Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
      Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.50 (106) 2007. gada 12. decembris
            

Mācēt skaisti pasniegt un saņemt dāvanas

 

08.JPG (13940 bytes)
Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Dāvanas izvēle un pasniegšanas veids vienmēr ir delikāts jautājums. Īpaši tam jāpievērš uzmanība, ja dāvanu pasniedz un saņem uzņēmuma vārdā - aiz dāvanas "stāv" visi uzņēmuma darbinieki un tā labā slava. Kā nekļūdīties un sagādāt patiesu prieku dāvanas saņēmējam, vienlaikus vairojot sava uzņēmuma labo slavu, stāsta "Nordic Training International" sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne.

 

Pārsteigums sadarbības partneriem

- Uzņēmējs ir sarūpējis Ziemassvētku dāvanas klientiem un sadarbības partneriem. Kā viņam tās pasniegt - personiski, ierodoties birojā, sūtot pa pastu?

- Katram dāvanas pasniegšanas veidam ir sava labā puse. Manuprāt, lai izvēlētos veiksmīgāko biznesa dāvanas pasniegšanas veidu, vispirms uzņēmējam jāsaprot, cik daudz laika viņš tam ir gatavs veltīt, cik labi viņš pazīst konkrēto dāvanas saņēmēju utt.

Ja uzņēmējs saprot, ka pirms svētkiem viņam ir laiks un vēlēšanās apciemot kādu sadarbības partneri personiski - tas ir skaists žests. Taču svarīgi paturēt prātā un vienmēr apdomāt arī otru pusi - vai sadarbības partnerim būs kaut mazliet laika, ko veltīt viesa uzņemšanai un dāvanas saņemšanai. Tāpēc personiskas apdāvināšanas vizītes tomēr labāk iepriekš saskaņot, vienlaikus vismaz liekot nojaust nāciena mērķi. Kāpēc? Lai cilvēks, pie kā jūs ierodaties, ir gatavs dāvanas saņemšanas brīdim. Protams, ir ļoti skaisti atnākt ciemos ar pārsteigumu, taču, personiski ierodoties ar dāvanu, varat nonākt situācijā, kad apdāvināmais nav padomājis par svētku sveicienu arī jums un tāpēc jūtas neērti. Tas gan nenozīmē, ka, katru dāvanu saņemot, uzreiz kaut kas jādod pretī - tas ir ļoti atkarīgs no attiecībām, kādās atrodas sadarbības partneri. Taču ir pieklājīgi dāvanas pasniedzējam vismaz piedāvāt tēju, kafiju un atrast mirkli laika jaukai sarunai par kopīgi paveikto. Tāpēc pirms došanās personiskā dāvanu pasniegšanas "tūrē" saplānojiet, vai varat veltīt katram uzņēmumam mazliet laika, lai kļūtu par ciemiņu, nevis kurjeru, kas tikai atnes konkrēto svētku sveicienu un aizbildinās ar vārdiem - ziniet, man tiešām nav laika.

Tāpat dāvanu personisku pasniegšanu vajadzētu uzticēt cilvēkam, kas reāli sadarbojas ar apdāvināmo personu, pazīst to. Piemēram, lielos klientus apciemot uzticiet tam klientu konsultantam, kas reāli sadarbojas ar konkrēto kompāniju, nevis jaunajam darbiniekam, kam šobrīd varbūt ir mazāk darba. Ja klientu pazīstat mazāk vai saprotat, ka nevarat veltīt pienācīgi daudz laika apciemojumam, labāk izvēlēties kurjera vai pasta pakalpojumus. Tad, protams, mazliet pazūd dāvināšanas individuālais aspekts, taču šādi var sagādāt lielāku pārsteigumu - dāvana netraucē saspringto uzņēmuma pirmssvētku ritmu un patīkami pārsteidz.

Uzņēmējus nereti uztrauc jautājums par dāvanas vērtību. To nosaka sadarbības intensitāte un stabilitāte, tāpat tas, vai apdāvina uzņēmumu vai kādu cilvēku personiski. Visām klientu dāvanām nav jābūt vienādām, taču līdzvērtīgiem sadarbības partneriem tomēr būtu nepieciešamas līdzvērtīgas dāvanas. Citādi kādā sadarbības partneru pasākumā varat nonākt neērtā situācijā, kad viesi sāk apspriest jūsu pasniegtās dāvanas un atklājas, ka no līdzvērtīgiem sadarbības partneriem viens ir saņēmis krūzīti, bet cits - smalki iesaiņotu dārgu vīnu.

Es ieteiktu uzņēmumam izveidot korporatīvās dāvaniņas dažādiem mērķiem - gan skaistas, individuāli pasniedzamas lietas, gan lielākas dāvanas, kas būtu domātas kompānijai vai tās nodaļai. Protams, katru dāvanu var mazliet personalizēt ar nelieliem akcentiem, kas katrai dāvaniņai var būt atšķirīgi (tas pat cels dāvanas emocionālo vērtību).

 

Adītas zeķes nav kukulis

- Darbinieks uzņēmējam uzdāvina kādu velti. Kā rīkoties - atraidīt dāvanu kā iespējamo kukuļdošanas mēģinājumu? Vai kaut kas ir jādāvina pretī?

- Viss atkarīgs no dāvināšanas mērķa un dāvanas lieluma, taču es domāju, ka šobrīd modē ir mazliet visu pārspīlēt un piešķirt dāvanām sensācijas garšu - kukuļi un korupcija. Protams, ja darbinieks grib dāvināt auto vai nekustamo īpašumu, tas būs aizdomīgi. Bet šāda situācija man liekas mazliet utopiska. Mēs aizmirstam vienu ļoti būtisku lietu - cilvēcību. Tā ir nepieciešama ne vien ikdienā, bet arī biznesa vidē.

Ja darbinieks izvēlas pirms Ziemassvētkiem pateikties savam darba devējam, kurš aizvadītajā gadā atļāva viņam rūpēties par slimo radinieku un kādas darba lietas kārtot, neesot ofisā, un pateicībā uzdāvina priekšniekam, teiksim, biļetes uz teātri - vai tas ir slikti un vai tas ir kukulis? Nav taču. Vai gados veca pensionāre, kas strādā par apkopēju, uzdāvinot pašadītu zeķu pāri, pateicas uzņēmuma vadītājam, ka viņš atļauj viņai šo darbu turpināt un gūt papildu ienākumus? Nedomāju, ka tas ir kukulis, un tāpēc šo dāvanu vajadzētu pieņemt. Svarīgi ir izvērtēt potenciālos dāvināšanas motīvus un dāvanas apjomus, un tad jāizlemj, ko ar to darīt.

Dāvināšana pretī ir ļoti individuāla un intīma lieta. Tajā jāvadās pēc sajūtām. Arī ar novietošanu redzamā vietā ir līdzīgi. Protams, uzdāvinātu vāzi nevajadzētu, darbiniekam redzot, atdot sekretārei vai novietot uz viņas galda, lai cik tā šķistu bezgaumīga. Labāk ielikt to skapī, kur ikdienā tā nebūs redzama, taču, piemēram, vārda dienā tajā vajadzētu ievietot sadāvinātos ziedus - darbinieks to pamanīs un novērtēs.

 

Nevajag tēlot sajūsmu

- Kā pieņemt dāvanu, lai dāvinātājam būtu prieks?

- Dāvanu saņemšanas etiķete prasa, lai dāvana tiktu atvērta, dāvinātājam klātesot. Ar sajūsmas izrādīšanu nevajag pārspīlēt. Protams, ir jauki, ja jūs ieraugāt kaut ko sen kārotu un patiesi gaumīgu, pasakiet to dāvinātājam. Taču, ja ieraudzītā lieta ir septītā šāda dāvana šogad, nevajag aiz pieklājības tēlot, cik tā ir unikāla, lieliska un kā jūs priecājaties to saņemt. Tēlotas emocijas var padarīt jūs par muļķi un likt izskatīties smieklīgam - izvēlieties pieklājīgu veidu, kā pateikties, pārlieku nesajūsminoties. Aplūkojiet dāvanu - jūs noteikti atradīsit kādu jauku lietu, ko par to pateikt - uzsveriet, ka novērtējat tās kvalitāti, patiesi priecājaties, ka dāvinātājs par jums ir atcerējies utt. Ja dāvinātājs ieradies personiski - noteikti atrodiet mirkli laika sarunai un dāvanas izsaiņošanai. Ja dāvana saņemta pa pastu vai ar kurjeru, piezvaniet dāvinātājam vai uzrakstiet e-pastu ar pateicību par saņemto dāvanu. Tas apstiprinās dāvinātājam, ka velte sekmīgi sasniegusi adresātu un jūs novērtējat viņa centienus.

To iesaku darīt arī tad, ja sūtāt dāvanu pretī. Tādā gadījumā pateicības vēstuli var pievienot arī pie pretī sūtāmās dāvanas, tikai jāuzmanās, lai vēstule nepauž domu - paldies, saņēmām jūsu dāvanu, tāpēc tagad sūtām arī jums. Tam jāpauž pārliecība, ka šī dāvana būtu tikusi sūtīta neatkarīgi ne no kā, bet mēs esam pateicīgi par jauko velti, ko saņēmām.

 

Bērnu apgleznoti rotājumi

- Kā rīkoties, ja saņemtā dāvana naudas izteiksmē ir mazvērtīga un uzņēmējam tā nepatīk?

- Ziemassvētku dāvanas parasti sākam gatavot laikus un vēl nemaz nezinām, ko saņemsim pretī. Katra dāvana ir uzņēmuma tēla sastāvdaļa, tādēļ nedrīkst rīkoties pēc principa - ja tu man pasniedz dāvanu par latu, es tev arī - par latu. Tas nozīmē, ka es sevi zemu vērtēju, ja prezentēju sevi par vienu latu. Dāvana nav tikai pateicība - dāvana ir arī pašvērtība. Un tas jāpatur prātā vienmēr. No pieredzes gan zinu, ka materiālā vērtība dāvanai nebūt nav galvenā - var izveidot ļoti īpašas un interesantas dāvanas pat par pārdesmit santīmiem, nebaidoties, ka būs bezgaumīgi vai lēti. Galvenā un vērtīgākā dāvanas īpašība: cik tā ir īpaša. Varbūt uzņēmums klientiem sūta gaumīgi noformētus savu darbinieku bērnu apgleznotus Ziemassvētku eglītes rotājumus - jauki un īpaši.

 

Atdāvināta dāvana

- Ir sanācis nesmukums un dāvanas dāvinātājs atklājis, ka uzņēmējs viņa dāvanu ir atdāvinājis kādam tālāk. Vai vēl var vērst situāciju par labu?

- Par šādām situācijām noteikti vajag domāt pirms dāvanas pasniegšanas - sagatavot to tādu, lai saņēmējs negribētu atdāvināt tālāk. Pievienot dāvanai kādu elementu, kas to asociē ar dāvinātāju - iestrādāt dāvinātāja logo utt. Ja dāvana tomēr ir bijusi tāda, ka to var uzdāvināt tālāk un tas arī ir izdarīts, turklāt dāvinātājs šo lietu ir atklājis, galvenais - nevienai pusei netaisīt no šīs lietas scēnu.

Dāvinātājam, kura dāvana aizceļojusi pie nākamā, ieteiktu vispirms apsvērt potenciālos šāda soļa iemeslus. Iespējams, tas nav darīts tāpēc, ka viena vai otra lieta nepatiktu, bet tāpēc, ka dāvanas saņēmējs nonācis bezizejas situācijā - atklājies, ka šodien biroja administratorei ir apaļa jubileja, par ko bija aizmirsts, un jūsu uzdāvinātais galdauts ir bijusi vienīgā pie rokas esošā lieta, kas palīdzējusi izkļūt no neveiklās situācijas. Tas atdāvināts ne tāpēc, ka nepatiktu, bet tāpēc, ka neko citu nevarēja izdarīt. Varbūt jūs esat uzdāvinājis cilvēkam divdesmit astoto krūzīti - loģiski, ka tā, visticamāk, nonāks kopējā lietošanā ne tāpēc, ka jūs kāds necienītu, bet tāpēc, ka neviens cilvēks neturēs plauktā divdesmit astoņas krūzes (ja vien viņš tās nekolekcionē). Protams, atdāvināt lietas nav īsti pieklājīgi un šis solis nav smalks žests pret jums kā dāvanas saņēmēju, taču nevajag to uztvert personiski un citreiz vienkārši padomāt, kā dāvanu padarīt neatdāvināmu - tieši ar jums asociējamu.

Dāvanas saņēmējam, kurš saņemto lietu atdāvinājis tālāk, uzzinot, ka dāvinātājam šis fakts nācis gaismā, ieteiktu atvainoties dāvinātājam, pasakot, ka diemžēl šādi ir sanācis un ka šis žests nav bijusi necieņa pret dāvinātāju, bet gan apstākļu noteikta rīcība. Noklusēt un izlikties nemanām gan neieteiktu - tas rada sajūtu, ka sadarbības partneris pret mums nespēj būt atklāts un nav īsti godīgs, kas savukārt var būt drauds tālākai sadarbībai.

 

Ne tikai izredzētajiem

- Vai pieļaujams pasniegt veltes tikai dažiem darbiniekiem?

- Dāvanu pasniegšanu noteikti var organizēt, nepasniedzot veltes visiem, taču pasniegšanas laikā ļoti rūpīgi un konkrēti argumentējot, kāpēc dāvanas saņem tieši šie cilvēki: nevis tāpēc, ka labi strādāja, bet tāpēc, ka noorganizēja visvairāk projektu. Pasakot - tāpēc, ka labi strādāja, vienlaikus pasakāt arī, ka pārējie strādāja slikti, taču, ja dāvanu dabū tas, kurš visvairāk padarījis, - viss ir skaidrs un aizvainojumam nav pamata.

Ideāli būtu pirms svētkiem un svētku noskaņās kaut vai ar nelielām veltēm apsveikt un atcerēties visus. Tāpēc, ja nav iespējams kaut kā atcerēties visus darbiniekus, labāko darbinieku uzteikšanai es ieteiktu izvēlēties citu pasākumu - kompānijas dzimšanas dienu vai kādus citus korporatīvos svētkus, nevis Ziemassvētku balli. Ja viens darbinieks redzēs, ka kolēģis saņem 50 latu vērtu dāvanu Ziemassvētkos, taču viņam nav sarūpēts pat neliels svētku nieciņš, tas radīs aizvainojuma sajūtu, un katrs darbinieks vispirms ir cilvēks. Ja mazas piemiņas veltes sagādātas visiem - droši ar lielām dāvanām suminiet labākos pie Ziemassvētku eglītes.

Par dāvanas veidu - te noteikti var būt liela amplitūda dāvanas vērtībā un veidā, galvenais ir atcerēties principu, ka par līdzvērtīgiem panākumiem pasniedz apmēram līdzvērtīgas dāvanas. Taču tas nenozīmē, ka tām jābūt identiskām. Piemēram, var izvēlēties grāmatas par aptuveni vienādu cenu, bet vīrietim, kas lasa detektīvromānus, iegādāties krimināla satura literatūru, savukārt sekretārei, kas vienmēr pārsteidz ar gardām, pašceptām kūkām, izvēlēties pavārgrāmatu.

 

 



 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas