Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
    Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
      Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.43 (150) 2008. gada 22. oktobris
            

  Praktiski padomi | Kā rīkoties, ja firma jau gatava

Iepazīsimies – "Esmu firma"
ARNIS PUŠKEIRIS, individuālais komersants, www.arnico.lv


Foto: Boriss Koļesņikovs, "LV"

Uzņēmējdarbības sākšana, neatkarīgi no zināšanām vai jūsu stāvokļa, vienmēr ir liels piedzīvojums. Piedzīvojums ne tikai jums, bet arī visiem, kas ir jums apkārt, un vēl jo vairāk – jūsu iekšējai pasaulei. Viss, ko jūs līdz šim zinājāt, viss ko jūs uzskatījāt, izgaismojas pavisam citā aspektā, parādās citā skata leņķī, un galvenais tā iemesls ir sabiedrībā eksistējošie mīti. Jūsu pieredze un uzskati par to, kas īsti ir bizness, izrādās tikai nieki līdz brīdim, kad pirmo reizi pats sākat savu uzņēmējdarbību. Tas ir kā sava veida eksāmens, kurš ir jānokārto, lai pierādītu, ka esat cienīgs saukties par uzņēmēju.
Graujoši, vai ne? Tomēr sāciet pierast, ka uzņēmums ir tas, kas var jūs pacelt jaunos augstumos vai arī novest līdz pagrimumam. Tieši tāpēc viss, kas ir saistīts ar biznesu, ir jāuztver ļoti, ļoti nopietni un tādā pašā līmenī arī jāpieņem lēmumi.
Šajā rakstā apskatīsim to uzņēmējdarbības pusi, kurā pastāv visvairāk mītu un ir visvairāk klupšanas akmeņu tieši iesācējiem, proti – reklāma.



Pastāstīt par sevi

Iedomāsimies uzņēmējus sev apkārt! Pirmā doma varētu būt šāda - cilvēks darbīgs, izveidoja firmu, firma pelna naudu, viss ir skaisti. Šeit rodas viena no lielākajām kļūdām, ja jūsu uzņēmums tiek izplānots tieši šādā skaistā veidā, cerot, ka naudu pelnīs firma un labais produkts. Ar firmas izveidošanu un labu produktu vien nepietiek. Ir nepieciešams arī tāds sīkums kā - PIRCĒJS!

Starp jēdzieniem "izveidoja firmu" un "firma pelna naudu", izrādās, ir ļoti augsta siena. Tikt pie pircējiem nebūt nav tik viegli, kā tas sākumā likās. Iedomājieties sevi pircēja vietā! Cik daudz priekšnoteikumiem ir jābūt, lai jūs atdotu savus cītīgi pelnītos līdzekļus par kādu produktu vai pakalpojumu?

Pirmām kārtām jaunam uzņēmējam ir jāapzinās, ka pircēji nenāks paši un tos atvilināt būs grūti. Kad esat pieraduši pie šīs domas, vēlreiz sevi pilnveidojiet, apzinoties, ka tas būs vēl divreiz grūtāk, nekā tagad domājat. Gan plānojot uzņēmējdarbību, gan arī jau strādājot, nekad neaizmirstiet veltīt pietiekami daudz laika un līdzekļu tam, kā iegūt pircējus. Bez pircējiem nekādas peļņas uzņēmumam nebūs.

 

Lētākais reklāmas veids

Diemžēl jaunam uzņēmējam tieši laiks un nauda ir tās lietas, kā pietrūkst visvairāk, tāpēc reklāmas jautājums kļūst par vēl vienu izaicinājumu un patiesu eksāmenu.

Kāds varētu būt pats vieglākais un lētākais risinājums šim izaicinājumam? Atbilde nebūt nav tik sarežģīta - jūs paši un sarunas. Pastāstiet visiem saviem draugiem, paziņām un radiem par savu uzņēmumu un lietām, ko pārdodat. Iespējams, kādam no viņiem tieši tas šobrīd ir nepieciešams.

Tomēr jums jābūt ļoti uzmanīgiem, lai nekļūtu par vienu no "uzmācīgajiem reklāmas aģentiem". Atcerieties, ka tie ir cilvēki, ar ko jums arī turpmāk būs vajadzība kontaktēties, un viņi ātri vien pamanīs, ja mēģināsiet tos piespiest izdot naudu.

Vispareizāk ir ieņemt pavisam vienkāršu informatīvu pozīciju. Jūs taču noteikti ar šiem cilvēkiem esat kādreiz runājuši par darbu, par savu nodarbošanos vai vienkārši par lietām, kas jūs kopīgi interesē un sajūsmina. Tieši šādā veidā arī stāstiet par savu uzņēmumu! Pastāstiet par savu jauno izaicinājumu, ar ko nodarbojaties jaunajā darbā! Iepazīstiniet ar savu interesanto produktu tieši tāpēc, ka tas ir interesants produkts! Vai arī tāpēc, ka to izdomājāt jūs un tāpēc par to ir vēl lielāks prieks. Šādā veidā jūsu draugi būs ieguvuši informāciju, un to viņi, ļoti iespējams, pastāstīs tālāk arī saviem draugiem.

Tātad - ļaujiet viņiem pašiem nonākt pie vēlmes kaut ko pirkt!

Iedomājieties šādu situāciju! Jūs savam draugam esat pastāstījuši par to, kā izdomājāt daudz ekonomiskāku kravu pārvadāšanas principu. Jūsu draugs savukārt saviem draugiem pastāsta, cik viņa draugs ir idejām bagāts. Starp šiem cilvēkiem atrodas kāds, kurš ir tieši saskāries ar tādu problēmu. Pie kā viņš vērsīsies? Protams, pie jums! Lūk, arī reklāma - bez jebkādiem izdevumiem un ar labu rezultātu.

 

"Kā jūs dabūt rokā?"

Gan tai, kas iepriekšējā piemērā, gan jebkādai cita veida reklāmai ir jāatbild arī uz ļoti būtisku jautājumu - vai tā dod iespēju viegli pie jums piekļūt? Tieši ērtumam ir vislielākā loma šajā situācijā, jo, ja pircējam būs informācija par diviem līdzīgiem produktiem, viņš, protams, izvēlēsies to, kuru visvieglāk dabūt. Tāpēc apdomājiet kārtīgi, vai jūsu draugi pēc stāstītā var arī tikpat viegli sniegt informāciju, kā ar jums sazināties? Vai visas citas reklāmas sniedz šādu informāciju? Vai cilvēki, vienkārši meklējot sev nepieciešamo, atradīs tieši jūs?

Šajā sakarā varētu minēt divus piemērus.

• Pirms kāda laika bija nepieciešamība veikt gāzes ūdens sildītāja remontu, un, tā kā ar šīm iekārtām saskare bija maza, tad, protams, nekādu kontaktu nebija. Diemžēl arī skaidras nojausmas, kā šīs iekārtas precīzi saucas un kādai kategorijai tās atbilst, nebija. Gan internetā, gan uzziņu dienestos izdevās atrast - NEKO. Tieši tā: šķiet, neviens par sildītājiem neko nezināja. Kaut arī uzziņu dienestā saprata, par kādu iekārtu tiek runāts, arī tur nezināja pateikt, kā to pareizi nosaukt, un līdz ar to nevarēja sniegt sīkāku informāciju. Nepatīkami, bet šajos meklējumos pagāja gandrīz nedēļa, gala rezultātā atbildi sniedza nevis uzziņas, katalogi vai internets, bet kāds paziņa.

• Veidojot uzņēmumu, viens no pirmajiem darbiem ir zīmoga izgatavošana. Arī manā gadījumā tas bija steidzīgi nepieciešams, un, kā jau ar datoriem ļoti saistīts cilvēks, tūlīt ķēros pie interneta. Atrast nebija grūti, grūtākais bija izvēlēties vienu no plašā piedāvājumu klāsta. Kad izvēle bija notikusi par labu it kā veiksmīgākajam variantam un kontakti iegūti, devos uz šā uzņēmuma biroju. Tad arī sākās interesantākais - māju un miniieliņu labirints, kurā jāpavada gandrīz stunda, lai biroju atrastu. Pēc ilgākas pastaigas un neliela aizkaitinājuma par neveiksmi noteicu sev laika limitu - vēl piecas minūtes, tad dodos uz citu firmu! Par laimi, tieši šīs piecas minūtes izrādījās veiksmīgas, bet viela pārdomām un iekšēja neapmierinātība palika.

Abi šie piemēri uzskatāmi liecina, cik svarīgi būt pamanāmam, pieejamam un atrodamam. Ne visi pircēji ir vienlīdz pacietīgi un gatavi gāzt kalnus, lai nonāktu līdz jums.

Tātad pirmais solis reklāmas jomā ir kārtīgi pārdomātas informācijas sniegšana. Kaut arī reklāma ir tik svarīga, tieši te ir vislielākās iespējas gūt labumu, ieguldot pavisam nedaudz. Vairākums informācijas servisu ir bez maksas vai bez maksas piedāvā vismaz minimālo variantu. Izmantojiet tos, jo varbūt tieši šajā katalogā cilvēks meklēs jūsu produktu!

 

Jāmācās vērtēt un pateikt "nē"!

Saistībā ar jūsu pamanāmību ir vēl kāda sakarība. Neilgi pēc uzņēmuma izveides jums sāks nākt vēstules un zvanīt cilvēki ar dažādiem piedāvājumiem mārketinga jomā. Daži šos zvanus uztver ļoti nopietni un nekad nelaiž garām iespēju, citi savukārt laipni noraida vēl pirms uzklausīšanas. Tomēr biznesā tāda nostāja "patīk - nepatīk" neder, šeit ir jābūt citai pieejai - ir izdevīgi vai nav izdevīgi.

Tāpēc mans ieteikums ir: uzklausiet, un ne tikai piedāvājumu zvanus, bet arī visās citās jomās turiet ausis vaļā! Iespējams, tieši šī informācija jums var dot kādu labumu.

Ļoti iespējams, ka starp šiem daudzajiem mārketinga piedāvājumiem atradīsiet arī sev atbilstošus un tādā gadījumā tos noteikti ir jāizmanto. Protams, jo īpaši ir jāuzsver "sev atbilstošus". Mācieties novērtēt jebkuru informāciju, ko iegūstat, arī šos piedāvājumus! Izvērtējiet kārtīgi, vai konkrētā reklāmas vieta un veids ir tas, kādu izmantos jūsu pircēji!

Gadījumos, kad esat pārliecināts, ka piedāvājums jums neder, tieši tā arī pasakiet - "nē"! It kā vienkārši, bet uzņēmējdarbības sākumā diezgan bieži tiek pieļauta šī kļūda, kad cilvēks vairs neprot noraidīt un pamatoti izsvērt visus plusus un mīnusus.

"Biznesā nostāja "patīk - nepatīk" neder, šeit ir jābūt citai pieejai - ir izdevīgi vai nav izdevīgi."

Nesteidzieties ar atbildi! Iesākumā tas ir ļoti svarīgi, lai jūs neveiktu nevajadzīgus tēriņus. Izvirziet sev noteikumu - nekad neko nepirkt tajā pašā dienā! Un pieturieties pie tā, cik vien stingri iespējams! Tā jūs iegūsiet laiku gan visa apsvēršanai, gan papildu informācijas iegūšanai, gan arī varēsiet būt pārliecināts, ka pirkums nav vienkārši mirkļa iegriba.

Ja jūsu uzņēmums jau darbojas kādu laiku, varat pat veikt eksperimentu. Savāciet informāciju par visiem pirkumiem, ko esat veikuši, un mierīgi pārdomājiet to lietderību attiecībā pret pašreizējo brīdi - cik šie pirkumi ir bijuši veiksmīgi jeb ko tie jums ir devuši. Noteikti atradīsies vismaz daži pirkumi, kuru nozīmi atrast būs grūtāk nekā iemācīties dažreiz pateikt "nē".

 

Ilgtermiņa reklāma

Kad esat ieguvuši pirmos klientus un uzsākuši interesanto uzņēmuma attīstības ceļu, lūk, vēl kāds ļoti izdevīgs un kvalitatīvs reklāmas veids.

Jūsu labākā reklāma ir jūsu produkts, un labākais aģents ir jūsu klients.

Padomājiet, kā visbiežāk veicat nozīmīgus pirkumus? Droši vien arī pēc citu cilvēku ieteikumiem un atsauksmēm. Arī jūs to varat izmantot savā labā.

Uzdodiet sev dažus jautājumus:

• Vai jūsu produktu ir vēlme ieteikt citiem?

• Vai pircējiem ir vēlme stāstīt citiem par jums?

• Vai pircēji lepojas ar to, ko ir ieguvuši?

• Vai pircēji var viegli nodot kontaktinformāciju citiem interesentiem?

Protams, mēs paši uzskatām, ka mūsu produkts ir vislabākais, un nevaram pat iedomāties, kāpēc to varētu negribēt ieteikt citiem. Tāpēc šos pašus jautājumus aplūkosim plašāk.

• Jūsu produktam pircējam ir jābūt kā ieguvumam. Tieši tāpēc viņš to ieteiks saviem draugiem, lai arī tie kaut ko iegūtu.

• Ja cilvēkam nepatīk sarunāties ar draugiem par pirkumiem, tad kāds būtu tas iemesls, lai viņš kādam par jums stāstītu? Ko viņš par to iegūs?

• Galvenais iemesls, kāpēc labprātīgi tiek stāstīts par pirkumiem, ir - lepnums. Vai jūsu pircēji ir lepni par pirkumu?

• Atkal atgriežamies pie pieejamības. Vai pircējs, stāstot draugam, var pavisam vienkāršā veidā pastāstīt, kā pie jums nokļūt? Vai pircējam ir vēl kāda jūsu vizītkarte, ko iedot draugam? Vai pircējs skaidri zina jūsu uzņēmuma nosaukumu - vai tas ir viegli uztverams?

Ar šiem jautājumiem arī šoreiz beigsim. Tātad neaizmirsīsim runāt un stāstīt par visām jaukajām lietām, ko darām, un tad pircēju netrūks!

 

 


 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas