Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
      Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.16 (123) 2008. gada 16. aprīlis
            

  Biznesa vide | Jauns sāncensis mazumtirdzniecībā

Ko var dot igauņu ienākšana Latvijā
Dzintra Znotiņa


Arvien biežāk patērētāju un piegādātāju vidū dzirdamas runas, ka lielveikalu tīkli, balstoties uz savstarpēju vienošanos, ir nepamatoti paaugstinājuši cenas pārtikas precēm, tādējādi veicinot inflāciju. Izskanējušas dažādas versijas, kā ar šo situāciju cīnīties, piemēram, pievienotās vērtības nodokļa samazināšana pārtikas precēm, konkurences palielināšana mazumtirgotāju vidū. Pašlaik tirgū ir vairāki lieli dalībnieki, starp kuriem divi spēcīgākie ir lielveikalu tīkli "Rimi" un "Maxima".

Vai jauna tirgus dalībnieka ienākšana varētu uzlabot konkurences apstākļus, mazināt cenu kāpumu un mainīt esošo situāciju par labu patērētājam?



Palielināsies konkurence

Kā zināms, "Selver", kas ir viens no Igaunijas mazumtirdzniecības līderiem, šogad gatavojas atvērt vairākus veikalus Latvijā. Turklāt "Selver Latvia"ilgtermiņa attīstības stratēģija paredz iekļūšanu Latvijas mazumtirgotāju TOP četriniekā. "Selver Latvia" izpilddirektors Uldis Priekulis uzskata, ka uzņēmumam ir gan zināšanas, gan potenciāls, lai izdotos kļūt par vērā ņemamu konkurentu. Taču viņš atzīst, ka "pašreizējā ekonomiskajā situācijā tas būs sarežģītāk nekā citkārt un pārdošanas apjomu pieaugums nebūs tik straujš kā agrāk. Tomēr pārtika un pirmās nepieciešamības preces vienmēr būs patērētāja vajadzību saraksta augšgalā. Katrā pilsētā konkurence varētu izvērsties atšķirīga - lielākajās pilsētās viens no galvenajiem faktoriem, pēc kura patērētājs izvēlēsies iepirkšanās vietu, būs cena. Tomēr "Selver" plāno piesaistīt klientus galvenokārt ar kvalitatīviem produktiem un apkalpošanu, kā arī preču daudzveidību un priekšrocībām, ko sniedz centralizētā virtuve."

"Selver" spēcīgākie konkurenti "Rimi" un "Maxima" pauž neitrālu viedokli par jauna dalībnieka parādīšanos tirgū. Vēl jāmin, ka "Selver" Latvijas tirgū sola ienākt ar gluži jaunu centralizētās virtuves konceptu.

Tas nozīmē, ka vairums šajā veikalu ķēdē nopērkamo kulinārijas un konditorejas izstrādājumu tiek ražoti centralizēti un katru dienu visiem "Selver" lielveikaliem tiek piegādāta svaiga produkcija.U.Priekulis informē, ka centralizētajā virtuvē gatavos no Igaunijas sortimenta atšķirīgus produktus - tādus, ko iecienījuši latvieši un kas vairāk atbilst viņu ēšanas paradumiem.

 

Plusu vairāk nekā mīnusu

Nozares ekspertiem ir dažādi viedokļi, vai jaunas lielveikalu ķēdes ienākšana Latvijā ietekmēs šā brīža pārtikas cenas, taču visi atzīst, ka konkurences pieaugums pārtikas mazumtirdzniecībā ir ļoti vēlams. Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs "Selver"ienākšanu Latvijā vērtē visnotaļ pozitīvi: "Šo veikalu atvēršana ir pilnīgi normāla parādība. Ir saprotams, ka Baltijas uzņēmumam, ja tas vēlas pilnveidoties, ir nepieciešams izvērst darbību arī citu valstu tirgū. Iespējams, ka cenas lielveikalos konkurences ietekmē varētu nedaudz pazemināties, taču nedomāju, ka jaunas ķēdes ienākšana varētu būtiski ietekmēt cenu līmeni, jo šobrīd veikalos nav virsnormatīvu uzcenojumu. Viedoklis, ka lielveikalu tīkli ir savstarpēji vienojušies par cenu pacelšanu, ir absurds, to visdrīzāk izplata cilvēki, kas vēlas novērst uzmanību no citiem valstī nozīmīgiem jautājumiem. Turklāt "Selver" ienākšana tirgū pozitīvi ietekmēs arī darba attiecības, jo, kā zināms, šajā uzņēmumā ir labas kolektīva veidošanas tradīcijas un tādēļ apkalpošanas līmenis ir augsts. Tas var būt labs piemērs un paraugs arī citiem."

Tāpat Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas izpilddirektore Laura Krastiņa atzīst: "Konkurence ir tirgu stimulējošs faktors, tomēr nedomāju, ka jauna spēlētāja ienākšana būtiski ietekmēs produkcijas cenu. Iespējams, produktu cenas sākotnēji būs zemākas nekā citviet, tomēr tā nebūs ilgtermiņa tendence, jo "Selver", visticamāk, būs ieinteresēts iespējami ātrāk atpelnīt investīcijas. Konkurences pieaugums mudinās jau esošās veikalu ķēdes pievērst uzmanību apkalpošanas kvalitātei un preču klāstam, kā arī uzlabos attiecības ar ražotājiem. Lielākie zaudētāji šajā situācijā varētu būt mazās tirdzniecības ķēdes, kurām konkurēt tirgū būs arvien grūtāk. No patērētāja viedokļa pozitīva varētu būt centralizētā virtuve, kam jāstrādā, ievērojot tādas pašas higiēnas un kvalitātes prasības kā jebkuram pārtikas ražotājam."

Savukārt Konkurences padomes priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme nav tik kategoriska savos spriedumos par to, ka cenas līdz ar konkurences pieaugumu nemainīsies: "Uzskatu, ka konkurence ir nepieciešama un jaunas tirdzniecības ķēdes ienākšana tirgū varētu būt pozitīvs stimuls pastāvošās tirdzniecības vides attīstībai. Grūti teikt, vai tas ietekmēs cenu līmeni, tas atkarīgs, cik daudz veikalu "Selver" spēs atvērt pirmajā posmā un gada laikā. Tomēr domāju, ka plusu jauna spēlētāja ienākšanai tirgū varētu būt vairāk nekā mīnusu."

 

Cenu līmeni tomēr var ietekmēt

Vienlaikus sabiedrībā izskan viedokļi, ka tirgū jau pašlaik ir daudz mazumtirdzniecības veikalu un jauns tirgus dalībnieks nespēs iekarot popularitāti patērētāju vidū. Šādu pieņēmumu noraida Rihards Svelpe, "PriBalt Capital" valdes priekšsēdētājs: "Jebkurš jauns tirgus spēlētājs ir interesants. Teorētiski ir iespējams ļoti veiksmīgi konkurēt, ienākot arī jau it kā cieši noklātā tirgus segmentā. Piemēram var minēt būvmateriālu tirgotāju "Depo" - kad tas ienāca Latvijā, šķita, ka tirgus ir pieblīvēts ar dažādiem piedāvātājiem un vietas jaunam nemaz nav. Bet "Depo" jau sākumā veicās ļoti labi, pašlaik ir paplašinātas tirdzniecības platības un darbība ir pat ļoti veiksmīga. Svarīgākie aspekti ienākšanai jaunā tirgū ir ieguldītās investīcijas un profesionāls menedžments. Vēl nozīmīgs faktors ir atrašanās vieta, kas neizdevīga ģeogrāfiskā novietojuma dēļ var kļūt par iemeslu neveiksmei. "Selver" gadījumā perspektīvas teritorijas varētu izrādīties jaunie ciemati un rajoni, kas veidojas. Protams, jaunas tirdzniecības ķēdes ienākšana varētu būtiski ietekmēt arī cenu līmeni un attiecības starp patērētāju un piegādātāju."

 

 


 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas