Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
      Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.40 (147) 2008. gada 1. oktobris
            

  Biznesa kāpnes | Bizness uz riteņiem

Atziņas ballīšu autobusa biznesā
Lolita Lūse, "KV"


Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"
   

Trīs studenti bez iepriekšējām zināšanām uzņēmējdarbībā, iztiekot bez īpašumiem, ķīlām un kukuļiem, nodibināja savu uzņēmumu. Nu jau tam nosvinēta gada dzimšanas diena, un tikpat svarīgu jubileju tūliņ svinēs arī viņu lielākais dārgums – "Volvo" markas autobuss, kurš pašu rokām prasmīgi pārtapis par naktsklubu ar ādas dīvāniem, disko gaismām, kvalitatīvu mūziku un bāra leti.



Valerijs Jakušenko un Edgars Ivanovs savulaik mitinājās vienā Rīgas Tehniskās universitātes kopmītņu istabiņā - Valerijs studēja ekonomiku, specializējoties muitas un nodokļu jautājumos, savukārt Edgars apguva enerģētikas un elektrotehnikas zinības.

Tagad Valerijs dzīvo kopā ar draudzeni Lāsmu Iršu, pēc profesijas bioloģi, un viņi visi ir uzņēmuma "Partybus.lv" īpašnieki un darbinieki.

 

Pirmā atziņa: bez pretenzijām, bet ar ideju

Ideja par ballīšu autobusu radās Valerijam. Viņš, skatoties televizoru, pamanīja šāda veida autobusu Maskavā. Jā… tas bija īsts sapņu autobuss ballītēm - ražots pēc speciāla pasūtījuma fabrikā, pat ar izbīdāmām sienām, lai paplašinātu svinību telpu brīžos, kad autobuss apstājies. Latvijā gan tāda pagaidām nav, jo likumīgi šādu transportlīdzekli te nedrīkstētu radīt. Bet ideja bija rokā! Valerijs ar to uzrunāja savus tuvākos draugus Edgaru un Lāsmu, un viņi pēc neliela šaubu perioda piekrita sākt rīkoties.

Lai piezemētu fantāzijas lidojumu līdz realitātei, trijotne vispirms sāka pētīt Latvijas likumus un iespējas. Vai vispār ir reāli šādu autobusu te uzbūvēt un reģistrēt, lai tas varētu droši ripot pa Latvijas ceļiem? Uz Ceļu satiksmes drošības direkciju viņi zvanīja un gāja, tad gāja un zvanīja atkal un atkal. Lāsma saka: "Iespējams, mēs bijām ieguvēji tieši tādēļ, ka negājām ar noteiktām prasībām un pretenzijām - mēs gribam un mums vajag! Devāmies ar pamatotiem jautājumiem: kā drīkst, kā labāk darīt, kā nedarīt? Aizrāvām ar savu ideju daudzus cilvēkus, piemēram, mums ļoti palīdzēja CSDD transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas inspektors Ivars Gamuls. Būt pirmajiem ir gan grūti, gan svētīgi. Katrā ziņā, mums ir ļoti laba sajūta, jo zinām: visu esam izdarījuši likumīgi un precīzi."

Tikai tad, kad jaunieši saprata, kas vispār ir iespējams, viņi ķērās pie uzņēmuma reģistrācijas, pirms tam katrs paņemot bankā kredītu, ko ieguldīt biznesa izveidošanā un attīstībā. Lāsma saka: "Zinu, ka daudzi iesācēji uzņēmuma reģistrāciju uztic firmām, kas ar šo darbu tiek galā ātrāk un vieglāk, bet mēs visu darījām paši - pētījām un prātojām, un mūsu "Partybus.lv" reģistrēja jau pirmajā piegājienā."

 

Otrā atziņa: pašiem darīt lētāk, bet grūtāk

Pēc tam jaunieši nopirka autobusu. To atrast nebija viegli: vajadzēja ar līdzenu vienlaidu grīdu - bez tradicionālās ejas pa vidu. Vispiemērotākais iecerei likās nesen Latvijā ievestais "Volvo" autobuss ar 51 sēdvietu. "Nemaz nevar izrēķināt, cik enerģijas un laika ieguldījām. Ļoti, ļoti daudz. Strādājām gan vakaros, gan brīvdienās. Prātā nevarēja ienākt, cik daudz laika un darba prasīs autobusa pielāgošana iecerētajam. Šķita - kas tad tur, bet kad ķērāmies klāt, viss izrādījās citādi," atceras Lāsma.

Bijuši arī tādi brīži, kad kādam no viņiem licies - nē, te nekas nesanāks, to vienkārši nevar izdarīt! Tad lieti noderējis drauga plecs, lai cik tas arī banāli izklausās. "Kad šķiet, ka problēmai nav risinājuma, pāris dienas jānogaida, un tas vai nu uzrodas pats no sevis, vai arī rodas jaunas problēmas," atzīst Lāsma.

Viņi gan aicinājuši palīgos dizaineri, elektriķi un citus ekspertus, bet, ja pašu padarīto Edgars, Valerijs un Lāsma pirms tam būtu pārrēķinājuši naudā, droši vien sanāktu tik liela summa, ka no tās varētu nobīties un nedarīt neko. Protams, pieredzējuši meistari būtu atnākuši, ieraudzījuši un izdarījuši, toties tad nebūtu cita ieguvuma. Valerijs atzīst, ka savā autobusā viņi pārzina katru kvadrātcentimetru un, ja kas atgadās, tad zina, kur vaina meklējama un kā to ātrāk likvidēt. Arī autobusa spilgto ārieni vajadzības gadījumā viņi var atjaunot paši, jo neviens cits viņu vietā krāsaino plēvi negrieza un uz autobusa malām nelīmēja.

Kad gads jau aizritējis, Lāsma joprojām atgādina: allaž jāatceras, ka jebkurš pasūtījums var kavēties, jebkura ideja var mainīties un… jebkuras problēmas var atrisināt.

 

Trešā atziņa: bezmaksas reklāma ir liela veiksme

Pabeigt autobusa pārbūvi bija iecerēts jau līdz Jāņiem, bet tā ievilkās, un "Riga PARTYBUS" prezentācija notika vien 10.novembrī Esplanādē. Lāsma, kas uzņēmās atbildību par mārketinga un reklāmas aktivitātēm, atceras, kā viņa veidojusi mājaslapu un izziņojusi autobusa atklāšanas pasākumu žurnālistiem. "Bija tāds prieks, kad autobuss bija žurnālistu pilns - viens stūrī filmēja, otrs uzdeva jautājumus, viss notika!"

Naudas plašām reklāmas aktivitātēm autobusa saimniekiem nav, tādēļ tiek izmantota katra iespēja, kā par sevi pavēstīt iespējamajiem klientiem. "Televīzija - tā ir liela veiksme," saka Valerijs, atceroties, cik ļoti izvērsās viņu mājaslapas apmeklējums "Hello, Jūrmala!" laikā. Tolaik viņi bez maksas veda konkursa dalībniekus, pretī saņemdami reklāmu TV. Uh, cik toreiz bijis klientu!

Gan Valerijs, gan Lāsma piekrīt, ka vajadzētu sīkāk izpētīt, kā klienti viņus atrod. Iespējams, liela daļa pamana autobusu, zvana uz norādīto telefona numuru un grib to odziņu pagaršot, citi autobusu atrod pēc paziņu stāstītā. Lai precīzāk noskaidrotu situāciju, "Partybus.lv" jau tuvākajā laikā klientu aptaujas anketā ietvers arī jautājumu, kā uzzināts par šādu izklaides iespēju.

"Pieprasījums un ienākumi ir mainīgi, un nekad nekas nav precīzi paredzams. Citreiz ir tā, ka vienā dienā klienti rezervē pat trīs pasākumus, citreiz paiet gara nedēļa un jāsāk domāt, vai telefonam pēkšņi nav pazudis ienākošā zvana signāls. Peļņa, protams, ir, bet tāds liels autobuss kā "Riga PARTYBUS" prasa arī lielus ieguldījumus: jāmaksā par apsargātu stāvvietu, apdrošināšanu, vēl ceļa nodoklis, tehniskās apskates, kredīts, autobusa salona uzturēšana, arī rezerves daļas, dažādi jaunumi salonā un vēl daudzi citi izdevumi. Tomēr pagaidām uzskatām, ka mūsu bizness ir veiksmīgs," atzīst Lāsma.

 

Ceturtā atziņa: jāizzina pasūtītāju vēlmes

Ballīšu autobusa ikdiena ir interesanta. Kad piezvana klients un izsaka savu vēlmi, ir jāatrod piemērotākais laiks ballītes norisei. Iespējams, brīva ir šīs nedēļas nogale, savukārt kāds cits laiks pēc pāris mēnešiem ir jau aizņemts. Kad laiks saskaņots, klients saņem īpaši izstrādātu aptaujas anketu, kurā atzīmē savas vēlmes. Kāda būs ballīte? Bērniem? Jauniešiem? Varbūt tik ļoti pieprasītā vecpuišu vai vecmeitu ballīte? Kāzas? Varbūt korporatīvs pasākums vai neparasts pārbrauciens no viena punkta uz otru? Prezentācija? Bet varbūt viesu atvešana no lidostas? Viss ir iespējams!

Ko vēlas klients? Balonus? Uzkodas? Striptīza dejotājas? Bārmeņu šovu? Īpašu vakara vadītāju? Šašliku brīvā dabā? Viss būs!

Kurp brauksim? Uz Jūrmalu? Uz Vecrīgu? Uz rodeļiem? Pie mammas? Ak, nav īpaša mērķa. Tad dodamies, kur šoferis vēlas? Braucam!

Uzņēmuma saimnieki spriež, ka ballīte autobusā klientiem patīk vairāku iemeslu dēļ. Pirmām kārtām, nav jādodas uz naktsklubu - tas Rīgas rajona robežās bez maksas pats piebrauc klāt jebkurā vietā un laikā, un 20 cilvēkiem tajā ir gana ērti. Otrkārt, uz atpūtas vietu nav jābrauc ar vairākām mašīnām, treškārt, var lieti izmantot katru minūti, kas tiek pavadīta ceļā, turklāt svinības noris ļoti slēgtā vidē - prom no svešām acīm. Ir padomāts par to, lai privātās viesības netraucētu apkārtējo ziņkārīgie skatieni un grabošas žalūzijas - šim autobusam ir tikai divi logi. Un, galu galā, šī ir tik neparasta vieta ballītei!

Klientu sakāpšana autobusā un skaļie sajūsmas saucieni šoferim Edgaram un bārmeņiem Valerijam vai Lāsmai ir kā medusmaize - nevienam prātā nevar ienākt, kāda mūzika, krāsainas gaismas un intīma atmosfēra sagaida autobusa iekšpusē. Un kad tas ieraudzīts un apjūsmots, ballīte var sākties.

Autobuss nepārtraukti ir nodrošināts ar milzīgu elektroenerģijas jaudu, ir uzstādītas gan disko gaismas, gan skaņas aparatūra, bezvadu mikrofoni un LCD televizori. Klienti autobusā var organizēt gan lietišķas tikšanās, gan dziedāt karaoke, dejot, baudīt ūdenspīpi un izmantot skaņu un gaismas aparatūras ārpus autobusa, piemēram, brīvdabas ballītēs.

Ir cilvēki, kas sāk dejot uzreiz, ir tādi, kam jāiejūtas. Ja svinētājiem līdzi alkohols, tas tiek nodots bārmenim - autobusa pieskatītājam, kas labprāt aprunājas ar svinību dalībniekiem, gādā par mūziku un salej dzērienus. Viss kā īstā naktsklubā, tikai uz riteņiem. Turklāt sajūta, kad autobuss piestāj pašu vai šofera izvēlētā vietā, vispār nav aprakstāma. Svinības ir virpulī, visi party dalībnieki izkāpj, teiksim, Jūrmalā, un saņem apbrīnas pilnus garāmgājēju skatienus… Kāds neviltots glāsts pašapziņai: cik mēs esam forši!

 

Piektā atziņa: klienti var būt tik dažādi

Atrodoties autobusā, viesiem jāievēro tā noteikumi. Kategoriski aizliegts aiztikt audio, video, gaismas, kondicionēšanas, ventilācijas vai citas sistēmas un to sastāvdaļas, kā arī sēdēt uz galdiem. Tāpat liegts tīšām laistīties ar alkoholiskajiem dzērieniem vai mētāties ar ēdieniem un autobusa salonā izmantot asus priekšmetus, kas var bojāt ne tikai autobusa salonu, bet arī apdraudēt pasažierus. Bez apkalpojošā personāla atļaujas nedrīkst lietot jebkāda veida līdzpaņemto tehniku, dedzināt sveces vai izmantot pirotehniku. Aizliegts pa lūku mest atkritumus un citus priekšmetus, šūpot vai kā citādi kustināt autobusu, atvērt vai aizvērt logu žalūzijas, kā arī uzturēties autobusa vadītāja kabīnē un traucēt vadītāju braukšanas laikā. Braukšanas laikā viesiem jāatrodas sēdus stāvoklī, bet dzērienu glāzes jānovieto tam paredzētās vietās vai jātur rokās. Par laimi, Lāsma neatceras nevienu nopietnu saķeršanos ar klientiem, bet Valerijs gan zina, cik ļoti braucējiem gribas pasnaikstīties ārā pa lūku - īpaši vasarā. "Tā kā esam visu paši savām rokām veidojuši, reizēm, kad redzam, ka svinētājiem rokas, kājas iet pa gaisu, ir mazliet bail: ka tik kaut kas nenotiek, jo mums savs autobuss ir ne tikai dārgs, bet arī mīļš," saka Lāsma.

Pirmie autobusa klienti bija draugi, vecāki un vecmāmiņas kādas meitenes 18 gadu dzimšanas dienā. Visiem ļoti paticis, un ugunskristības bija aizvadītas. Parasti klienti pēc ballītēm ir apmierināti: sliktas atsauksmes nav dzirdētas. Trīs četru stundu ilgās ballēšanās laikā viesi un bārmenis vai bārmene ir tā saraduši, ka atvadas ir emociju pārpilnas.

Ballīšu autobusā izdevušies arī lieliski korporatīvie pasākumi, vien Lāsma iesaka rūpīgi pārdomāt, kādus jautājumus izvēlēties autobusā apspriest. Noskaņa vairāk gan piemērota trakulībām, nevis nopietnu lēmumu pieņemšanai un situācijas analīzei. Tāpat rūpīgi jāpārdomā, ko jaunais pāris un tā viesi sagaida no kāzām. Ja neparastu piedzīvojumu - "Riga PARTYBUS" noteikti der, bet, ja sirsnīgus, dvēseliskus vārdus, miršu vainadziņa noņemšanu un māla bļodas ielikšanu līgavas klēpī, - labāk pameklēt tradicionālāku kāzu svinību vietu.

Kā vienu no neparastākajiem braucieniem ar ballīšu autobusu Valerijs atceras ballīti diviem svinētājiem. Piezvanījis Valerijam kāds paziņa un teicis: viņam vakarā vajag autobusu trīs stundu izbraucienam. Norunātajā vietā ripojošo naktsklubu sagaidījuši vien divi krietni iereibuši puiši. Pasūtītājs uzreiz samaksājis par braucienu un teicis - aiziet! Viņa pārinieks tūliņ pat apgūlies uz ādas dīvāniņa un saldi aizmidzis, bet pasūtītājs izvēlējies vietas, kur aizbraukt un mierīgi sarunājies ar bārmeni, kamēr pat sākuši dziedāt karaoke. Kad noteiktais laiks pagājis, autobuss līdz mājas durvīm aizvedis gulētāju, to pamodinājuši un atvadījušies, bet pasūtītājs izvēlējies vēl kādu stundiņu pabaudīt autobusa atmosfēru.

Savukārt tālākais autobusa ceļš vedis uz Ludzu, kur kāda prāva ģimene svinējusi svētkus viesu namā.

 

Sestā atziņa: ar konkurentiem jāsadzīvo

Tagad "Partybus.lv" vairs nav vienīgais uzņēmums, kam Latvijā pieder ballīšu autobuss, un Lāsma saka: "Ar konkurentiem ir jāsadzīvo. Ja mums ir klienti, bet nav laika, mēdzam piedāvāt kādas citas firmas autobusu, cerot, ka līdzīgu attieksmi un labvēlību saņemsim arī pretī. Tomēr ir arī tādi konkurenti, kas uzskata, ka mums savā starpā jābūt ienaidniekiem."

Pirms izvēlēties vietu ballītei, Valerijs un Lāsma tomēr iesaka pārbaudīt dažus svarīgus jautājumus. Pirmkārt, uzziniet, vai autobusam ir derīga tehniskās apskates apliecība. Autobusiem skate jāiziet divreiz gadā, bet dzirdēts, ka ir ballīšu autobusi, kas no tās izvairās. Otrkārt, noskaidrojiet, vai rīkotājiem ir pasažieru pārvadāšanas licence. Ja tās nav, ziniet - kaut kas nav kārtībā… Jūsu un jūsu viesu veselība un dzīvība var būt apdraudēta!

"Riga PARTYBUS" īpašnieki ir lepni, ka viņi ir ballīšu autobusa celmlauži Latvijā. Lāsma stāsta, ka ārzemēs ar vārdu "partybus" saprot jebkuru transporta līdzekli, ar kuru dodas izklaidē, bet viņai gribētos, lai Latvijā tā dēvē speciāli aprīkotus autobusus. Lai vai kā - ja ir party un ir buss, tad neaizmirstamiem svētkiem vieta, noskaņa un iespējas garantētas. Pārējais atkarīgs no viesiem.

 

 



UZZIŅAI
SIA "Partybus.lv"

Dibināta 2007.gada 14.aprīlī.
Darbības veids: pasažieru pārvadājumi, izklaides bizness, pasākumu rīkošana.
Īpašnieki: Valerijs Jakušenko, Lāsma Irša un Edgars Ivanovs.
Īpaša pazīme: liels, melni sarkans autobuss ar uzrakstu "Riga PARTYBUS".

Veiksmes formula

• Inovatīva, neparasta ideja;
• Milzīgs entuziasms;
• Iepriekšējā pieredze: uzņēmuma īpašnieki bija gan braukuši ar limuzīnu, gan strādājuši naktsklubā, tādēļ labi pārzināja un pārzina patērētāju vajadzības.

PIEREDZES ATZIŅAS
• "Partybus.lv" īpašnieki atzīst, ka savu biznesu sākuši un attīsta, nekur, nekad un nevienam nedodot kukuļus. Nav taisnība, ka valsts ierēdņi lietas bīda vien tad, ja viņiem ko iemaksā vai kā citādi pateicas. Jā, uz dažādām iestādēm Valerijs, Lāsma un Edgars gājuši atkal, atkal un atkal, bet nekad un nevienam nav devuši kukuļus. "Kā studenti aizgājām, tā studenti atnācām," atzīst Lāsma.
• Uzņēmuma īpašnieki spriež: sākot uzņēmējdarbību, viss izskatās daudz cerīgāk, nekā ir patiesībā. Jārēķinās, ka naudas vajadzēs vismaz par vienu trešdaļu vairāk, nekā sākumā šķiet. Laiku idejas īstenošanai vajadzēs vismaz divreiz vairāk, nekā paredzēts, savukārt kreņķu būs pat desmitkārt vairāk, nekā sākotnēji domāts. Ja šāda prognoze nebiedē – uz priekšu!
 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas