Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
      Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.1/2 (108/109) 2008. gada 9. janvāris
            

  Uzņēmuma vadība | Veidojot uzņēmuma lojalitātes programmu

Atlaižu karte - pastāvīgo klientu privilēģija
Klinta Ločmele, "KV"


Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Līdztekus regulārajām vai sezonas izpārdošanas atlaidēm atlaižu kartes ir vēl viens uzņēmēju līdzeklis pircēju piesaistei. Tās sniedz gan izdevīgumu naudas izteiksmē, gan piederības sajūtu konkrētā uzņēmuma sniegtajiem pakalpojumiem. Speciālisti uzsver: arī mazie un vidējie uzņēmumi var izveidot veiksmīgu atlaižu kartes programmu.



Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs stāsta, ka ir dažādas atlaižu kartes. Viena veida kartes dod reālas atlaides, bet citas tikai uzkrāj punktus par klienta veiktajiem pirkumiem. "Tas ir labs pasākums. Katram tirgotājam, kas ir nolēmis sākt atlaižu politiku, ir vēlams tās ieviest," iesaka H.Danusēvičs.

Atlaižu jeb lojalitātes kartēm ir dažādi veidi, ko var dēvēt arī par karšu attīstības stadijām. Vienkāršākā ir parastā atlaižu karte, kad pircējs saņem atlaidi, to uzrādot maksāšanas brīdī. Otrs veids ir magnētiskās kartes, kurās tiek uzkrāta informācija un kuras, piemēram, atkarībā no pirkuma summas dod arī citas atlaides. Treškārt, ir atlaižu kartes, kuras tiek veidotas sadarbībā ar finanšu institūcijām un ar kurām var veikt maksājumus. Karte kā maksāšanas līdzeklis var kalpot arī otrajā gadījumā, bet tas ir reti. Piemēram, veikalos "Maxima" par pirkumu iespējams norēķināties ar kartē sakrātajiem punktiem, kas pārvēršas naudas summā, bet tā nav norēķinu karte, ar kuru var maksāt citos veikalos.

Trešā veida karte ir piesaistīta bankas kontam, un pircējs ar to varat maksāt par pirkumu jebkur. Nosacīts piemērs šim gadījumam ir American Express karte, kas dod gan atlaides noteiktu preču un pakalpojumu tirdzniecības vietās, gan to var izmantot kā parastu norēķinu karti. H.Danusēvičs skaidro, ka ārzemēs šāda veida kartes ir ļoti izplatītas, taču Latvijā tādu vēl ir ļoti maz.

 

Atlaides par naudu

Raksturojot atlaižu karšu attīstību Latvijā, H.Danusēvičs norāda, ka lielākoties ir beidzies tas posms, kad cilvēki atlaižu kartes iegādājas paši par savu naudu. Tagad veikali pircējiem, kas tiem šķiet laba mērķauditorija ar potenciālu atgriezties un atstāt naudas summu veikalā vēlreiz, piedāvā atlaižu kartes par brīvu. Reizēm, tās saņemot, ir jāmaksā vienīgi simboliska naudas summa, lai segtu kartes izgatavošanas izdevumus, bet atlaižu kartes vairs netirgo, piemēram, par desmit latiem. Lielākoties visas lojalitātes kartes tiek piedāvātas bez maksas, ja klients izpilda kādu nosacījumu, piemēram, ir iepircies otro vai piekto reizi vai pirkums pārsniedz kādu noteiktu summu.

H.Danusēvičs skaidro, ka normālas konkurences apstākļos atlaižu kartes tiek dotas par brīvu, nevis tiek pārdotas: "Ja tās pārdod, tas nozīmē, ka šis uzņēmums ir rets tirgū vai arī atrodas vadošā pozīcijā, vai produkta pieprasījums ir tik liels, ka cilvēki būtu gatavi par šīm kartēm maksāt. Var būt arī tā, ka atlaides, ko piedāvā karte, paredzētas tik būtiskas, ka cilvēki ir ar mieru par karti maksāt." Piemēram, Rīgā ir kāda veļas mazgātava, kur ar iegādātu atlaižu karti veļas mazgāšanai ir 20 procentu atlaide. Ar summu, ko klients samaksā par atlaižu karti, veļas mazgātava atlaidi daļēji sedz. Turklāt tādējādi piesaista klientu.

 

Atlaižu kartes patīk studentiem

Peintbola parka SIA "Pif Paf" īpašnieks Mārtiņš Začs stāsta, ka viņu klientiem atlaižu kartes tiek piešķirtas pēc vienkārša principa - izmanto uzņēmuma piedāvātos pakalpojumus trīs reizes un ceturtajā saņem karti. Tā dod 10-20 procentu atlaidi, kas mainās atkarībā no izvēlētā starta komplekta cenas un citiem nosacījumiem. Jo vairāk pakalpojumus klients pērk, jo lielāku atlaidi iegūst. Piemēram, pastāvīgie klienti, kas peintbola parku apmeklē regulāri, saņem pat 30 procentu atlaidi.

M.Začs uzskata, ka peintbols ir diezgan dārga izklaide, tādēļ atlaižu karte nav primārais, kas šurp vilina ļaudis. Viņaprāt, atlaižu karte svarīgāka ir, piemēram, studentiem - sabiedrības slānim, kam naudas nav tik daudz. Tad, kad atbrauc studentu grupa, katram varbūt sanāk divu, trīs latu atlaide. Taču uzņēmuma klienti pārsvarā ir lielie uzņēmumi, kas darbiniekiem neformālā gaisotnē rīko korporatīvos pasākumus. Un tik lieliem komersantiem atlaižu kartes piedāvājumi šķiet maznozīmīgi.

Tomēr M.Začs atlaižu kartes vērtē pozitīvi - tās mudina klientus biežāk iegādāties kādu preci vai pakalpojumu, un uzņēmējs var nopelnīt uz kvantitātes rēķina.

 

 


 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas