Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
      Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.49 (105) 2007. gada 5. decembris
            

Ziemassvētki nāk. Kas jādara uzņēmējam?

Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Gada nogalē starp simtiem citu darbu uzņēmējs nedrīkst aizmirst par svētku sajūtas radīšanu saviem darbiniekiem un klientiem. Piemēram, laikus jāzina, kam sūtīt Ziemassvētku apsveikuma kartītes, kā tās izvēlēties, vai organizēt pasākumu darbinieku bērniem, kā skaisti pasniegt un saņemt dāvanas. Jāatceras, ka katra sūtītā atklātnīte vai pasniegtā dāvana ir daļa no uzņēmuma tēla, tādēļ, pārdomāti risinot šos jautājumus, svētki var būt ļoti veiksmīgs uzņēmuma prezentēšanas laiks. Uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par svētku pienākumiem uzņēmumā atbild "Nordic Training International" sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne.

Ziemassvētku atklātnītes - patīkama uzmanība

- Kāpēc būtu jāsūta Ziemassvētku apsveikuma kartītes un jātērē nauda pastmarkām un aploksnēm?

- Ziemassvētku apsveikumu sūtīšana ir ļoti individuāla uzņēmuma izvēle. Daudzi tagad izvēlas aizstāt tradicionālās kartītes ar elektroniskiem apsveikumiem. Domāju, ka tās ir tehnoloģiju diktētas pārmaiņas apsveikumu sūtīšanas tradīcijā, un paredzu, ka šāds apsveikšanas veids kļūs arvien populārāks. Elektroniskās kartītes kļūst arvien gaumīgākas, uzņēmumi to izveidē investē līdzekļus, un domāju, ka tas turpināsies. Kādēļ uzņēmumi izvēlas kartiņas sūtīt? Tādēļ ka ne visus sadarbības partnerus paredzēts pārsteigt ar dāvanām, taču visi sadarbības partneri ir pelnījuši, ka tos atceras.

Kāpēc apsveikumos būtu jāinvestē uzņēmuma nauda? Kartīte ir sava veida maza dāvaniņa - ar īpašiem vārdiem. Bet ar tām ir līdzīgi kā ar dāvanām - lai no kartītēm būtu jēga un tās būtu pamanītas, tām jābūt īpašām. Kā apsveikumu padarīt īpašu? Atcerieties daudzās apsveikuma kartītes, ko saņēmāt pagājušajā gadā - kura no tām palikusi atmiņā? Te arī ir atbilde - tā būs bijusi vai nu ar roku rakstīta mīļa kartīte, varbūt interesantas formas atklātne… Uzņēmuma apsveikums jāveido tāds, lai jums pašam gribētos to saņemt un lai to varētu atcerēties arī nākamgad.

Tradicionālo sveikšanas veidu - kartītes - ir vērts izvēlēties, ja ir pārliecība, ka jūsu kartīte tiks pamanīta starp vairākiem desmitiem citu. Tad tajā var investēt naudu. Ja šīs pārliecības nav, varbūt labāk izvēlēties gaumīgu, pamanāmu elektronisku apsveikumu, kas noteikti izmaksās lētāk. Vienu brīdi ļoti moderni bija naudu, ko iztērē apsveikumiem, ziedot labdarībai un partneriem nosūtīt e-pasta vēstuli ar svētku sveicienu. Arī tā var darīt, tikai oriģināli tas noteikti vairs nebūs. Taču pats galvenais ir atcerēties sadarbības partnerus - forma, kā to izdarām, jau ir sekundāra.

- Kad ir pēdējais laiks izsūtīt apsveikumus?

- Noteikti laikus paskatieties kalendārā, sevišķi tas svarīgi, ja Ziemassvētki ir uzreiz pēc brīvajām dienām, kā tas ir šajā gadā.

Šogad 21.decembrī nosūtīta apsveikuma kartiņa noteikti nepaspēs sagādāt svētku prieku pirms Ziemassvētkiem. Citā gadā to var darīt, ja nav paspēts izdarīt agrāk. Arī kartīšu sūtīšana periodā starp Ziemassvētkiem un Jauno gadu rūpīgi jāapdomā - ir uzņēmumi, kuros šajā laika periodā strādā ļoti maz cilvēku, lielākajai daļai ir brīvdienas - ja starp jūsu apsveicamajiem var būt šāda firma, apsveikums tiks saņemts labu brīdi pēc svētkiem, un tas tiešām nebūs labs stils.

- Kādu izvēlēties apsveikuma kartīti - veikalā nopērkamu vai ar firmas logo?

- Galvenais kartītes izvēles kritērijs ir tas, lai tā paliek atmiņā. Un paliek nevis vienkārši atmiņā, bet gan saistībā tieši ar jūsu uzņēmumu. Ja šādu kartīti var atrast veikalā, var pirkt, tikai tā jūs riskējat, ka tieši tādu pašu sūtīs vēl trīs citas kompānijas. Parasti gan kartītes uzņēmums īpaši pasūta māksliniekam, kas garantē apsveikuma unikalitāti un to, ka tas atspoguļos uzņēmuma vērtības, logo utt.

Sūtot korporatīvās kartītes, es noteikti ieteiktu izmantot to mākslinieciskajā noformējumā firmas logotipu vai kādu tikpat atpazīstamu ar firmu saistītu elementu. Kāpēc? Logo kompānijai ir tas pats, kas cilvēkam seja - iepazīstoties mēs to ieraugām. Un jo vairāk redzam, jo vairāk atceramies, un beigās sakām, ka mēs šo cilvēku pazīstam, pat tad, ja neesam ne reizi ar viņu runājuši, bet braucam katru rītu vienā autobusā uz darbu. Ja šīs sejas nebūtu vai tā katru reizi mainītos, mēs viņu nepazītu un nesaprastu, ka katru rītu braucam kopā ar vienu un to pašu cilvēku. Līdzīgi ir arī ar uzņēmuma logo - jo biežāk kāds to ierauga, jo labāk atpazīst; jo vairāk atpazīst, jo tuvāks šķiet. Kāpēc neizmantot šo iespēju?

- Kam adresēt apsveikuma tekstu - uzņēmuma vadītājam vai visam kolektīvam? Kā parakstīt apsveikumu - tikai vadītājam vai minēt "uzņēmuma X kolektīvs"?

- Apsveikumu var adresēt visam uzņēmumam, ja birojs nav liels un visi darbinieki zina, ka esat sadarbības partneri, apzinās un saprot, kā šī sadarbība organizēta. Ja kompānija ir liela vai arī sadarbības veids ļoti specifisks - adresāts noteikti ir tas cilvēks (departaments, nodaļa), ar ko jūs sadarbojaties. Personīgi adresēts apsveikums liks katram konkrētajam darbiniekam justies īpašam un svarīgam, novērtētam, un - galu galā - jums taču ir jāstrādā ar konkrēto cilvēku, nevis ar visu kompāniju.

Adresējot apsveikuma kartiņu uzņēmuma vadītājam, jābūt ļoti uzmanīgam - ja sadarbība ir ļoti specifiska, piemēram, jūs piegādājat viena veida ķīmiskos telpu uzkopšanas līdzekļus uzņēmuma saimniecības daļai, iespējams, direktors nemaz īsti nepārzina, kādā nozarē šī sadarbība notiek un ko tieši jūs darāt. Direktora uzdots jautājums "kas tie tādi?", izlasot jūsu viņam personīgi sūtītu apsveikumu, patiesībā ir izgāšanās. Taču šis pats apsveikums, nonācis pie saimniecības daļas vadītāja, izraisīs cilvēkam patiesu prieku un nodrošinās labākas attiecības nākotnē.

Izvēloties apsveikuma tekstu, vispirms jāpatur prātā uzņēmuma iekšējais stils - ja esat konservatīva un lietišķa kompānija, izvēlieties lietišķu tekstu. Ja esat pieraduši klientus uzrunāt neformālāk un ar humora pieskaņu un klienti ir pieraduši dzirdēt šādas uzrunas - noteikti drīkst to izmantot arī Ziemassvētku apsveikumos. Esot lietišķi, jūs vienmēr būsit ieturējuši biznesa etiķetes prasības, taču, ja kompānijas stils to atļauj, droši izmantojiet humoru, personiskāku tekstu, protams, nekļūstot vulgāri.

Kartītes parakstu izvēloties, tajā noteikti ir jānorāda uzņēmums, kas apsveikumu sūta, jo arī darbinieki, sūtot apsveikumus kompānijas vārdā, pārstāv uzņēmumu. Rakstot apsveikumu un neparakstoties kā uzņēmuma pārstāvim, būtībā nozīmē uzrakstīt anonīmu apsveikumu. Izņēmums varētu būt paraksta vietā kartītes apakšā ievietots uzņēmuma logo, kas vienlaikus ir arī paraksts. Protams, kartīti padarīt personiskāku var un vajag, piemēram, papildus uzņēmuma parakstam pievienojot darbinieka, kas organizējis sadarbību, vārdu.

Prieks darbinieku bērniem

- Kā uzņēmējam rīkoties, organizējot Ziemassvētku pasākumu darbinieku bērniem - no vecākiem iekasēt naudu, par ko sapirkt saldumu paciņas, vai tomēr labāk svētkus gādāt par uzņēmuma līdzekļiem?

- Izvēle par to, vai rīkot Ziemassvētku pasākumu bērniem, ir katra uzņēmuma vadības izlemšanas lieta. Te jāņem vērā vairāki faktori - cik lielu naudas summu un enerģiju esat gatavi tam atvēlēt, cik daudz ir bērnu, kā jutīsies tie darbinieki, kam bērnu nav utt. Bērnu vecāki, protams, novērtēs kompānijas centienus kaut mazliet iepriecināt arī viņu atvases, taču, kāda ir uzņēmuma kopējā nostādne, tas jālemj vadībai.

Ja izvēlaties Ziemassvētku pasākumu bērniem rīkot - naudu šai lietai noteikti jāparedz no uzņēmuma līdzekļiem, nevis darbinieku algām. Tāpēc likt vecākiem maksāt par bērna dāvanu būtībā nozīmē izlikties, ka pasākums bērniem tiek rīkots, nevis to patiesi organizēt, jo īstenībā šo pasākumu sarīko vecāki par saviem līdzekļiem. Vecāki par šādu darba devēja soli noteikti nebūs apmierināti. Šādi uzņēmuma vadība riskē panākt, ka uzņēmuma darbinieki savstarpēji apspriedīs vien to, ka par naudu, kas bija jāsamaksā, labāk paši būtu nopirkuši mandarīnus, jo konfekšu paciņās bija tikai karameles, vai klauns, kas vadīja pasākumu, tikai halturēja un tā vietā būtu labāk uz kino aizgājuši…

Neatkarīgi no tā, vai domājat par labāko dāvanu vai apsveikuma kartīti sadarbības partnerim vai darbinieku iepriecināšanu svētkos - nav universālu un pareizu atbilžu pilnīgi visām situācijām. Ir tikai daži principi, kas jāpapildina ar pašu iekšējo sajūtu, kā labāk rīkoties konkrētā situācijā ar jums zināmiem cilvēkiem. Pieliekot visam klāt kripatiņu sirds siltuma un mazliet izdomas, ir garantija, ka svētku apsveikumi un dāvanas sagādās patiesu dāvināšanas un saņemšanas prieku, nevis būs vienkārši pieklājības žests.

Par Ziemassvētku dāvanām, to pasniegšanu un saņemšanu - nākamajā "Komersanta Vēstneša" numurā

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas