biznesa partnerus un tādā veidā nostiprināt sadarbību. Taču, kā zināt, kuri reklāmas priekšmeti labāk atbilst uzņēmuma darbības laukam? Vai T-krekls ir laba dāvana ietekmīgam klientam? Un kā gudri rīkoties ar saņemtajiem reklāmas suvenīriem? Atbildes sniedz "NORDIC Training International" Loģistikas vadītāja Līga Tumševica.

Patīkams pārsteigums


Foto no personiskā arhīva

"Reklāmas suvenīrus var dāvināt ne tikai svētkos vai, piemēram, uzņēmuma pastāvēšanas gadadienā. Tie var būt jauks pārsteigums arī vienkāršas tikšanās laikā."

Ja uzņēmums spēj apmaksāt reklāmas suvenīru izgatavošanu, tas liecina par tā attīstību un stabilitāti. Tā dēvētās prezentreklāmas nav lēts prieks, tādēļ īpaši jāpārdomā to veids, dizains un ideja, ko uzņēmums ar reklāmas suvenīru vēlas pateikt.

"Ir taču patīkami saņemt negaidītu dāvanu pat no nepazīstama cilvēka, kur nu vēl no sadarbības partnera! Viens no prezentreklāmas mērķiem ir ieintriģēt dāvanas saņēmēju - lai viņš būtu ieinteresēts sadarboties," stāsta L.Tumševica. Reklāmas suvenīrus var dāvināt ne tikai svētkos vai, piemēram, uzņēmuma pastāvēšanas gadadienā. Tie var būt jauks pārsteigums arī vienkāršas tikšanās laikā. "Piemēram, ja divi uzņēmēji dzer kopā kafiju, tas būtu piemērots brīdis otram pasniegt dāvanā apdrukātu kafijas krūzīti ar domu: turpmāk mēs varēsim iedzert kafiju abi no vienādām krūzītēm u.tml. Galvenais - lai klients vai sadarbības partneris sajustu, ka par viņu domā. Lai viņš tajā brīdī justos īpaši," skaidro L.Tumševica.

Kā uzņēmējam rīkoties, ja viņš saņem reklāmas suvenīru, bet tajā brīdī nav ko uzdāvināt pretī? Speciāliste uzsver, ka suvenīru dāvināšanu nevajadzētu uztvert kā obligātu slogu un neatņemamu katras tikšanās sastāvdaļu. Tā zūd dāvanas ideja - negaidīti iepriecināt un likt justies īpašam. Tas vairs nav pārsteigums, ja katrā tikšanās reizē notiek apmainīšanās ar pildspalvām vai grāmatzīmēm.

Komersantam svarīgi arī zināt, ko viņš ar reklāmas priekšmetu vēlas panākt. Piemēram, ja celtniecības firma strādniekiem izsniedz darba apģērbu ar firmas logo, tad tam ir arī praktiska funkcija - cilvēki zinās, kāda firma veic būvdarbus. Reklāmas priekšmeti var kalpot arī komandas vienošanai. Piemēram, darbiniekus ietērpjot vienādās drānās.

Lielam klientam - ekskluzīvas dāvanas

L.Tumševica stāsta, ka reklāmas suvenīrs var būt gan personisks (T-krekls, pildspalva, krūzīte), gan ekskluzīvs (pulksteņi, kāda trofeja u.c.). Ja pirmos dāvanas saņēmējs var lietot pats personiski, piemēram, nest uz mājām, tad saņemtā ekskluzīvā dāvana būtu jānovieto birojā uz plaukta vai citā piemērotā vietā, lai visi to varētu apskatīt. Jo tā domāta visam uzņēmumam kopumā.

Jāatceras, ka dāvanas ekskluzivitāte jāmēra nevis pēc paša uzņēmuma attīstības līmeņa, bet gan pēc klienta "svarīguma". Jāizsver, cik tas ir nopietns sadarbības partneris, cik lielu naudas summu tas sniedz. Ja pat nelielam uzņēmumam ir prestiži un lieli klienti vai biznesa partneri, viņiem jāpasniedz dārgāki, ne tik ikdienišķi reklāmas suvenīri. "Parasti šie ekskluzīvie reklāmas suvenīri nav praktiski, tie vairāk domāti skaistumam, interjeram. Tās ir izsmalcinātas lietas, nereti - roku darbs. Piemēram, kristāla vāze, kompass, pulkstenis, aproču pogas vai dārga pildspalva. Svarīgi, lai pēc skatiena uzmešanas klients varētu redzēt šīs lietas vērtību," uzsver L.Tumševica.

Pildspalvas un krūzītes - joprojām populārākās

Kā stāsta L.Tumševica, joprojām populārākie ir reklāmas suvenīri, kas ikdienā ir "pa rokai", kurus lieto visbiežāk. Piemēram, pildspalvas, krūzītes, lietussargi, somas, automašīnas saulessargi u.c. Labāka iespaida radīšanai uzņēmējam vajadzētu padomāt, tieši kuri priekšmeti vislabāk asociējas ar uzņēmuma darbības sfēru. Piemēram, celtniecības firmā tie varētu būt zīmuļi.

Reklāmas suvenīrs nozīmē ne tikai uzņēmuma logo attēlojumu uz reklāmas priekšmeta, bet iever arī daudz plašākas iespējas dizainam, piemēram, izmantojot uzņēmumam raksturīgās krāsas, simboliku utt. Ja šīs krāsas vai simboli tik tiešām cilvēku apziņā saistās ar konkrēto uzņēmumu, reklāmas suvenīram nav obligāti jāattēlo uzņēmuma logo. Tas var būt apdrukāts ar jebko, kas cilvēkiem liek uzreiz iedomāties konkrēto firmu.

Jāņem vērā arī tas, ka reklāmas suvenīri vispirms ir reklāma un liecina par uzņēmuma publisko tēlu. Tādēļ L.Tumševica iesaka būt uzmanīgiem, izvēloties apdrukāt, piemēram, maisiņus. Reklāmas suvenīri no parastām precēm atšķiras ar to, ka tie ir īpaši, tādi, lai tos saņēmis, īpaši justos arī klients vai sadarbības partneris.

Taču reklāmas priekšmets var kļūt arī par antireklāmu pašai firmai. Piemēram, ar prestižu uzņēmumu reklāmas maisiņiem ir redzēti staigājam arī bezpajumtnieki. Līdz ar to cilvēkiem šis maisiņš vairs neliekas nekas īpašs, ekskluzīvs, ko var saņemt tikai pastāvīgie klienti.

Uzņēmējs viegli var iekrist arī galējībā un izveidot pārspīlētu prezentreklāmu. Ja pārāk agresīvi izcelts uzņēmuma logo, piemēram, ar to apdrukāta visa jaka, ne tikai tās mugura u.tml., reklāmas priekšmeta saņēmējam var nepatikt to lietot. Savukārt sporta spēlēs un citos līdzīgos pasākumos ir īstā vieta, kur šo pārspīlējumu izmantot - uzņēmuma krekliņi, karogi, plakāti, teltis, krūzītes, somas utt.

Nav daudzveidības?

Lai gan reizēm uzņēmēji saka, ka reklāmas suvenīru tirgū trūkst dažādības, L.Tumševica uzskata, ka noteikti pastāv veidi, kā uzņēmējs var oriģināli izpausties. "Ja uzņēmējs nevēlas, lai arī konkurentiem būtu iespēja pasūtīt tieši tādu reklāmas suvenīru, kāds ir viņam, var rīkot konkursu. Tas notiek tā: uzņēmējs piedāvā kritērijus, kas viņu apmierinātu cenas, suvenīra lieluma, dizaina vai ekskluzivitātes ziņā, un firmas izsaka savu piedāvājumu. Tad uzņēmējs var atlasīt tos piedāvājumus, kas viņam der vislabāk. Šajā gadījumā uzņēmējs var kombinēt savas un reklāmdrukas firmu idejas, līdz ar to panākot lielāku dažādību. Turklāt ar firmām ir iespējams noslēgt līgumu - to bieži izmanto lielās kompānijas. Piemēram, līgumu, ka noteiktā sezonā pludmales somas vai atstarotājus apdrukās tikai vienai konkrētai firmai. Tādējādi var izvairīties no tā, ka vienā laikā divām konkurentu alus darītavām būtu vienādas aukstuma somas vai alus attaisāmie.

"Pat ja šķiet, ka krūzītes apdrukā visi, tomēr ir iespēja arī tās padarīt oriģinālas, izvēloties interesantu krāsu salikumu, dizainu, saukli utt.," uzskata L.Tumševica. Viņa atceras, kā reiz Jāņos uzņēmums, kas sniedz finanšu pakalpojumus, pasniedzis ļoti neparastu, līdz ar to atmiņā paliekošu dāvaniņu - aptieciņu, lai būtu vieglāk pārdzīvot pēcjāņu rītu.

Dažādības trūkumu novērš arī tas, ka reklāmas suvenīru tirgū ik pēc kāda laika ienāk jaunumi - vai nu jauna ideja reklāmas priekšmetam, vai arī attīstās tehnoloģijas. Piemēram, preses, ātro uzkodu un servisa tirdzniecības tīkla darbinieki izmanto pie krekliem vai somām piespraužamas nozīmītes, kas ir nākušas modē. Uzņēmējs var izmantot modes jaunumus un sevi prezentēt kā mūsdienīgu komersantu, taču jāuzmanās lai izvēlētais suvenīrs saskanētu ar uzņēmuma misiju, ētiku un tradīcijām. Jau minētās nozīmītes neiederētos, piemēram, finanšu uzņēmumos, savukārt lieliski atspoguļotu uz jauniešu auditoriju orientēta uzņēmuma nostāju.

L.Tumševica uzskata, ka uzņēmējam nav jēgas doties meklēt reklāmas suvenīru daudzveidību uz ārzemēm, jo viss, kas tiek radīts no jauna citur, ātri nokļūst arī līdz Latvijai: "Latvijas uzņēmēji, kas nodarbojas ar prezentreklāmu, bieži vien sastrādājas ar Eiropas reklāmas suvenīru firmām un preces tāpat lielākoties ieved no ārzemēm. Kādas idejas un tehnoloģijas ir Ķīnā, tādas ir arī Eiropā un Latvijā. Mūsdienās jebkuru jaunumu ir grūti noslēpt, tādēļ tas noteikti atnāks arī līdz Latvijai."

No katra sektora pa kriksītim

Kāda būtu pārdomāta uzņēmēja rīcība, izvēloties reklāmas suvenīrus? L.Tumševica iesaka, ka vislabāk ir raudzīties, lai uzņēmējs varētu piedāvāt pēc iespējas dažādus suvenīrus. Piemēram, ēdamus suvenīrus - konfektes, ko iebērt ofisa saldumu traukā; kancelejas preces - pildspalvas, zīmuļus vai lineālus; kaut ko no ekskluzīvajām lietām; priekšmetus personiskai lietošanai - T-kreklu, halātu vai pirts dvieli u.tml. Tā, lai šīs dažādās lietas aptvertu vairākas dzīves jomas. Līdz ar to būs vieglāk izvēlēties piemērotus brīžus, kad tās attiecīgi pasniegt.

Līdzīgi kā komersants plāno uzņēmuma attīstību, tā jāplāno arī reklāmas suvenīru pasūtīšana. Piemēram, ja pēc trim mēnešiem paredzēts pasākums, kas ietver pirts priekus, laikus jāpasūta pirts dvieļi utt. Parasti par prezentreklāmu domā vienu sezonu uz priekšu. Nereti uzņēmēji izvēlas tieši sezonas priekšmetus. Piemēram, rudenī lietussargus, lietusmēteļus u. tml. Tas tādēļ, ka līs lietus un šie priekšmeti klientam var būt patiesi noderīgi, un viņš tos lietos. Vai vasarā - saulessargi utt.

Protams, lietussargi noderēs arī pavasarī un vasarā. "Galvenais, kas jāatceras - reklāmas suvenīri nedrīkst atkārtoties. Ja vien uzņēmumam nav ilgstošas tradīcijas dāvināt tikai vienu konkrētu lietu, reklāmas suvenīriem ir jāmainās. Ja katru gadu uzņēmējs dāvinās vienu un to pašu, dāvana saņēmējam vairs nešķitīs īpaša, bet gan kļūs ikdienišķa. Turklāt klientiem, redzot, ka uzņēmums regulāri atsvaidzina savu reklāmas suvenīru klāstu, rodas iespaids par paša uzņēmuma attīstību un virzību uz priekšu," atgādina L.Tumševica.

Viņa uzsver: "Vērtīgākais reklāmas suvenīrā ir tā ideja, kas interesantā, oriģinālā veidā pasniegta klientiem vai sadarbības partneriem. Šo ideju izdomāt nav viegli, taču, kad tas izdarīts, dāvanu saņēmēji novērtēs kā īpašu." Un tikai īpašās dāvanas ar savu ideju un domu nokļūst biroja plauktos publiskai apskatei vai tiek bieži un ar prieku lietotas, nevis nobēdzinātas rakstāmgalda dziļākajā atvilktnē.

Publikāciju sagatavoja Klinta Ločmele

Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas