Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
      Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.3 (110) 2008. gada 16. janvāris
            

  Biznesa kāpnes | Vērtība – biznesa un lietišķā etiķete

Bizness kā misija Latvijā
RASMA ZVEJNIECE


Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

IKK - trīs burti uzņēmuma nosaukumā nozīmē "Irmas Kalniņas konsultācijas". Firmas logo ir buru laiva, kas izkļūst no bangu virpuļa. "Ar zināšanām sakārtojot savu pasauli, norimst neziņu un baiļu jūra, un jūsu laiva peld brīvi un atbrīvoti," ar šiem vārdiem IRMA KALNIŅA vēršas pie saviem klientiem. Viņa mudina uzdrīkstēties doties arī pret straumi, ja ir jātiek ostā. Viņa pati to darīja. Būdama sieviete pēc piecdesmit, atgriezusies vecāku dzimtenē, bez uzņēmējas pieredzes, viņa kāpa laivā, ko sauc par savu uzņēmumu, un pagrieza buras pret straumi, ko sauc pa biznesu Latvijā. Viņas mērķis ir palīdzēt Latvijā atgriezt vērtību, kas tai kādreiz bija, - biznesa un lietišķo etiķeti.



"IKK" ir pieci darbinieki. Par grāmatvedību un juridiskiem pakalpojumiem tiek slēgti atsevišķi līgumi ar grāmatvedības un advokātu birojiem. I.Kalniņas semināru plānojumā darbdienas ir aizņemtas divus mēnešus uz priekšu.

 

Dara to, kas patīk

Kad Ojārs Kalniņš beidza Latvijas vēstnieka misiju ASV, Kalniņi 2000.gadā pārcēlās uz vecāku dzimteni Latviju. O.Kalniņš vadīja Latvijas institūtu, bet Irma piedāvāja savas zināšanas par uzvedības etiķeti un protokolu, ko bija pilnveidojusi, būdama vēstnieka kundze. Vēstnieka sievas pienākumus viņa bija pildījusi kā misiju popularizēt Latviju un piesaistīt ietekmīgu Vašingtonas aprindu pārstāvjus. Lai tas izdotos, viņa mācījās prestižajā lietišķās etiķetes un protokola apmācību firmā "Lett Group", un tā bija iespēja apgūt etiķetes guru Letīcijas Baldridžas (Letitia Baldridge) pieredzi. Drīz viņa pati kļuva par pasniedzēju šajā firmā un apmācīja citus. Bija izstrādāta sistēma, kā prezentēt savas zināšanas, bija mācību materiāli. Viņa tos iztulkoja, piemēroja Latvijas videi un sāka lasīt lekcijas Valodu mācību centrā, pēc tam citās konsultāciju firmās un augstskolās. Iesaistījās Nevalstisko organizāciju centra darbā, kļuva par filantropijas, Latvijā vēl nezināmās uzņēmējdarbības misijas speciālisti, un tas bija viņas pamatdarbs četrus gadus, kura redzamākie rezultāti ir portāls www.ziedot.lv, Talsu novada fonds, Latvijas Nacionālās bibliotēkas atbalsta centrs. Taču Latvijā aizvien bija interese par etiķeti un protokolu, bija pieprasījums pēc I.Kalniņas lekcijām un semināriem, un viņa saprata, ka ir jāveido savs uzņēmums, nevis ar to jānodarbojas tikai brīvdienās, vakaros un atvaļinājuma laikā. "Sievietei dzīves otrajā pusē jādara tas, ko viņai no sirds patīk darīt. Es pieņēmu lēmumu. Dibināju savu SIA," saka Irmas kundze.

 

Bez atbalsta

Kad Irma Kalniņa dibināja savu uzņēmumu, viņa neko nezināja par Latvijas biznesu. Taču nekad viņa nezināšanu nav uzskatījusi par šķērsli, bet pieņēmusi kā izaicinājumu. Viņai nebija arī galvenā biznesa dzinuļa - vēlēšanās pelnīt. "Man nebija domas kļūt bagātai. Man bija misija palīdzēt Latvijā atgūt to, kas mums kādreiz bija gan uzņēmējdarbībā, gan savstarpējās attiecībās - filantropiju, etiķetes prasmi, labu komunikāciju," viņa saka.

Taču tik sarežģītu birokrātiju, kāda ir biznesa ceļā Latvijā, viņa nebija gaidījusi. "Dažas lietas bija kā auksta duša," I.Kalniņa piebilst. "Kādu pretimnākšanu, kādu atbalstu saņem mazs uzņēmums, ko veido sieviete pēc piecdesmit, kas pārkvalificējas? Absolūtu nulli," no savas pieredzes stāsta Irma. Viņa ir izbaudījusi, kā par savas idejas izdzīvošanu jācīnās mazai konsultāciju firmai, no pirmā darbības gada maksājot tādus pašus nodokļus kā lielajiem un ražojošajiem uzņēmumiem. "Mans pakalpojums ir etiķetes mācība, kas ietver arī ētiskas vērtības, tāpēc savā uzņēmējdarbībā es nevaru nebūt godīga itin visā. Es nevaru pārkāpt nodokļu vai līgumu prasības nevienā situācijā. Maniem darbiniekiem ir veselības apdrošināšana. Jā, mana sirds ir mierīga, taču peļņa ir tāda, kāda tā ir - tās faktiski nav," saka "IKK" vadītāja. Amerikā nodokļus maksā visi, roku uz sirds turēdami - absolūti godīgi. Taču tur valsts ar nodokļu atvieglojumiem atbalsta mazos un vidējos, jo saprot, ka tie ir valsts attīstības mugurkauls. I.Kalniņa ar līdzīgi domājošajiem pārrunājusi iespēju organizēt mazo uzņēmēju diskusijas, tajās pieaicinot arī valdības vīrus un politiķus, lai mudinātu mainīt attieksmi.

"Mans pakalpojums ir etiķetes mācība, kas ietver arī ētiskas vērtības, tāpēc savā uzņēmējdarbībā es nevaru nebūt godīga itin visā. Es nevaru pārkāpt nodokļu vai līgumu prasības nevienā situācijā. Jā, mana sirds ir mierīga, taču peļņa ir tāda, kāda tā ir - tās faktiski nav."

Pārsteigums Latvijā bijis arī tas, kā tiek kultivēta prasītāju, pieprasītāju filozofija. Ne valsts, ne iedzīvotāji netaupa, neuzkrāj līdzekļus priekšdienām. Valsts iestādes spiestas tērēt, neko neatstājot nākamajam gadam, jo gada beigās neiztērētā nauda pazudīs. Tāpat iedzīvotāji nav radināti domāt stratēģiski, krāt vecumdienām. Ātri iegūtā nauda tiek ātri tērēta apģērbā, mašīnās, ceļojumos. Vēl viens pārsteigums - slimības lapas, kas Latvijā viegli pieejamas, ir tik biežas un ilgstošas. Jo, lūk, tas pienākas, tā ir izdevīgi.

Līdz šim viņa iztikusi bez kredītiem. Sākumam ieguldījusi mantojumu, pēc tam attīstījusies tik, cik ļāvis nopelnītais. Kredītsaistības uzņemties attur Latvijas valsts attieksme un "būsim reālisti", saka Irmas kundze, "mani gadi". Citur pasaulē tam, ko daru, aplaudētu. Latvijā diemžēl sieviete četrdesmit piecos gados tiek norakstīta, ir pārliecinājusies uzņēmēja.

Arī cerības uz Eiropas naudu vismaz pagaidām ir atliktas, jo līdzfinansējumam tāpat vajadzīgi kredīti, kas ne vienmēr iespējami arī lielākām firmām. 2006.gadā "IKK" gan veiksmīgi realizēja ES projektu viesnīcā "Bergs" - viesnīcas personālam tika piedāvāta apmācību programma angļu valodā klientu apkalpošanas prasmē. Projektā izstrādātā programma ir licencēta. Taču līdzekļus tās realizēšanai šāda veida mācībām citām viesnīcām nav izdevies piesaistīt.

Taču I.Kalniņa ir pārliecināta, ka aizvien vairāk darba devēju viņas pakalpojumu - etiķetes un prezentācijas mācību - uzskata kā ieguldījumu darbiniekos, kā papildu bonusu viņiem. Tas acīmredzot atmaksājas, jo klientu ir pietiekami.

 

Pakalpojums kā roku darbs

"IKK" nekad nav maksājis ne par vienu sludinājumu, ne par vienu reklāmas lapu sevis popularizēšanai. Klienti paši viņus atrod. Un viņi klientus uzrunā ļoti personīgi.

Toties informācija vieglā un saistošā valodā, papildināta ar Māra Bišofa humoristiskajiem zīmējumiem, ir firmas mājaslapā (starp citu, arī semināru materiāli padarīti jautrāki ar šādiem zīmējumiem). "Ilgi domājām un strādājām, lai mājaslapa būtu lietotājam draudzīga. Tā it visur jādomā no lietotāja, izmantotāja, pakalpojuma ņēmēja viedokļa," savu piesaistīšanas māku atklāj I.Kalniņa. "Etiķeti un protokolu mēs redzam nevis kā stīvus un nesatricināmus pieminekļus, bet spēles noteikumus, kas attīstās, mainās un skar visas dzīves jomas - gan ģimeni, gan darbu, attiecības ar draugiem, biznesu. Apgūstot šos noteikumus, dzīvot var vieglāk, vienkāršāk un veiksmīgāk."

Otrs piesaistīšanas princips - kvalitāte. I.Kalniņa kā uzņēmuma vadītāja daudz vairāk domājot par firmas reputāciju, nevis par to, kur un kā izdevīgāk latu ieguldīt. Jo ir pārliecināta, ka labs zīmols ir vērtīgākais ieguldījums. "Mūsu pakalpojumi nav lēti. Taču ir tā vērti, ko tie maksā. Jo tie ir kā roku darbs - individuāli pieskaņoti katram klientam, kvalitatīvi, ar garantiju par konfidencialitāti, profesionālismu, attieksmi," saka vadītāja. Ja tā ir galda etiķetes mācība - tad restorānā un ar vīnu degustāciju konsultanta vadībā. Ja profesionālā stila veidošana - tad ar individuālām konsultācijām apģērbu veikalā. Ja mācības "Prezentācijas laboratorijā" - tad ar aktrises Aurēlijas Anužītes praktiskajām nodarbībām. Ja klients vēlas, tad nodarbības notiek viņa birojā, ja vēlas citu atmosfēru, tiek īrētas piemērotas telpas, ja vēlas individuālas nodarbības mazās grupās - klients nāk uz "IKK" biroju.

Šis apstāklis bija viens no iemesliem, kāpēc "IKK" izveidoja savas biroja telpas. Sākumā pietika ar istabu Kalniņu dzīvoklī. Taču, lai varētu strādāt ar individuālajiem klientiem, pārcēlās uz atsevišķām telpām Vecrīgā, Mazajā Monētu ielā, bijušajam Latvijas prezidentam Zemgalam piederējušā namā. Nelielais divstāvu birojs iekārtots mājīgi un netradicionāli, jo "arī mūsu biznesa tēma netradicionāla un lai atmosfēra atspoguļo to, kas mēs esam," skaidro saimniece.

 

Jauna niša - major-domo pakalpojumi

Biznesa veiksmes stāsti var būt dažādi, bet vairumā no tiem būs līdzīga atziņa par savas nišas atrašanu. Arī I.Kalniņa par savu veiksmi varētu to teikt, jo pirms astoņiem desmit gadiem tādas lietas kā uzvedības etiķete un protokola zināšanas Latvijā bija samērā maz zināmas, bet aizvien pieprasītākas. Latvija atgriezās Eiropā, pasaules apritē, atgriezās pie savām bijušajām, arī attiecību vērtībām. I.Kalniņa atzīst: pirmie atjaunotās Latvijas valstsvīri, diplomāti, ierēdņi un uzņēmēji varēja vien sapņot par tām iespējām, kas tagad pieejamas arī šajā jomā. Viņiem, arī pašai I.Kalniņai kā Latvijas vēstnieka kundzei, vajadzēja izlīdzēties ar iedzimtu intuīciju un minimālu informāciju. Tā bija niša, kas gaidīja piepildījumu. Irmai laimējās nokļūt te īstajā brīdī.

Šobrīd "IKK" sācis jaunu piedāvājumu - major-domo pakalpojumi. Tie ir profesionālu mājsaimniecības vadītāju, menedžeru pakalpojumi, arī privātklientiem. Tos sniedz cilvēks, kas profesionāli koordinē un vada klienta mājsaimniecību gan ikdienā, gan organizējot viesības, gan sadarbojoties ar ārpakalpojumu sniedzējiem, gan iepērkoties un līdzīgi, atkarībā no tā, ko un kā klients vēlas, ievērojot konfidencialitāti, ar "IKK" saņemtu apmācību un civiltiesisko apdrošināšanu.

Šajā jomā ir skolas un izkoptas tradīcijas gan Eiropā, gan ASV, kuru pieredzi, uzskata I.Kalniņa, atbilstoši adaptējot, var lieliski izmantot arī Latvijā. Pagaidām pakalpojums Latvijā ir neierasts, klienti nav skaitāmi desmitos, arī piemērotus cilvēkus tam atrast nav viegli. Taču informācija ir sākusi plūst, vien piliens pie piliena, bet pamazām pieredze krājas, interese rodas.

 

 



Vizītkarte

IRMA KALNIŅA

• Etiķetes, protokola un filantropijas eksperte

• SIA "IKK" īpašniece un vadītāja

• Dzimusi 1950.gadā Ņujorkā trimdas bēgļu Ferliņu ģimenē

>>>

UZZIŅAI

"IKK" PIEDĀVĀ

• Apgūt etiķeti un protokolu semināros, korporatīvās apmācībās, individualizētās apmācībās, individuālās konsultācijās, lekcijās;

• Specializētu angļu valodas apguvi klientu apkalpojošās sfēras darbiniekiem;

Major-domo (rezidences, mājsaimniecības vadītāja) pakalpojumus.

>>>

"IKK" moto: DARI NO SIRDS, DARI AR PRIEKU!

No Irmas Kalniņas biznesa pieredzes

Neuztraukties par konkurentiem. Par konkurentiem nevajag domāt un nevajag tos kritizēt. "Varbūt izklausās pašpārliecināti un iedomīgi, bet, ja es stāvu auditorijas priekšā, ja vadu uzņēmumu, man jābūt pārliecinātai par sevi, par savu profesionalitāti." Pārliecību dod trīs lietas: laba komanda, zināšanas un daudz noderīgu kontaktu.  

>>>
 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas