Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
      Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.39 (146) 2008. gada 24. septembris
            

  Biznesa kāpnes | Ar jaunām tehnoloģijām un svaigām idejām

Uzreiz pēc izlaiduma – biznesā
Klinta Ločmele, "KV"


Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"
     

Uzņēmums SIA "LABDRUKA" ir dibināts pirms gada, kad augstskolu beidza trīs no četriem uzņēmuma īpašniekiem. 25.jūniju par labvēlīgāko laiku uzņēmuma dibināšanai bija atzinuši arī astrologi. "Varbūt pārdroši, bet tā nu sanāca – uzreiz pēc augstskolas beigšanas – biznesā." Jauni, enerģiski un apņēmīgi ir visi četri uzņēmuma īpašnieki: māsas LIENE un ILZE LAGZDIŅAS, KRISTĪNE KLEINBERGA un REINIS BIRZNIEKS. Sarunā piedalījās trīs no viņiem. Fonā skan klusināta mūzika, un gaisotne mājīgajās uzņēmuma telpās ir tāda pati kā īpašnieki – radoša un sirsnīga. Tikai gar sienu izvietotais T kreklu plaukts, apdrukas iekārtas un ik pa laikam birojā ienākošie klienti atgādina, ka te notiek ražošana, ne tikai nesteidzīga pēcpusdienas patērzēšana.



Klientiem uzņēmums vairāk zināms pēc zīmola un mājaslapas adreses www.uzvelckreklu.lv. Sākotnējā uzņēmuma ideja tik tiešām bija saistīta tikai ar T kreklu apdruku un pārdošanu internetā, bet laika gaitā uzņēmums sāka piedāvāt arī poligrāfijas un dizaina pakalpojumus uzņēmumiem un reklāmas aģentūrām.

Biznesa ideja radās Reinim, kurš Rīgas Starptautiskajā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolā ir studējis tieši e-komerciju. Viņš nebija apmierināts ar tā brīža piedāvājumu tekstila apdrukas jomā. Protams, sietspiedes tehnoloģija ir zināma jau sen, tomēr izmaksu dēļ to var izmantot tikai lielām tirāžām. Individuālajiem pasūtījumiem parasti tiek lietota termodruka, bet šī tehnoloģija ierobežo tieši dizaina ziņā.

Reinis gribēja ieviest divas Latvijā vēl nebijušas lietas - piedāvāt tekstila apdruku ar pavisam jaunu tehnoloģiju un šādus krekliņus un citus tekstila izstrādājumus piedāvāt iegādāties internetā. "Tobrīd Latvijā bija brīva niša, kurā darboties, un ideja par savu biznesu radās ļoti ātri," atzīst Reinis. Ar tagadējām uzņēmuma līdzīpašniecēm viņš bija pazīstams jau iepriekš, un varēja sākties darbs pie uzņēmuma izveides.

 

Stāsts par moderno printeri

Pirmais solis bija interneta veikala - mājaslapas - vizualizācija. Vienlaikus jaunie uzņēmēji meklēja tekstila izstrādājumu piegādātājus un modernākās tehnoloģijas tekstila apdrukai. Mērķis bija skaidrs: jāpiedāvā pēc iespējas kvalitatīvāks pakalpojums.

Taču sākotnēji tā īstenošana jauniešiem sagādājusi visvairāk pūļu - iegādātais modernais tekstila apdrukas printeris bija pirmā nopietnā problēma, kas pārbaudīja viņu apņēmību un deva vērtīgu biznesa pieredzi.

Printeris skaitījās īpašs, jo tekstilu apdrukāja DTG (direct to garmet - tieši uz auduma) tehnoloģijā, ar iespēju apdrukāt arī tumšus kreklus. Sākotnēji "Labdruka" bija pat pirmais uzņēmums Latvijā, kurš tekstilu sāka apdrukāt ar šo jauno tehnoloģiju, kas pasaulē bija pazīstama tikai pusotru gadu. Bet jaunieši nebija rēķinājušies ar risku, kas saistīts ar jaunākajām tehnoloģijām un to nestabilitāti.

"Protams, sākot biznesu tikko pēc augstskolas beigšanas, pieredze ir neliela, tāpēc citiem varam silti ieteikt mācīties no šīs kļūdas. Mēs pat iedomāties nevarējām, ka pasaulē tiek tirgots printeris, kurš līdz galam nav pārbaudīts un tāpēc ar to varētu būt tehniskas problēmas. Tagad ir mācība, ka nevar pilnībā uzticēties ražotājiem, tehnoloģija pirms tam ir ļoti rūpīgi jāizpēta, jāpārbauda un jātestē." Tāpēc, lai uzņēmums nenoslīktu krīzes situācijā, kad pievīla jaunā tehnoloģija, tas sāka piedāvāt pārbaudītas vērtības - apdrukāt tekstilu sietspiedes un termodrukas tehnikā.

Lai gan minētā ierīce ir pārdota ražotājiem atpakaļ, ideja piedāvāt klientiem to, ko konkurenti nepiedāvā, joprojām ir dzīva. "Šobrīd esam ceļā uz pavisam citu ražošanas iekārtu, kas ir daudz labāka nekā iepriekšējā. Tad ar šo tehnoloģiju mēs būtu pirmie Baltijā," apņēmīgi saka Liene. Līdzko jaunā iekārta tiks saņemta, tuvākajā laikā uzņēmums plāno pārcelties uz jaunām telpām, kas būšot vairāk nekā uz pusi lielākas par līdzšinējo platību. Šobrīd visa uzņēmuma ražotne izvietota vienā no bijušās VEF ēkas birojiem. Tā priekštelpā strādā administratore, bet lielajā telpā - gar vienu sienu atrodas augsti plaukti ar dažnedažādu krāsu krekliņiem, topiņiem, džemperiem, bērnu bodijiem un pat apdrukājamu apakšveļu, gar otru - iekārtas, ar kuru palīdzību tiek apdrukāti krekliņi, bet pie loga - milzīgs galds, kur arī intervijas laikā pie datora strādā dizaineris Toms.

Liene stāsta, ka viens no uzņēmuma veiksmīgas pastāvēšanas nosacījumiem ir ļoti racionāli sadalīti pienākumi: Reinis ir studējis e-komerciju, Liene un Kristīne - reklāmu un mārketingu, savukārt Ilze šobrīd apgūst finanses un grāmatvedību. Līdz ar to uzņēmumā katram ir savi pienākumi jomā, ko viņš pārzina vislabāk.

Tāpēc, uzsākot uzņēmējdarbību, jauniešus nebiedēja dokumentu aizpildīšana. Ilze, kaut tolaik studējusi tikai otrajā kursā, šo pienākumu izpildījusi godam. Taču, domājot par šķēršļiem biznesa ceļā, Reinis min nepietiekamo valsts atbalstu. Uzņēmums nav rakstījis projektus Eiropas struktūrfondu apgūšanai, taču, iespējams, tas esot tikai tāpēc, ka par šādām iespējām ir par maz informācijas. Ja valsts redz, ka uzņēmēji kūtri piesakās dažādiem projektiem, varbūt vajag viņiem paiet pretī ne tikai vienu soli, bet pat divus, piemēram, vairāk informēt jaunos uzņēmējus un piedāvāt iespējas iegūt finansējumu jaunu tehnoloģiju iegādei. Piemēram, varētu izsūtīt e-pastus ar programmu sarakstu, kurām drīzumā var pieteikties - spriež jaunieši.

 

Īstajā laikā un vietā

Jautāti, vai nebija bail dibināt uzņēmumu gadā, kad parādījās pirmās liecības par ekonomiskās krīzes tuvošanos, jaunieši atbild: "Situāciju apzinājāmies, bet tolaik bija tikai divas iespējas: vai nu meklēt laimi ārzemēs, vai uzsākt kaut ko savu." Brīvā niša bija gandrīz garants tam, ka bizness varētu izdoties. Arī ražošanas izmaksas šajā jomā nav tik atkarīgas no dažādiem citiem izmaksu veidojošiem faktoriem, piemēram, gāzes.

"Ja nebūtu izdarījuši mēs, to būtu paveikuši citi. Latvijā šobrīd pastāv vairāki interneta veikali tekstila jomā, kas tirgū ienāca vienlaikus ar mums. Bet mums nav nekādu pretenziju pret konkurentiem, jo tie veicina uzņēmuma izaugsmi un virzību uz priekšu. Ja to nebūtu, iespējams, mums nekas nenotiktu tik ātri," uzskata Liene. Kristīne papildina, ka katrs no konkurentiem ir atradis savu pieeju klientam. Vienam tā ir zemāka cena, citam ātrāka izpilde, bet www.uzvelckreklu.lv pieeja ir vērsta uz draudzīgu un personisku klientu apkalpošanu, ātru darbu un tajā pašā laikā - konkurētspējīgu cenu. Turklāt uzņēmums lielu nozīmi pievērš tieši dizainam. Klients var izvēlēties kādu no šobrīd vairāk nekā trīssimt piedāvātajiem dizaina veidiem vai piedāvāt savas idejas, ko viņš vēlas uzdrukāt uz krekliņa. Turklāt dizaina katalogs tiek papildināts ar svaigām idejām un dizainiem katru nedēļu. Dizaina un interesanto uzrakstu idejas rodas, kad kopā sanāk visi uzņēmuma īpašnieki un sarīko īstu prāta vētru. Tad tiek atlasītas labākās idejas, bet, pirms tās iegūst uz krekliņa drukājamu apveidu, idejas apstrādā un papildina mākslinieks.

Individuālajiem pasūtījumiem klients var izmantot divus piedāvātos variantus: izvēlēties kādu no jau esošajiem dizaina variantiem uzņēmuma interneta vietnē, veikt pasūtījumu un produktu saņemt pa pastu vai nākt pakaļ pats.

Otra iespēja: klients var uzdrukāt arī savus dizainus, bildes un izvēlētos tekstus. Jaunieši stāsta, ka izdevīgi ir izmantot kurjeru dienesta pakalpojumus, bet lielākā daļa produkcijas tiek sūtīta pa pastu, jo vairākums uzņēmuma klientu dzīvo ārpus Rīgas.

 

Klienti no citām pilsētām

"Tas ir pats interesantākais, ka lielākā daļa interneta veikala pasūtītāju ir no citām pilsētām. To sapratām jau pašā sākumā, un tas apstiprinājās, kad vasarā ar uzņēmuma stendu braucām uz dažādiem festivāliem, pasākumiem. Bijām Bauskas kantri mūzikas festivālā, vairāku pilsētu svētkos, piemēram, Ventspilī, Kuldīgā, Rīgā. Pasākumos ārpus Rīgas piedalījāmies, lai parādītu cilvēkiem: nekas, ka viņu pilsētā nav iespējams apdrukāt krekliņus - to var izdarīt internetā un krekliņu vai kādu citu izvēlēto apdrukāto lietu saņemt pa pastu. Rīgā šāda pakalpojuma piedāvājums ir lielāks un cilvēki par to bija zinošāki. Bet ārpus galvaspilsētas šāds pakalpojums ir mazāk pieejams, tāpēc arī orientējamies uz visām Latvijas pilsētām," uzņēmuma stratēģiju skaidro Liene. Šajos izbraukumos uzņēmumam bija sava glīti iekārtota tirdzniecības vieta un apdrukas iekārtas, lai turpat uz vietas varētu gatavot krekliņus ar klienta izvēlēto dizainu. Cilvēki par to esot bijuši sajūsmā. Interesantus krekliņus sev pasūtījušas veselas ģimenes, piemēram, ar uzrakstiem "Supermamma", "Supertētis", "Mazā princesīte" un vēl pasūtījuši dāvanu arī vecmammai ar uzrakstu "Feinākā omīte visā Kurzemē". Jauniešiem bijis liels prieks par cilvēku atsaucību.

Kristīne vērtē, ka vasaras izbraukumi ļoti palīdzējuši uzņēmuma popularizēšanā, lai gan tas nozīmējis arī to, ka visa vasara bija jānostrādā bez brīvdienām. No vienas puses, tas bijis arī tusiņš pašiem, bet, sarēķinot visu, izbraukuma tirdzniecība bijusi gandrīz pa nullēm. Taču uzņēmēji uzskata, ka neatsverams ieguvums ir savu klientu iepazīšana un personiskas attieksmes radīšana. Interneta veikalam tas esot īpaši svarīgi, lai klienti zinātu, ka tās nav tikai tehnoloģijas, bet arī iepazītu cilvēkus, kas tur strādā. Šādi kontakti veido personiskāku attieksmi un varbūt kādu mudina vēlāk pasūtīt krekliņu internetā.

 

Biznesa menedžments Austrālijā

Izrādās, uzņēmumam tā pirmais pastāvēšanas gads bijis raibs ar dažādiem notikumiem. Lienei un Kristīnei vērtīgu pieredzi deva dzīve Austrālijā deviņu mēnešu garumā. Kamēr meitenes Sidnejā apguva biznesa menedžmentu, rūpes par uzņēmumu gūlās uz Ilzes un Reiņa pleciem. Reinis atzīst, ka viegli tas nebijis, labāk tomēr, kad komanda ir pilnā sastāvā. Tomēr viņš uzskata, ka meitenes Austrālijā ieguvušas pavisam citu attieksmi pret cilvēkiem. Latvijā cilvēki esot draudzīgi, bet rezervēti. Taču Austrālijā meitenēm izveidojies pieradums attieksmē ar klientiem būt atvērtām, teiksim, sarunā no distancējošā "jūs" drīz vien pāriet uz draudzīgo "tu" formu. "Atgriezāmies Latvijā tik daudzu iespaidu pārņemtas, priecīgas un enerģiskas. Enerģija izpaudās darbā, un uzreiz viss sāka raiti iet uz priekšu, turklāt palīdzēja arī praksē apgūtie mārketinga knifi," stāsta Liene.

Jaunie uzņēmēji ir pārliecināti, ka mārketingam jaunas preces pārdošanā ir milzīga nozīme. Iespējams, kādam uzņēmumam, kas ražo vai tirgo ļoti specifiskas lietas un ir atrasti pāris pastāvīgie klienti, mārketings var būt maznozīmīgs sabiedrotais panākumu gūšanā, bet par savu uzņēmumu jaunieši saka: "Mūsu klientu loks ir ļoti plašs. Līdz ar to ir jāuzrunā pēc iespējas lielāka sabiedrības daļa, un reklāma šajā procesā ir neaizstājama."

Vai uzņēmēji nebaidās, ka tas ir sezonāls bizness? Liene atzīst, ka šī uzņēmumam būs pirmā īstā ziema, līdz ar to būs jādomā, kā aktualizēt apdruku un pielāgot to ziemas sezonai. Jau šobrīd uzņēmums piedāvā džemperus ar kapucēm, bet uz Ziemassvētkiem plānots daudzveidīgāks dāvanu klāsts - sākot ar iespēju apdrukāt šlipses, priekšautus un beidzot ar apdrukātu apakšveļu. "Centīsimies papildināt savu piedāvājumu, lai tās nav tikai vasarīgas, bet arī citiem gadalaikiem piemērotas lietas. Turklāt T krekls nav tikai vasaras apģērbs. Pietiekami daudzi cilvēki šādus krekliņus velk, kad dodas izklaidēties uz klubiņiem. Ja uz apģērba ir interesants uzraksts, tas pievērš uzmanību, pauž tērpa valkātāja attieksmi un tādējādi var vieglāk uzsākt sarunu vai vismaz apkārtējiem likt pasmaidīt," stāsta Reinis.

Viņš uzskata, ka biznesā uz intuīciju paļauties nevar - viss ir rūpīgi jāizrēķina. Meitenes gan viņam nepiekrīt, sakot, ka nekad nevar izkalkulēt, kurš apdrukas dizains auditorijai patiks vai nepatiks. "Protams, mēs veicam tirgus izpēti, aptaujājam cilvēkus, lai uzzinātu viņu domas par piedāvātajiem dizainiem, bet ir jāpaļaujas arī uz intuīciju," ir pārliecināta Kristīne. Liene viņai piebilst: "Mēs biznesā vēl tikai taustāmies, bet, šķiet, ka itin veiksmīgi."

 

Vispirms sev un tad - dāvanām

Lai gan uzņēmums attīstās, Reinis ir paškritisks. Viņš šobrīd vēl nav pilnībā apmierināts ar piedāvāto dizainu daudzveidību: "Cenšamies tiekties uz arvien interesantākām un labākām lietām, jo, uzsākot šo biznesu, man bija doma radīt veikalu, kur cilvēki pērk nevis dāvanu kādam citam, bet, lai viņš ieraudzītu krekliņu un teiktu: "O, tādu es gribu sev!"" Tāpēc Reinim padomā vēl daudz dažādu veidu, kā varētu veicināt uzņēmuma attīstību.

Jaunie uzņēmēji piekrīt, ka pirmajā gadā jārēķinās ar ieguldījumiem, bet lielā peļņa jāgaida vēlāk. Ar ieguldījumiem jāsaprot ne tikai nauda, bet arī laiks un pamatīgs darbs. Piemēram, uzņēmuma mājaslapā rakstīts, ka tā darbiniekiem patīk uzturēties jaunā biroja telpās līdz vēlam vakaram, tāpēc, iepriekš sazvanoties, klients pēc apdrukātā krekliņa var atnākt arī ap deviņiem vakarā. Jaunieši atzīst, ka rakstītais ir pilnīga taisnība, jo nereti uzņēmumā nācies būt pat līdz diviem naktī. Ja klientam pēkšņi uz nākamo dienu vajag apdrukāt krekliņus, viņi nekad neatsaka. Uzņēmums sadarbojas arī ar korporatīvajiem klientiem un reklāmas aģentūrām, piemēram, apdrukā krekliņus uzņēmumu sporta spēlēm. Reiz šajā vasarā Kristīnei trīs dienu laikā vajadzēja apdrukāt piecus simtus kreklu. Tas nozīmē - pagūt to visu noorganizēt, pasūtīt kreklus no ražotāja (jo uz vietas ne vienmēr ir 500 vienādi specifiskas krāsas krekli), tos apdrukāt un sakomplektēt. Bet jaunie uzņēmēji uzskata: pieci simti kreklu nav liels pasūtījums. Šie mērogi - "daudz" un "maz" - laika gaitā ir mainījušies.

Bet vai uzņēmuma dēļ jāatliek malā visas savas intereses? Reinis, Kristīne un Liene gandrīz reizē teic: tā gluži neesot! Lai arī uzņēmums ir viena no viņu interesēm un tāpēc tā attīstībā tiek ieguldīts tik daudz darba un laika, jaunieši ir sabiedriski aktīvi un atvēl laiku saviem vaļaspriekiem, lai atpūstos un smeltos idejas un iedvesmu. "Mēs nestrādājam darba devējam, bet strādājam paši sev - veidojam savu lietu un darām savu sirdsdarbu," saka Liene. "Sākotnēji ideja - krekliņu apdruka un interneta veikals - bija domāts kā neliels projektiņš. Tad, kad mēs to sākām, pat nevarējām iedomāties, ka tas izvērtīsies tik plaši un būs mūsu ikdienas nodarbošanās. Plāni mums ir ļoti lieli, un daudz kas vēl ir priekšā."

 

 



SIA "LABDRUKA"
Uzņēmums dibināts 2007.gada 25.jūnijā
Īpašnieki: Liene Lagzdiņa, Ilze Lagzdiņa, Kristīne Kleinberga, Reinis Birznieks
Piedāvātie pakalpojumi: tekstila apdruka, dizaina izstrāde, poligrāfijas pakalpojumi un prezentreklāmas priekšmeti
Darbinieku skaits: seši
Veiksmes formula: komandas gars
 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas