Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
      Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.40 (147) 2008. gada 1. oktobris
            

  Praktiski padomi | Par tehnoloģiju iespējām

Internets uzņēmējam – kā to izmantot savā labā
ARNIS PUŠKEIRIS, individuālais komersants, www.arnico.lv


Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Interneta pasaule ir ienākusi gandrīz katra uzņēmuma ikdienā. Tomēr ļoti bieži viss aprobežojas ar to, ka mēs zinām – tā ir plaša un noderīga. Taču aizmirstam vai nezinām galveno – kā es to varu izmantot sava uzņēmuma labā. Aplūkosim vairākas interneta izmantošanas iespējas, lai gan palīdzētu jūsu grāmatvedei, gan komunikācijai starp kolēģiem, gan publicitātei. Pēdējā iespēja ir īpaši interesanta tādā ziņā, ka, nedaudz piedomājot, jūs paši varat izveidot savus publisko attiecību projektus.



Palīgs grāmatvedim

Vai jūs vai jūsu grāmatvedis zina, kā internets var palīdzēt pavisam vienkāršā veidā - ļaujot samazināt iestāžu apmeklējumu skaitu? Ļoti iespējams, ka nē, jo īpaši, ja esat vēl neliels uzņēmums un grāmatvedību veicat paši. Dažreiz noteikti prātā ienāk doma: cik jauki būtu, ja nevajadzētu visas neskaitāmās atskaites nest uz Valsts ieņēmumu dienesta (VID) nodaļu un stāvēt rindās, tā iztērējot diezgan daudz sava dārgā laika.

Risinājums ir šāds: apmeklējiet VID mājaslapu (www.vid.gov.lv) un aplūkojiet sadaļu "Noderīgi" - "Elektroniskā deklarēšana". Protams, noderīgi būtu izlasīt visu informāciju, kas ir uzrādīta šajā un apakšsadaļās, bet īsumā viss ir vienkārši: jums tikai jānoslēdz līgums ar VID par elektronisko deklarēšanos un turpmāk visas atskaites varēsiet sagatavot un iesniegt, neizejot no biroja telpām. Ērti, ātri un izdevīgi.

Nepatīkamu situāciju aizņemtiem uzņēmumu vadītājiem varētu radīt ziņa, ka Centrālā statistikas pārvalde (CSP) jūs izraudzījusies ziņu sniegšanai par darbiniekiem. Reizi gadā statistikas pārvalde izvēlas noteiktu skaitu uzņēmumu, kuriem katru ceturksni ir jāiesniedz atskaites par nodarbinātajiem savā uzņēmumā. Nepatīkamākais ir tas, ka šīs iestādes struktūrvienības atrodas tikai lielākajās pilsētās, līdz ar to, ļoti iespējams, jums ik pēc trim mēnešiem būs jāveic lieks brauciens.

Tomēr arī šajā situācijā internets ir glābiņš. Sazinoties ar statistikas pārvaldi, jūs varat pieprasīt izsniegt jums pieeju elektroniskajai atskaišu sistēmai. Tad, tāpat kā Valsts ieņēmumu dienestā, savas atskaites varēsiet iesniegt, neizejot no biroja.

Sīkāku informāciju par CSP varat atrast mājaslapā www.csb.gov.lv sadaļā "Datu zona" -> "Par e-pārskata sistēmu", pašu e-pārskata sistēmu atradīsiet sadaļā "Iesniegt e-pārskatu".

 

Ģeogrāfijas stundu aizstājējs

Kad esam atraduši veidu, kā izvairīties no liekiem braucieniem, pievērsīsimies tādiem, kas mums ir vajadzīgi. Droši vien katram no jums ir vismaz viena karte. Pat grūti iedomāties dzīvi bez tām, kad ir jāsameklē, kur īsti atrodas jūsu jaunā klienta birojs. Tiesa gan, mūsu ierastajām papīra kartēm ir kāds milzīgs mīnuss - savākt visu pasaules valstu kartes un regulāri tās atjaunināt ir diezgan sarežģīti. Šajā gadījumā talkā nāk interneta kartes. Ja ir nepieciešams atrast kādu adresi tepat, Latvijā, noteikti ērtākie varianti būs mūsu pašu uzziņu dienestu kartes:

www.zl.lv - sadaļa "Karte"

www.1189.lv - sadaļa "Karte"

www.1188.lv - sadaļa "Karte".

Katrai no šīm kartēm ir visas nepieciešamās pamatfunkcijas:

• meklēt konkrētu adresi;

• pievilkt tuvāk vai tālāk (lielākoties apzīmēts ar + un -);

• bīdīt uz visām debespusēm (parasti apzīmēts ar aplī izvietotām bultiņām);

• navigācija ar peli - bīdīšanu var veikt, piespiežot peles kreiso taustiņu un pabīdot peli vajadzīgajā virzienā, savukārt tuvāk un tālāk pievilkt kartes skatu var, ritinot peles rullīti.

Protams, tad, ja jūsu klients neatrodas Latvijā, būs nepieciešamas plašāka mēroga jeb pasaules kartes. Arī šajā ziņā mums jau ir pieejami vairāki veiksmīgi portāli. Navigācija šajās kartēs ir veidota tieši tāpat kā Latvijas kartēs. Atšķirība ir tā, ka lielākoties šie servisi mums piedāvā ne tikai zīmēto karti, bet reālu no satelītiem fotografētu zemes karti. Lūk, lielākās no pasaules kartēm:

http://maps.google.com/

http://maps.yahoo.com/

http://maps.live.com/

http://wikimapia.org

http://maps.ask.com

http://www.multimap.com/maps/

Pamēģiniet atrast arī sava biroja jumtu!

 

Publicitāte

Interneta iespējas nebūt vēl neesam izsmēluši un tagad pievērsīsimies publicitātei jeb, citādi sakot, publiskajām attiecībām. Tātad - kā par sevi pastāstīt apkārtējiem? Droši vien pirmā ideja ir mājaslapas izveide. Tomēr tās izveidei ir jābūt ļoti pārdomātam lēmumam, un noteikti ir jādomā, kā to izmantosiet. Darbs nebeidzas ar tās izveidošanu - vietnei ir jādzīvo!

Lūk, dažas idejas, kā sava uzņēmuma vietni padarīt noderīgāku:

• Preses centrs: dodiet iespēju visiem ērti iegūt jaunāko informāciju par jūsu darbību!

• Nozares portāls: varbūt ir vērts cilvēkus vairāk informēt par jūsu nozari kopumā?

• Veikals: kāpēc gan nepārdot savus produktus un pakalpojumus, izmantojot arī jūsu vietni?

Tas viss kopumā var radīt daudz lielāku atdevi nekā vienkārša informatīva vizītkarte internetā. Tomēr ir viens liels BET - tas prasa finansiālu ieguldījumu, un nevarētu teikt, ka ieguldījums būtu niecīgs šādām papildu iespējām.

Pirms neilga laika pasaules internetu pāršalca blogu jeb interneta dienasgrāmatu, jeb, vēl modernāk sakot, emuāru straujā izplatība. Protams, kā ar jebkuru ļoti populāru kustību, uzreiz tika uzdoti jautājumi, kā šo iespēju varētu izmantot biznesā. Atbilde izrādījās gluži vienkārša - uzņēmuma dienasgrāmata! Precīzāk, sākās pat vairāki virzieni, kā tika izmantota šī neparasti populārā iespēja.

• Uzņēmuma dienasgrāmata - tas savu dienasgrāmatu var veidot kā preses centru, informējot par visiem jaunumiem.

• Speciālistu dienasgrāmata - tad šo dienasgrāmatu galvenokārt aizpilda jūsu darbinieki - speciālisti. Šādā veidā dienasgrāmata ir interesanta visiem tiem, kas interesējas par nozari un vēlas uzzināt jūsu domas par dažādiem nozares jautājumiem.

• Firmas vadītāja dienasgrāmata. Kas gan cits var zināt interesantākās lietas par jūsu nozari un uzņēmuma darbību kā pats tās vadītājs?

Piemēru šādām dienasgrāmatām ir daudz, bet viens no, manuprāt, veiksmīgākajiem projektiem ir "General Motors". Uzņēmums ir izveidojis pat vairākas dienasgrāmatas, kuras aptver visus iepriekš minētos variantus. Aplūkojiet http://www.gmblogs.com!

Pati pirmā dienasgrāmata sarakstā ir tieši uzņēmuma vadītāju pildītā. Nedaudz palasot, varam viegli izprast, cik daudz interesantāk atšķirībā no dažādiem reklāmas materiāliem vai specifikācijām ir lasīt šādu vienkāršā valodā rakstītu informāciju. Tieši tā arī veidojas publiskās attiecības jeb saruna ar patērētāju.

Kā redzams, ar gluži vienkāršas dienasgrāmatas izveidi jūs ievērojami varat uzlabot saskarsmi ar iespējamiem klientiem. Taču pats galvenais - varat pievērst viņu domas tieši jūsu vēlamajiem nozares notikumiem, mazāk informēt par nevēlamajiem.

Pats patīkamākais, ko sniedz šādu dienasgrāmatu izmantošanas iespēja, ir - jūs varat iztikt bez jebkāda finansiālā ieguldījuma. Protams, ir iespējams veidot pašiem savu dienasgrāmatu ar individuālu dizainu un visām pārējām atpazīstamības iespējām, taču izmēģinājuma posmam droši varat izmantot daudzo bezmaksas dienasgrāmatu portālus. Daži populārākie:

www.blogates.com/

www.blogger.com/

www.blog.com/

www.wordpress.com/

www.blogs.lv

Sistēma ir pavisam vienkārša. Viss, kas jums ir jāizdara - jāreģistrējas, aizpildot prasīto informāciju, un tad uzreiz varēsiet sākt lietot savu jauno interneta dienasgrāmatu. Daudzi no šiem servisiem piedāvā arī ļoti noderīgas papildu iespējas, piemēram:

• izvēlēties kādu no vairākiem izskata variantiem;

• mainīt atsevišķas dienasgrāmatas daļas (papildu satura daļai);

• izveidot interneta adresi, piemēram, www.jusunosaukums.wordpress.com.

Pirms ķeraties klāt savas uzņēmuma dienasgrāmatas izveidei, uzreiz apdomājiet dažus svarīgus jautājumus:

Par ko tieši jūs rakstīsit?

Kurš rakstīs - viena konkrēta persona vai vairākas?

Kāds būs vidējais ziņu biežums? (Ir ļoti vēlams pieturēties pie viena ziņu biežuma plāna, jo tā apmeklētājam veidojas ieradums konkrētā laikā apmeklēt jūsu dienasgrāmatu un atrast tur jaunu ziņu.)

Kā jūs pastāstīsiet par šo dienasgrāmatu? (Kamēr cilvēki par to nezinās, to nevarēs apmeklēt.)

Un vēl viens ļoti svarīgs ieteikums - atcerieties, ka tā ir dienasgrāmata, nevis oficiāls dokuments vai reklāmas buklets, tātad - esiet paši, esiet vienkārši un tā arī rakstiet!

 

Reklāma

Nobeigumā nedaudz pievērsīsimies tik iemīļotajam reklāmas tematam. Vispirms atspēkosim vienu no ļaunākajiem kļūdainajiem uzskatiem, kas valdīja vairākus gadus, - "internets ir lētākais reklāmas veids". Tieši šā uzskata dēļ ļoti daudzi uzņēmumi ir iztērējuši lielas naudas summas reklāmai internetā, kas nav devusi nekādu rezultātu.

Kad ieteicams savai reklāmas kampaņai izmantot tieši interneta vidi? Pavisam vienkārši - tad, ja par jums, visticamāk, informāciju meklēs internetā un jūsu pakalpojumus un produktus meklēs internetā un, iespējams, pat vēlēsies tos iegādāties tieši caur internetu.

Populārākie reklāmas veidi internetā ir vairāki.

• Katalogi - izvietojiet savu informāciju un interneta adreses uzziņu un saišu katalogos. Ļoti bieži par to nebūs jāmaksā, vismaz pamatinformācijas ievietošanai.

• Reklāmu servisi - internetā ir pieejami vairāki reklāmu servisi, kas ļauj jums šajā vienotajā sistēmā ievietot savu reklāmu, un tā tiks rādīta visās sadarbības vietnēs. Tad gan būs jāmaksā, tāpat kā par jebkuru citu reklāmas veidu.

• Reklāma portālos. Kādi ir jūsu biežāk apmeklētie portāli? Kādos portālos ielūkojas cilvēki, kas interesējas par jūsu nozari? Noteikti šo portālu apakšā atradīsiet arī sadaļu "Reklāma". Izmantojiet to un ievietojiet tieši šajā portālā savas firmas un produktu reklāmas! Arī šajā pasākumā jums būs jāiegulda noteikti līdzekļi.

Tātad pats galvenais, pirms izvietojat reklāmu, kārtīgi apdomājiet, vai šī ir īstā vieta jūsu produktam!

Interneta iespējas ir gandrīz bezgalīgas, un to visu aprakstīt ir neiespējami, tāpēc katrreiz, kad atrodaties šajā plašajā vidē, esiet uzmanīgi, varbūt tieši jūsu acu priekšā ir kāds jauns veids, kā sevi reklamēt, sarunāties ar klientiem vai vienkārši atrast jums nepieciešamo informāciju!

 

 


 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas