Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
      Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.25/26 (132/133) 2008. gada 18. jūnijs
            

  Uzņēmuma vadība | Ar domu par konkurētspējas paaugstināšanu

"Aibe" stiprinās pret konkurenci
Mudīte Luksa, "KV"


Kaut arī "Aibe" apvieno nelielus veikalus, kuru vidējā platība aizņem 100–400 kvadrātmetru, tas ir viens no lielākajiem Baltijas valstu tirdzniecības tīkliem, kurā apgrozījums ik gadu pieaug vairāk nekā par 20 procentiem. Latvijā "Aibe" zīmolu nes vairāk nekā četri simti tirdzniecības vietu. Mazam tirgotājam zem liela spārna ir drošāk, jo vairāk tādēļ, ka lielveikali pilsētās iespiežas arvien neatlaidīgāk, bet pircēji latus sākuši skaitīt daudz rūpīgāk.



Jauna koncepcija un jauns zīmols

Arī 2008.gadā "Aibe" plāno kopējā apgrozījuma pieaugumu, kas gan būs pieticīgāks nekā iepriekšējos gados, tomēr pārsniegs 100 milj. latu. Lai to sasniegtu un tirgū saglabātu savas pozīcijas, Latvijas tirgotāju asociācija "Aibe" no jūnija ievieš jaunu veikalu darbības modeli - tā dēvēto convenience store, kura galvenā ideja ir būt tuvāk Latvijas patērētājam, piedāvājot augstu servisa līmeni un iespēju ērti iepirkties ikdienā. Papildus tam "Aibe" saviem dalībniekiem, mazajiem un vidējiem tirdzniecības uzņēmumiem, piedāvā jaunu produktu - iespēju pāriet uz franšīzes sadarbības modeli. Tas ļaus mazajiem tirgotājiem iegūt vairākas priekšrocības: palīdzību preču sortimenta un jaunas veikalu vizuālās koncepcijas veidošanā, līdzfinansējumu veikalu iekārtošanā, investīciju garantijas, "Aibe" reģionālo pārstāvju konsultācijas, preču centralizētu piegādi, kā arī atbalstu IT sistēmas uzlabošanā.

Ar jauno attīstības stratēģiju cieši saistīta arī zīmola "Aibe" vizuālās koncepcijas maiņa. Blakus sarkanajai un zilajai krāsai jau vairāk nekā piecus gadus Latvijas tirgū pazīstamajā zīmolā parādījusies gaiši zaļā krāsa, simbolizējot jauno pieeju. Saskaņā ar jauno attīstības plānu iecerēts mainīt arī tirdzniecības tīkla "Aibe" veikalu vizuālo koncepciju un iekārtojumu.

 

Kooperācija investēs veikalos

Tirgotāju kooperācijas "Aibe" izpilddirektors Andrejs Vaišļa "Komersanta Vēstnesim" stāsta: "Protams, pārmaiņas darbībā pirmām kārtām mudina konkurence, taču ne tikai tas - mēs vienkārši speram lielu soli uz priekšu. Esam ļoti rūpīgi vērtējuši, kas ir nepieciešams mazumtirgotājiem, kādas ir viņu vajadzības, un mūsu gadījumā tie lielākoties ir mazie uzņēmēji.

No otras puses, mēs esam pētījuši arī patērētāju vēlmes. Tā kā pašlaik cilvēki ir ļoti mobili, pārvietojoties gan Baltijas, gan Eiropas mērogā, tad vērā ņēmām arī šo iespējamo pieprasījumu. Mūsu izmaiņas ir balstītas uz izsmeļošiem pētījumiem, uz kuriem pamatota arī "Aibes" jaunā koncepcija.

Tagad ir pabeigts trīs mēnešus ilgušais izstrādes posms, ko esam prezentējuši mūsu tīkla dalībniekiem, un esam arī saņēmuši pirmās atsauksmes. Ir izveidots to tīkla dalībnieku saraksts, kam ir interese par jaunajām pārmaiņām, piesakās arī citi tirgotāji, kuri līdz šim nedarbojās mūsu tīklā. No mazumtirgotājiem saņemam daudz jautājumu. Veikalu īpašnieki ir gatavi sēsties pie sarunu galda un runāt par skaitļiem un termiņiem."

Līdz šim bija tā, ka visas investīcijas tirdzniecības vietās ieguldīja paši veikalu īpašnieki, skaidro "Aibes" Komercdaļas vadītāja Dagnija Štelmahere, bet tirgotāju kooperācija investēja naudu tīkla reklāmas un popularizēšanas pasākumos, mārketinga un loģistikas aktivitātēs.

Jaunās koncepcijas galvenā atšķirība ir tā, ka veikalu pārveidei saskaņā ar vienoto "Aibes" standartu būs tiešas investīcijas no "Aibes" puses. "Mūsu tīkla veikali ir ļoti dažādi, ir pavisam maziņi, vidēji un pat lielāki, tad nu kopā ar to īpašniekiem analizēsim saimnieciskās darbības rādītājus, finanšu rezultātus un no savas puses varēsim pateikt, cik daudz katrā no veikaliem vajadzēs investēt. Tad arī redzēsim, cik daudz pats mazumtirgotājs varēs ieguldīt. Tā būs ilgtermiņa sadarbība franšīzes līguma veidā. Ja kāds vēlēsies palikt pie sadarbības modeļa, turpināsim strādāt arī ar viņiem," informē A.Vaišļa. "Apkopojam arī informāciju, kā plāno paplašināties lielveikalu tīkli. Pirms dažiem gadiem tika runāts, ka lielveikalus būvēs tur, kur iedzīvotāju skaits ir aptuveni 20 tūkstoši, pēdējos divos gados jau tiek runāts par to, ka varētu pietikt ar četrreiz mazāku skaitu. Protams, mēs vēlamies, lai mūsu tīkla dalībnieki būtu droši. Tad mēs arī domājam, kāds būtu risinājums, lai varētu viņiem palīdzēt."

Galvenā ideja ir tāda - "Aibes" veikali būs ērtas, skaistas tirdzniecības vietas ar pārdomātu preču izkārtojumu, kurās iedzīvotāji iegādāsies tādas preces, pēc kurām nevēlēsies braukt uz lielveikalu, piemēram, pēc cukura, sāls, maizes, vēl veikalā būs nopērkamas arī tādas lietas, kādas lielo veikalu plauktos nemaz nav.

""Aibes" veikalā iepērkos regulāri, lai gan tuvāk manām mājām atrodas citi veikali. Tādēļ, ka "Aibe" ir saglabājusi savu mazā, omulīgā piemājas veikala auru. Patīk, ka veikals īsteno arī atlaižu politiku un par atlaidēm paziņo bukletos, ko iemet pastkastītē," - tā par savu iecienīto iepirkšanās vietu stāsta kāda Balvu iedzīvotāja. Tas arī raksturo šo nelielo veikalu pastāvēšanas jēgu.

 

 



UZZIŅAI
"Aibe" vēsture

• Koncentrējoties mazumtirdzniecības tirgum Baltijā un nostiprinoties pirmajiem lielveikalu tīkliem, Lietuvā radās neatkarīgu tirgotāju alianse, kas apvienoja mazos un vidējos tirdzniecības uzņēmumus. "Aibe" vēsture Lietuvā aizsākās 1999.gada maijā, kad tīklā "Aibės mažmenа" bija tikai 120 veikali un to vadīja četri darbinieki. Tomēr jau pirmajā darbības gadā kopējais "Aibe" apgrozījums bija aptuveni 30 milj. latu.

• 2002.gadā "Aibe" uzsāka darbību Latvijā. Tika nodibināta SIA "Latvijas tirgotāju kooperācija AIBE". Tā sāka koordinēt pirmo 23 veikalu darbību Latvijā. Gada beigās "Aibe" tīkls apvienoja jau 42 veikalus, kuru gada apgrozījums bija 6 milj. latu.

• 2003.gada oktobrī tirdzniecības tīklā AIBE bija reģistrētas 80 juridiskas vienības ar 301 tirdzniecības vietu, kuru mēneša apgrozījums bija 3,2 milj. latu, aizņemot 5,26% no kopējā Latvijas tirgus.

• 2007.gada decembrī tirdzniecības tīklā AIBE ir reģistrētas 150 juridiskas vienības ar 418 tirdzniecības vietām. Tīkla vidējais mēneša apgrozījums bija 9,6 milj. latu.
 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas