Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
      Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.41 (148) 2008. gada 8. oktobris
            

  Biznesa kāpnes | Ar skatienu pasaulē

"Lolot" – vienkārši ir jādara
Mudīte Luksa, "KV"



Linda Šaldere

     

Kopš 1.oktobra projekta "Dizains. Nākotne 2008" ietvaros Rīga uz mēnesi kļuvusi par dizaina pilsētu. Dizaina dienās Latvijas iedzīvotājiem dažādos pasākumos tiks piedāvāta daudzveidīga informācija par pašmāju industriālā dizaina uzņēmumiem, kas savu produkciju rada tepat, Latvijā, ir atzīstami kā kvalitatīvu dizaina priekšmetu veidotāji un guvuši atzinību arī ārpus valsts robežām. Dizaina dienu dalībnieku starpā redzam arī interjera dizaina studiju SIA "Lolot", kas pagājušajā sestdienā savu mītni Rīgā, Kalnciema ielā, pārvērta par rozā sapni un piedāvāja palūkoties uz pasauli citādi – caur rozā brillēm.



Rozā balle visiem

Bet sestdienas vakarā Kalnciema ielas atjaunoto koka māju pudura pagalms kļuva par tādu kā iebraucamo vietu, kur pulcējās mākslinieki, dizaineri, viņu klienti un īstenībā bija gaidīts ikviens cilvēks, kuru interesē radoša pieeja priekšmetiem. Lielā katlā vārījās zupa, skanēja džezs, un, kamēr kino ekrāns rādīja rozā panteras piedzīvojumus, viesu atnestās lietas pārtapa unikālos dizaina objektos. Rozā krāsa dizaina ballē pašsaprotami valdīja tādēļ, ka tā ir šā gada dizaina dienu simbola krāsa. Bet varbūt pasākuma rīkotāji vēl papildu iedvesmas avotu raduši tālienē, Austrālijā, kādas kafejnīcas interjera idejā.

Izskaidrojums tam, kādēļ šāda dizaina balle notika tieši šajā vietā Kalnciema ielā, ir vienkāršs: brāļu Kārļa un Mārtiņa Dambergu atjaunotajās koka mājās mīt daudzas radošas firmas, kas savā starpā biedrojas un veido tā dēvēto Kalnciema ielas komūnu.

Svaigi restaurētajā Kalnciema ielas namā interjera dizaina firma "Lolot" iemājoja jūlijā. To pirms desmit mēnešiem, apvienojot savu līdzšinējo pieredzi, zināšanas un popularitāti, nodibināja divas interjera dizaineres Santa Meikulāne un Linda Šaldere. Santa uzņēmumā ir radošā direktore, Linda - direktore. Dizaina studija piedāvā pilnu interjera dizaina risinājumu no koncepcijas izstrādes līdz mēbeļu un aksesuāru piegādei. Santas stiprā puse ir piedāvājuma pirmā daļa - interjera dizaina projekta izveide un īstenošana, bet Lindas - otrā. Tātad mēbeļu un aksesuāru piedāvājums un piegāde.

 

Ar pasaules elpu Latvijā

"Sekojot savai sajūtai par telpas atmosfēru un balstoties uz vairāku gadu pieredzi, esam atlasījušas interesantākos un kvalitatīvākos mēbeļu, gaismas ķermeņu un aksesuāru ražotājus, kuru produkcija vienlīdz labi iederas gan privātos, gan sabiedriskos interjeros un ir mazliet atšķirīga no pārējā tirgus piedāvājuma," tā Santa un Linda īsumā rekomendē savu studiju. "Vēlamies uzsvērt, ka kvalitatīvas dizaina lietas tiek radītas tepat, Baltijā. Šeit var atrast gan jau popularitāti iekarojušo igauņu kompāniju "T&T Mang", gan lietuviešu "Contraforma". Un, protams, latviešu jaunos dizaina produktus - firmas "Znak" tapetes. Salonā ir pārstāvēti arī jau zināmi un klientu uzticību iekarojuši ražotāji: "Vibieffe", "Desiree", "Bonaldo", "Rexite". Līdztekus "Lolot" iepazīstina ar šodienas savdabīgākajām Eiropas un pasaules dizaina virsotnēm - beļģu gaismu dizaina kompāniju "Dark" un dizaina kompāniju "Quinze&Milan".

Pērn Dizaina dienās Santa uz Rīgu bija ataicinājusi "Dark" dibinātāju Marniku Smesertu (Marnick Smessaert), un viņš Kultūras ministrijas rīkotajā konferencē uzstājās ar spožu priekšlasījumu, kuru Santa ar gandarījumu novērtē kā iedvesmojošu gan dizaina studentu, gan profesionāļu auditorijai. "Šā uzņēmuma pieredze ir lielisks veiksmes stāsts, kā var radīt spožu ideju, to īstenot un piecos sešos gados iegūt vairāku miljonu apgrozījumu un pārstāvniecības vairāk nekā 50 pasaules valstīs. Kas ir vajadzīgs? Lieliska biznesa ideja un kvalitatīvs dizains, kas ir liela pievienotā vērtība. Pasaulē ir simtiem tūkstošu uzņēmumu, kas ražo gaismas ķermeņus, bet atšķirties no citiem var ar šo dizaina pievienoto vērtību."

 

Kā pašiem tikt tālāk

Santa saminstinās, aicināta nosaukt vēl kādus Latvijā tapušus interjera dizaina produktus bez "Znak", kurus viņa bez šaubīšanās ieteiktu saviem klientiem. Tieši tādēļ, lai mūsu dizainerus sapazīstinātu ar pasaules autoritātēm gan mēbeļu, gan citu izstrādājumu ražošanā, Santa cenšas savus slavenos sadarbības partnerus aicināt uz Latviju. "Tas ir citādi nekā izstādēs, kur ir liela burzma, daudz informācijas. Šeit viesi individuāli ierauga, ko Latvijā dara, iepazīstas ar cilvēkiem, un tā arī rodas sadarbības piedāvājumi." Bet kopumā viņa vērtē, ka latvieši ir nedaudz pieticīgi un kūtri savu izstrādņu bīdīšanā pasaules tirgū, savukārt ražotāji par maz izmanto pašmāju dizaineru līdzdalību kvalitatīvas produkcijas radīšanā. Piemēram, mēbeļu ražošanā viņa Latvijā redz nākotni tiem uzņēmumiem, kuri spēs izgatavot augsti kvalitatīvus dizaina izstrādājumus, pēc kuriem būs pieprasījums arī ārvalstīs, nevis lielos daudzumos ražos lētas un neizskatīgas mēbeles. Taču Santa arī atzīst, ka šāda ražošanas virziena attīstīšana prasa gan laiku, gan prāvas investīcijas un bez valsts atbalsta te neiztikt. Iespējams, tās varētu būt nodokļu atlaides vai granti. Mūsu mēbeļu ražošanas uzņēmumiem diemžēl nav tādu uzkrājumu kā ārvalstu kompānijām, kuras pašas spēj investēt jaunu prototipu izstrādē. Daži gan to spītīgi izdara, piemēram, vannu ražošanas uzņēmums "PAA". "Latvijas uzņēmumiem ar ārzemniekiem pašlaik konkurēt ir ļoti grūti. No pieredzes zinu, ka Vācijas izstrādājumi ir tikpat kvalitatīvi kā Latvijas, bet vācieši ir gatavi solīt zemāku cenu. Ja jau mums viss iznāk tik dārgi, varbūt šeit ir jārada prototipi, bet ražošana jāorganizē citās valstīs? Bet mēs mēģināsim virzīt tirgū, šeit demonstrēt un arī pārdot Latvijā darinātus izstrādājums - tā ir mūsu nākotnes apņemšanās."

 

Patiešām lolot - savu ideju, klientu vēlmes

Uzņēmuma nosaukums "Lolot" ir izprotams divējādi. Latviski tas patiešām nozīmē "lolot" - savu ideju, klientu, viņa pasūtījuma objektu. Bet ārvalstniekiem tas ir vienkārši skanīgs nosaukums, kuru ir interesanti iztulkot. "Un tas patiešām strādā!" Santa priecājas. "Kad Marniks Smeserts iesēdās mūsu salona dīvānā un tīksminājās par tā ērtumu, tad arī uzreiz atcerējās - ak, jā, jūs taču šeit lolojat!"

Lai lolotu savus klientus, pirmām kārtām ir jāpazīst darbības lauks. Gan Lindai, gan Santai tajā ir jau desmit gadu gara pieredze. Abas beigušas Rīgas Lietišķās mākslas koledžu (tagad Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola), abu ceļi krustojušies, strādājot interjera dizaina priekšmetu salonā "Vincents-Inspira", kur gūtas vērtīgas zināšanas par šo jomu pasaulē. Augstākā izglītība gan atšķirīga. "Kamēr Santa apguva dizainu Mākslas akadēmijā, es studēju ekonomistos Latvijas Universitātē," stāsta Linda. Abām ir arī uzņēmējdarbības pieredze: iesākumā katra darbojās atsevišķi, bet, itin bieži sadarbojoties, radās ideja, ka spēkus apvienot būs izdevīgāk.

"Mēbeles, it īpaši dīvānus, var pārbaudīt tikai ilgtermiņā," spriež Santa. "Es zinu mēbeles, kuras nenolietojas ilgi. Atsevišķi prototipi atrodas mūsu salonā, bet mēbeles un interjera aksesuāri izraugāmi galvenokārt pēc katalogiem."

Jā, dīvāni "Lolot" salonā ir patiešām apbrīnojami ērti, tāpat kā neparastie krāsainie krēsli no mēbeļu ražošanā netradicionāla materiāla - poliuretāna, kas pārklāts ar speciālu pārklājumu. Tas ir beļģu dizainera Arnes Kvinca (Arne Quinze) izgudrojums, kas tapis uzņēmumā "Quinze&Milan". Lielos skatlogus sārti izgaismo "Dark" lustras - gan no stikla, gan plastmasas, gan apaļas, gan kvadrātveida, un ir ļoti, ļoti mājīgi.

"Šeit ir lieliska vide - ir prieks nākt uz darbu, arī nākamie klienti garāmbraukdami pievērš uzmanību šai skaistajai mājai, tā ir arhitektoniska vērtība pati par sevi, mūsu skatlogiem un aiz intereses vien iegriežas palūkoties, kas šeit atrodams. Arī arhitekti, kas nereti ir mūsu sadarbības partneri, šo vietu respektē," teic Linda.

 

Mācīties nonstopā

Šajos gados gan Lindai, gan Santai jau ir izveidojies noteikts klientu loks, un paveiktā kvalitāti apliecina tas, ka viņi arvien atgriežas pie savām dizainerēm. "Tie, kas ir iegādājušies dzīvokļa interjeru un tagad būvē māju, atkal nāk pie mums. Ciemojoties cits pie cita, ierauga mājokļa iekārtojumu, tas iepatīkas, un tad ceļš no jauna ved pie mums. Rīga ir maza, komunikācija starp kolēģiem cieša, un arī viņi mūs mēdz klientiem ieteikt," tā Santa. Bet Linda rezumē: "Vislabākā reklāma ir tas, kas izdarīts līdz šim."

Santas nozīmīgākais veikums cita starpā ir modes un dizaina centra "Podium", vairāku advokātu biroju iekārtošana, arī pašlaik noslēgumam tuvojas kārtējais projekts. Protams, nozīmīga dizaineru pakalpojumu daļa ir arī mājokļu interjeri. "Lielākoties ar saviem klientiem projekta gaitā sadraudzējamies. Viņi pārsvarā ir cilvēki, kas daudz ceļojuši, daudz redzējuši, spēj novērtēt to, kas ir apkārt. Kam ir svarīgi, kādā vidē dzīvot. Visgrūtāk ir sadarboties ar tiem klientiem, kuri mājokli vēlas iekārtot nevis savam priekam, bet demonstrēšanai citiem. Bet īstenībā es vairs nestrādāju pret savu pārliecību, esmu iemācījusies arī atteikt," stāsta Santa. "Lietišķo vidi veidojot, arvien ir jāpapildina savas zināšanas. Man patīk, ka to var padarīt kreatīvu, radot individuālu stilu katram."

Bet Linda piebilst: "Patiešām, mēs visu laiku mācāmies nonstopā, tas ir nepārtraukts process."

Pašlaik interjera dizaina nozarē notiek pārmaiņas, atzīst abas kolēģes. Vieni uzņēmumi tiek slēgti, citi - atvērti.

"Manuprāt, izdzīvos tie, kas spēs piedāvāt kvalitatīvu pakalpojumu. Šajos gados, kad pasūtījumu bija daudz, kad šķita - visi pērk visu, gan pakalpojumu, gan produktu, kvalitāte ir diezgan stipri kritusies. Paliks tie, kas spēs izprast, ko klients vēlas, un to arī piedāvāt. Nākotne būs tikai kvalitatīviem produktiem," uzskata Linda. "Lolot" pakalpojumu kvalitāte ļauj justies lielākā drošībā, to abas uzņēmuma īpašnieces apzinās gluži reāli, bez rozā brillēm.

"Pašlaik dzīvojam bez kredīta un ar to lepojamies. Lai piepildītu nākamā gada plānus, laikam gan būs jādomā par kādu investoru. Jā, mēs nebraukājam ar ekskluzīvām mašīnām, nedodamies uz tālām salām atpūsties. Mēs strādājam garas stundas, kaut gan brīvdienas jau esam iemācījušās izbrīvēt sev un tikai sev. Gan jau daudz kas vēl būs nākotnē. Tam arī strādājam šodien."

Kas to saka? Viena no dizainerēm. Bet teikts ir daudzskaitlī un ar vienotu pārliecību. Pie tā arī paliksim.

 

 


 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas