Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
      Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.8 (115) 2008. gada 20. februāris
            

  Biznesa kāpnes | Gudrāk brauksi, tālāk tiksi

Drošās braukšanas celmlauzis
Mudīte Luksa, "KV"


Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"

Ja daudzās jomās, kā, piemēram, inovatīvu uzņēmumu skaita ziņā ierindojamies teju pēdējā vietā Eiropā, tad saistībā ar autoavārijām Latvija ir augšgalā pat pasaules mērogā lūkojoties. Pēc ceļa negadījumos bojā gājušo skaita – piektajā, pēc ievainoto skaita – 17.vietā, tā vērtē britu nedēļas laikraksts "The Economist". Jā, Latvijas ceļi patlaban nav drošākā vieta, kur atrasties.
Šis biedējošais fakts bija viens no iemesliem, kādēļ tapa ARTŪRA PRIEDNIEKA SIA "Drošas braukšanas skola" (DBS).



Risku apzināšana - astoņpadsmit gados

"Drošas braukšanas skola" atkal ir tā reize, kad vaļasprieks ir pavēris ceļu komercdarbībai. Artūrs ir ekstrēmais cilvēks: savulaik viņa brīvo laiku paņēma motošoseja, tagad - autorallijs. Viņš ir divkārtējs Latvijas čempions motosportā un daudzkārtējs godalgoto vietu ieguvējs autosportā. Turklāt visu, ko iemācījies un apguvis praktiskā pieredzē, Artūrs atšķirībā no pārējiem lietpratējiem allaž pratis izstāstīt un parādīt citiem. Tā bija treniņos, tā bija sacensībās, līdz viens no komandas biedriem sacīja: "Tev mācīšana un tehnisko lietu skaidrošana tik labi padodas, vai neesi domājis, ka varētu ar to nodarboties pamatīgāk?" Tajā brīdī Artūrs nodomājis: "Kāpēc gan ne?"

Tomēr īstenībā tas, kas tik viegli izskatās, nav bez liela darba un ātri nācis. "Pirmā sapratne, ka uz ielas ir bīstami un autobraucējiem vajadzīgas papildu zināšanas, man radās, divus gadus strādājot par glābēju Ugunsdzēsības un glābšanas dienestā, kad ik pa brīdim vajadzēja palīdzēt kādam tikt laukā no sasistas mašīnas. Tas jau astoņpadsmit gadu vecumā man lika apjaust, cik ļoti autobraucēji uz ielas ir pakļauti riskam. Pēc tam sāku strādāt ASV vēstniecībā par šoferi, kur mans uzdevums bija gādāt par vēstnieka un citu pasažieru drošību. Tad man pirmoreiz mācīja drošas braukšanas teoriju un praksi, un tas ļoti veiksmīgi "saslēdzās" ar iepriekšējo pieredzi."

Bet bija vajadzīgi vēl gadi sešpadsmit, līdz zināšanu un prasmju bagāža nobrieda biznesa formātā. Tas notika 2005.gadā. Līdz tam Artūrs gan pats vēl mācījās dažādos kursos, gan vienlaikus atbildēja par drošību uzņēmuma "Philip Morris Latvija" autoparkā, arvien pilnveidojot un paplašinot drošas braukšanas apmācības programmu. Viņš to izveidoja par stabilu virzienu, reizi par visām gūstot pārliecību, ka nu pienācis laiks sākt strādāt patstāvīgi. "Uzņēmuma izveidē piesaistīju savus domubiedrus, kam auto ir sirdslieta, un tā tapa šī skola."

 

Mazāk stresa, mazāk avārijas situāciju

"Drošas braukšanas pamats ir ceļu satiksmes situācijas novērošana, novērtēšana un pareiza lēmuma pieņemšana," saka A.Priednieks. "Diemžēl daudzi autovadītāji pārvērtē un mēģina pārsniegt gan savas, gan spēkrata spēju robežas. Droša braukšana Latvijā ir liela, īstenībā valstiska līmeņa problēma. Ar savu darbu mēs kā uzņēmums varam vairot autovadītāju sociālo atbildību uz ceļa."

Drošas braukšanas mācīšana ir pārņemta no ārzemēm, jo tur tā ir populāra jau vairāk nekā divdesmit gadu. "Katrā valstī ir atšķirīgi likumi, kā cilvēki iegūst autovadītāja tiesības," stāsta Artūrs. "Daudzviet ir ieviesta nākamo autovadītāju divu līmeņu apmācība, kas, manuprāt, būtu pareizais ceļš arī Latvijā. Pirmajā pakāpē cilvēks iemācās saprasties ar mašīnu, apgūst braukšanu saskaņā ar ceļa zīmēm un iegūst vadītāja pagaidu tiesības, kuras, teiksim, pusgada laikā jānomaina pret pastāvīgajām. Nākamā pakāpe ir drošas braukšanas apmācība, kuru noslēdz eksāmens mācību poligonā. Tad arī autovadītājs iegūst īstās tiesības. Divlīmeņu apmācība ir arī Igaunijā."

Viņš novērojis, ka "pie mums situācija uz ceļiem kļūst mazliet labāka, bet vajadzētu sasniegt to līmeni, kad pieklājīga autovadītāju uzvedība ir modē un tieši tie, kas to pārkāpj, ir skaidri saredzami un ātrāk pieķerami. Jo pieklājīgāks autovadītājs uz ceļa, jo mazāk stresa. Jo mazāk stresa, jo mazāk avārijas situāciju. Ļoti vienkārši. Par to ir jārunā, tas ir jāreklamē. Jo paši būsim pozitīvāki, jo lielāka iespēja situāciju uzlabot."

Tomēr šķiet, ka mums šajā pozitīvisma virzienā vēl tāls ceļš ejams. Piemēram, pat Austrijas kalnu ciematu iedzīvotāji iegaumējuši Latvijas vārdu uz auto numuru zīmēm to īpašnieku huligāniskā braukšanas stila dēļ,

Kādēļ tā notiek? Vai mūsu autovadītājiem nav pietiekamu zināšanu? Vai viņi psiholoģiski nav sagatavoti auto vadīšanai? Vai riskus vairo sliktais ceļu segums? Varbūt sodi pārāk maigi?

 

Gan slikti ceļi, gan nezināšana

A.Priednieks atzīst, ka vainojami visi šie faktori kopā. Braucējiem ir visatļautības sajūta, jo ceļu policisti pie mums sastopami diezgan reti, fotokameru nav, un agresīva un ātra braukšana lielākoties paliek nesodīta. Ja vien trakulis neapskādē citus braucējus vai neatduras ceļmalas kokā. Par disciplinējošu faktoru varētu uzskatīt netrafaretās ceļu policijas automašīnas, ar kurām satiksmes noteikumu pārkāpēji vieglāk notverami.

"Reizēm agresīvu braukšanu provocē ceļa uzbūve: ja ir sastrēgumi, nepacietīgie brauc garām, bet rindā gaidītāji nevar ievērot drošības distanci, jo katrā tukšā vietā kāds noteikti iesprauksies. Izvēršas lavīnveidīga agresija. Mēs poligonā saviem kursantiem demonstrējam, cik ātri šādās situācijās var rasties nopietni ceļa negadījumi ar lieliem zaudējumiem. Kad kura mašīna spēj nobremzēt, kura - ne."

Mācību trases ir Pierīgā - Salienā un Zaķumuižas sporta kompleksā "333".

DBS apmācību direktors arī teic, ka ne reizi vien TV raidījumā "Zebra" ir analizējis tādus ielu un ceļu krustojumus, kuros satiksme organizēta neloģiski un greizi, palielinot avāriju bīstamību.

Tomēr visbūtiskākais agresīvas un riskantas braukšanas cēlonis ir tieši drošas braukšanas pamatlikumu nezināšana. Un pārliecība - ja iegūtas autovadītāja tiesības, ja ir labs auto, labas riepas, ātra reakcija, nekas slikts nenotiks.

DBS instruktoru pieredze liecina, ka visai ierobežotas ir ne tikai autoskolu nesen beigušu autovadītāju zināšanas un prasmes, bet arī ilggadēju šoferu iemaņas negarantē drošu braukšanu.

"Viņi neprot pareizi apsēsties, pareizi turēt stūri - it kā vienkāršas lietas, bet kritiskā situācijā tām var būt izšķiroša nozīme. Kritiskā situācija - tas ir laiks, lai sagatavotos kādam manevram, un tas var būt par sekundi garāks nekā cilvēkam, kurš atradies pareizā pozīcijā. Tā var nobraukt pat 30 metrus, neko lietas labā neizdarot," teic A.Priednieks.

DBS uzdevums vispirms ir iemācīt autovadītājus braukt tā, lai tie neiekļūtu šādās situācijās. "Daudzi autobraucēji uzskata, ka svarīgs ir viņu reakcijas ātrums uz ceļa. Bet vēl svarīgāk ir tas, lai viņi spētu novērtēt apstākļus, paredzēt citu satiksmes dalībnieku uzvedību un paši laikus samazināt ātrumu, veikt kādu citu manevru. Tad kritiskā situācija nemaz neveidosies. "Īstenībā braukšana nozīmē arī nepārtrauktu informācijas ievākšanu par to, kas notiek apkārt."

Otrs DBS uzdevums ir poligona apstākļos pieradināt cilvēkus rīkoties ekstremālās situācijās, izzināt visos sīkumos, kā auto uzvedas dažādos ceļa un laika apstākļos.

 

Lai džips negāžas

Īstenībā tas, ko autovadītāji var apgūt DBS, faktiski ir šis otrais, padziļinātais braukšanas prasmju posms, kura Latvijā pašlaik trūkst. DBS iespējams apgūt gan drošu braukšanu divos līmeņos, gan ekonomisku braukšanu - gan degvielas taupības, gan tehnisko resursu ziņā. Šeit notiek arī operatīvā transporta un inkasācijas auto vadītāju apmācība. Mācības paredzētas tiem, kuri jau ir ieguvuši autovadītāja tiesības, bet vēlas savas prasmes pilnveidot, vai arī to par nepieciešamu uzskata uzņēmumu vadība. Lai noteiktu pašreizējo zināšanu un iemaņu līmeni, DBS veic arī autovadītāju testēšanu. Lai iegūtu zināšanas kādā no minētajiem kursiem, nākas šķirties aptuveni no trim simtiem latu.

DBS pašlaik ir septiņi instruktori, profesionāļi ar vairāku gadu pieredzi drošas braukšanas apmācībā, speciāli sagatavoti "Swedish Active Driving" skolā Zviedrijā, kā arī citās drošas braukšanas un sporta braukšanas skolās Eiropā. Artūram pašam ir trijās drošas braukšanas skolās iegūti sertifikāti. Arī DBS viesinstruktors un konsultants Jans Lindkvists ir ļoti pieredzējis profesionālis: apmācījis vairāk nekā 5000 autovadītāju aktīvā un drošā braukšanā. Jau 23 gadus viņš piedalās dažādās autosacīkstēs - no rallija un rallijkrosa līdz autošosejai.

Pašlaik kursos jau apmācīti vairāk nekā divi tūkstoši autovadītāju, un Artūrs ir pārliecināts, ka uz ceļiem viņi veidos pozitīvu klimatu.

Šo vadītāju starpā ir ātrās medicīniskās palīdzības stūresvīri ar vairāku desmitu gadu pieredzi, banku inkasatori, apsardzes auto vadītāji, Nacionālo bruņoto spēku karavīri, kas gatavojas piedalīties ārvalstu misijās, un arī personisko auto vadītāji, kuri vienkārši vēlas justies droši uz ceļa. Kāds vīrs DBS interneta mājaslapā raksta: "Esmu nopircis džipu. Tagad man šķiet, ka pagriezienos, sevišķi labajā, gāžos. Vai, izejot šos kursus ar audi markas mašīnu, es varēšu labāk sajust arī savu džipu, pārvarēt šīs sajūtas?" DBS atbild: "Apmeklējot mūsu kursu, Jums būs iespēja saprast dažādu tipu automašīnu uzvedību. Lai arī braukšana ar audi noteikti atšķirsies no braukšanas ar džipu, galvenais, ko Jūs iegūsiet mūsu kursā, būs izpratne par drošu braukšanu un tās pamatprincipiem, kas savukārt palīdzēs izprast un pārvarēt nepatīkamās sajūtas."

Bet operatīvā transporta vadītāji 12 stundu kursos cita starpā var uzzināt līdz šim nezinātas lietas šāda veida auto vadīšanas stratēģijā - kad citi satiksmes dalībnieki speciālos gaismas signālus redz, kad neredz, kad skaņas signālu dzird, kad nedzird.

 

Ar augstiem standartiem jauno sagatavošanā

No šā gada DBS darbības virziens ir paplašināts, atverot arī autoskolu nākamo vadītāju sagatavošanai.

Šī skola, kur cilvēks var sagatavoties B kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai, radās tādēļ, ka DBS vēlas radīt jaunus nākamo vadītāju apmācības standartus, saka Artūrs.

"Pirmkārt, mums ir individuāla attieksme pret mācību dalībniekiem. Tā kā grupās ir nevis trīsdesmit, bet no trim līdz pieciem cilvēkiem, viņiem iespējams sīkāk izklāstīt gan teorijas lietas, pārbaudot arī apgūtās zināšanas, viņiem pieejams daudz ilgāks laiks praktiskajās nodarbībās gan uz ielas, gan trasēs Salienā. Mūsu mērķis nav kļūt par masveida mācību iestādi, bet sniegt šo pakalpojumu cilvēku lokam, kam ir vēlme iegūt patiešām pamatīgas zināšanas un kas par to var samaksāt. Nekur Eiropā autovadītāja tiesību iegūšana nav lēts process." Visu DBS kursantu rīcībā ir jaunas audi markas mašīnas, un mācības šajā skolā ir dārgākas nekā citās - 1700 latu.

Bet Artūrs Priednieks ir pārliecināts, ka mācības ir tā vērtas: jaunie autovadītāji pēc tiesību iegūšanas spēšot pilnvērtīgi iekļauties satiksmē jebkuros apstākļos, nevis tikai noteiktā instruktoru iecienītā rajonā ar samērā mierīgu kustību. Treniņi poligonā viņos būs izdzēsuši arī sākotnējo bravūru par visspēcību, ja apgūtas iemaņas rīkoties ar stūri un pedāļiem.

Tomēr psiholoģiskā vēlme izlādēt smagā darbdienā sakrājušās negatīvās emocijas, sevis apliecināšanas vai asu izjūtu kāre, lielā ātrumā skrienoties ar citiem braucējiem, pārspējot viņus un tā atgūstot zudušo veiksmes sajūtu, mūsu sabiedrībā ir un droši vien allaž būs aktuāla.

"Visbūtiskākais agresīvas un riskantas braukšanas cēlonis ir tieši drošas braukšanas pamatlikumu nezināšana. Un pārliecība - ja iegūtas autovadītāja tiesības, ja ir labs auto, labas riepas, ātra reakcija, nekas slikts nenotiks."
Artūrs stāsta, ka pats ar savu auto pārvietojoties "ļoti mierīgi", atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem, kaut gan viņa profesionālā kapacitāte atļaujot izmantot daudz lielāku ātrumu. "Es savu adrenalīnu dabūju rallijā, kaut arī esmu pašlaik ieturu pauzi, jo skolā ir daudz darbu, kas jāizdara." Viņš saka, ka tiem, kam vajadzīgas asas izjūtas, derētu iestāties šajos drošas braukšanas kursos un nolaist tvaiku poligonā, varbūt nodarboties ar kādiem ekstrēmiem sporta veidiem vai vismaz pabraukāt ar kartingu un uzspēlēt peintbolu, lai savas emocijas un ambīcijas nav jāizpauž ielās ar auto.

Bet tiem cilvēkiem, kuri Latvijā jau gana iztrakojušies pa ātrām trasēm un šeit neko pietiekami ekstrēmu vairs nevar atrast, DBS piedāvā iespēju doties uz ārzemēm un kādā no F-1 trasēm pa skaisto izbraukāties ar ferrari salona mašīnu pēc sirds patikas. "Exclusive Events" ietvaros notiek vairāki pasākumi gadā, un pērn šādos braucienos devās vairākas piedzīvojumu kārotāju grupas.

Kaut arī paša treniņiem un sacensībām pašlaik vairs nav vaļas, Artūrs atzīst: ja tu vadi pats savu uzņēmumu, tā ir situācija, kurā esi vinnētājs. "Divos gados esam ieņēmuši vadošo pozīciju drošas braukšanas apmācītāju starpā, un tas nav maz." Bet, protams, lielais mērķis ir panākt, lai atrasties ar auto uz ielas nebūtu bīstami, bet iespējami droši.

 

 



VEIKSMES FORMULA
• No vaļasprieka veidojies bizness

• Brīvā darbības lauka saskatīšana laikus

• Uzņēmuma darbības specifikas (augstas kvalitātes pakalpojums īpašiem interesentiem) precīza izvēle

• Veiksmīga partneru piesaiste un uzņēmuma publiskā tēla veidošana

• Precīza pienākumu sadale uzņēmuma vadīšanā

• Nepārtraukta profesionālo zināšanu celšana un, pateicoties tām, izvirzīšanās priekšgalā konkurencē

Der zināt

• Lielāko daļu informācijas autovadītājs uztver ar redzi. Tāpēc ir svarīgi, lai auto stikli būtu tīri, jo pat tīrs stikls var samazināt redzamību līdz 15%. Svarīgi, lai nekas neaizsegtu autovadītāja redzesloku, piemēram, pie atpakaļskata spoguļa piekarinātās smaržu eglītes un plīša rotaļlietas.

>>>
 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas