Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
      Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.46 (153) 2008. gada 12. novembris
            

  Biznesa kāpnes | Āra teritorijas uzkopšanas pakalpojums

Sētnieki bez slotas
Klinta Ločmele, "KV"


Foto: Māris Kaparkalējs, “LV”

"Sveiki! Es esmu sētnieks, un mana slota ir mašīnā," tā pirmoreiz, tiekoties ar jaunajiem klientiem, jokodams sevi iepazīstina uzņēmuma "R46" Tirdzniecības daļas vadītājs Aleksandrs Matjanovs. Uzņēmums gan plašāk pazīstams ar zīmolu "MŪSU SĒTNIEKS". Un patiesībā slotas tā darbiniekiem nemaz nav nepieciešamas. Viņi teritorijas uzkopšanu un uzturēšanu kārtībā veic ar motorizētu tehniku. Optimisms ir vēl viens no Aleksandra darbarīkiem. Jo laiki jau tāpat ir sūri, un cilvēki tāpēc – saspringti. Taču, ja uz lietām raugās ar humoru, tas rūgtumu mazina. Klienti, kas pirms tam, taupot katru santīmu, būtu teikuši stingru "nē" sētnieka pakalpojumu piedāvājumam, sarunas laikā pamazām atmaigstot un sākot vērtēt, varbūt tiešām ir vērts izmantot šāda veida pakalpojumus.



Asprātīgs ir uzņēmuma logo - omulīga raganiņa, kurai slota vairs ir tikai padusē līdzi paņemts aksesuārs, nevis darbarīks. Viņa lapas savāc ar modernas tehnikas palīdzību. Šis logo arī izsaka uzņēmuma darbības būtību - uzņēmuma, kuru plašāk pazīst pēc tā zīmola. "Mūsu sētnieks" darbinieki principā veic sētnieka pienākumus, bet ir pavisam atšķirīgi no ikdienā rosāmies sastopamajiem sētniekiem. Viņi strādā ar tehniku jeb ir motorizētie sētnieki. Viena tāda sētnieku brigāde apkalpo daudzus objektus - tā ir mobila un ar visu nepieciešamo tehniku pārvietojas pa pilsētu no objekta uz objektu. Lai darbu paveiktu ātrāk, sētnieki strādā brigādēs pa diviem. Piemēram, kamēr viens pļauj zāli ar traktoru, otrs darbinieks ar trimmeri to dara ap sētu, vārtiem vai tikmēr noslauka kāpnes. "Tehnika attīstās ļoti strauji, un es pavadu daudz laika, lai izpētītu, kas mūsu darbiniekiem līdzētu samazināt teritorijas uzkopšanas laiku. Piemēram, sētniekam parasti objekta sakopšana varbūt aizņem pusi dienas, mums tas prasa tikai stundu vai pusotru," ar lepnumu saka Aleksandrs, piebilstot, ka uzņēmuma koncepcija neparedz roku darbu un tehnikas dīkstāvi. Uzņēmumam ir izdevīgi, ja tehnika tiek nodarbināta bez apstājas.

Kāda ir sabiedrības un pašu darbinieku attieksme pret šo profesiju? Nav noslēpums, ka būt sētniekam nav no prestižākajām nodarbēm... Aleksandrs tam nepiekrīt, apgalvojot, ka darbinieki ir tehniski izglītoti, strādā ar dārgām mašīnām, līdz ar to ir galvas tiesu pārāki par citiem amata brāļiem. Tāpēc Aleksandrs arī mēdz atgādināt, ka viņi nav parasti sētnieki, bet gan tehnikas operatori. Allaž tīrā un glītā apģērbā ar uzņēmuma logo klientiem šādi sētnieki kaunu nedara. Turklāt nereti starp klientiem ir kādi tehniski cilvēki, kam pašiem interesē aplūkot darba mašīnas tuvāk un pamēģināt, piemēram, pūst lapas.

"Mēs nevaram pieņemt darbā sētnieku par 200 latu algu un uzticēt viņam 20 tūkstošus latu vērtu tehniku! Tāpēc nemeklējam tradicionālos sētniekus, bet gan kvalificētus darbiniekus, nereti šoferus, jo viņi māk rīkoties ar tehniku. Mēs mērķtiecīgi labprātāk izvēlamies strādāt objektos, kurus var uzkopt mehanizēti. Darbinieki ir apmierināti. Jo redz, ka pāri ielai citā objektā kāds sētnieks ar grābekli jau pusi dienas rauš lapas, bet ar tehniku to iespējams paveikt daudz īsākā laikā," skaidro Aleksandrs. Līdz ar to uzņēmuma pakalpojums ir ekonomiski izdevīgāks nevis tāpēc, ka tam ir lētāks darbaspēks, bet gan tāpēc, ka strādā ātrāk.

 

Stāda puķes un cīnās ar kurmjiem

Ideja par uzņēmumu, kas sniegtu sētnieka pakalpojumus, radās vienam no uzņēmuma īpašniekiem, kurš pirms diviem gadiem mēģināja noalgot sētnieku savām vajadzībām. Izrādījās - sameklēt labu sētnieku nebija vienkārši! Ja sētnieku izdevās atrast, viņa pakalpojumu cenas bija neadekvāti augstas. Turklāt bez kādām garantijām - šis sarunātais sētnieks kādā rītā, kad, piemēram, puteņo vai līst, var vienkārši neatnākt. Arī uzņēmumu, kas veica līdzīga veida pakalpojumus, piedāvājums nešķitis saistošs. Viņu prasītā samaksa par darbu bija tik liela, it kā klientam pašam būtu jāalgo sētnieks pilnai slodzei.

Bet biznesa cilvēkiem visdārgākais ir laiks - viņiem ir izdevīgāk izmantot sētnieka pakalpojumus nekā pašiem darba laikā doties tīrīt sniegu. Tā arī radusies ideja izveidot mobilas sētnieku brigādes, kas dienā var apkalpot vairākus klientus.

"Mūsu sētnieks" klienti ir apmēram puse uzņēmumu un puse - privātie zemes un namu īpašnieki. Aleksandrs stāsta, ka darba pietiek visās sezonās - ziemā jā­šķūrē sniegs, rudenī - jāvāc koku lapas, vasarā - jāpļauj zāle, savukārt pavasarī - jāatjauno zālājs, dažkārt pat jāveido puķu dobes un jāstāda puķes. "Koncentrējamies uz pamata sētnieka darbiem, bet, ja klients vēlas ierīkot puķu dobi, mums ir sadarbības partneri - dārznieki, kas ar to nodarbojas. Cilvēkiem patīk, ka viņiem nav jāzvana daudziem speciālistiem, tāpēc vēlamies viņiem maksimāli atvieglot visu āra darbu veikšanu un piedāvājam vairākus papildu pakalpojumus, piemēram, koku zāģēšanu," par uzņēmuma darbības veidiem stāsta Aleksandrs. Viņš ar smaidu atceras, kā reiz kāds klients vēlējies atbrīvoties no kurmjiem, kas veidojuši neglītus rakumus piemājas zālienā.

Patlaban Latvijā ir apmēram 30 uzņēmumu, kas nodarbojas ar līdzīgiem pakalpojumiem, bet Aleksandrs uzsver, ka "Mūsu sētnieks" ir vienīgais, kas specializējies tieši āra darbu veikšanā. Pārējie pamatā veic telpu uzkopšanu. Kāpēc pēdējos gados ir šādu uzkopšanas un mājkalpotāju pakalpojumu piedāvātāju uzplaukums? Aleksandrs jokojot atbild: "Daudzi tikai tagad saprot, ka ir uzcēluši pārāk lielas mājas. Nu pamēģiniet paši iztīrīt savu dzīvojamo namu 300 kvadrātmetru platībā, ja katru dienu ir jābūt darbā!"

 

Pareizi gājieni pareizā brīdī

Lai gan uzņēmums veic arī vienreizējus pasūtījumus, labprātāk tas vienojas par pastāvīgu sadarbību. Aleksandrs ir novērojis, ka klienti parasti uzreiz ilgtermiņa līgumu neslēdz - vispirms uzaicina uzņēmumu veikt ģenerāltīrīšanu un tad izvērtē tā pakalpojumu kvalitāti, cenu un darba ātrumu. Ir arī tāda klientu grupa, kas pakalpojumus izmanto, iespējams, tikai vienu reizi. Piemēram, zāli vienmēr pļauj paši, bet, ja kādu laiku tas nav darīts un zāliena vietā jau ir pļava, tad zvana un sauc palīgā profesionāļus.

Aleksandrs saka, ka ienākt tirgū nav bijis grūti, jo pastāvējis pieprasījums pēc šāda pakalpojuma. Nav bijis arī vajadzības doties pie klienta un klauvēt pie durvīm ar savu piedāvājumu - gribētāji uzņēmumu atraduši paši.

Aleksandrs objektīvi atzīst, ka arī "Mūsu sētnieka" biznesu ietekmē šā brīža ekonomiskie apstākļi. "Cilvēki ļoti ilgi lemj, vai viņiem šāds pakalpojums ir vajadzīgs. Likumdošana nosaka, ka teritorijai jābūt sakoptai. Ir tikai jautājums, vai to spēj izdarīt pats īpašnieks vai jāalgo tam speciāli darbinieks. Potenciālie klienti izskata visas alternatīvas. Ja nebūtu šis ilgais lemšanas process, mēs attīstītos daudz straujāk. Ja klients arī izvēlas mūsu pakalpojumus, viņš par to varbūt ir domājis trīs mēnešus! Tas mazina biznesa attīstības ātrumu, un droši vien pirms diviem gadiem nebūtu tik ilgs pārdomu laiks," uzskata Aleksandrs.

Lai gan uzņēmums ir dibināts pirms diviem gadiem, reāli tas sācis darboties tikai šogad. "Protams, jārēķinās, ka tirgū patlaban ir lejupslīde. Bet, raugoties no cita aspekta, vinnē tie, kas pareizā brīdī spēj izdarīt pareizus gājienus. Meklējam alternatīvas, lai savu situāciju uzlabotu," vērtē Aleksandrs. Uzņēmums nākotnē raugās optimistiski un cer īstenot plānu - līdz gada beigām esošās piecas strādnieku brigādes dubultot.

 

Ar franšīzes līgumu - Valmierā

"Mēs arī neapstāsimies tikai Rīgā un Rīgas rajonā, kur sniedzam savus pakalpojumus. Šobrīd sākam attīstīties arī citās lielajās pilsētās, pirmā būs Valmiera, kur ar sadarbības partneriem drīz tiks noslēgts standarta franšīzes līgums. Meklējam aktīvus cilvēkus visos Latvijas reģionos, kuri grib veidot biznesu uz franšīzes pamata. Tas nozīmē, ka mums būs kopīgs uzņēmuma nosaukums, zīmols "Mūsu sētnieks", vienota cenu politika un piedāvāto pakalpojumu kvalitāte. Priecāsimies arī par sadarbības piedāvājumiem no mazpilsētām, jo arī tur šādiem pakalpojumiem var būt pieprasījums. Piemēram, daļa mūsu klientu ir restorāni, veikalu tīkli. Ir tikai jautājums, cik daudz cilvēks ir gatavs investēt biznesā, vai spēj izveidot darba grupu un strādāt ar mūsu kopējiem nosacījumiem. Potenciālajam partnerim ir jāvar sniegt tādas pašas kvalitātes serviss kā pie mums, citādi mēs nesastrādāsimies," nākotnes plānos ļauj ielūkoties Aleksandrs.

Uzņēmumam ar jauno gadu, visticamāk, piepildīsies vēl viena no vecā gada cerībām - ļoti iespējams, ka "Mūsu sētnieks" ieies arī valsts un privātajā sektorā jeb sadarbosies ar pašvaldībām tām piederošo īpašumu uzkopšanai.

Viens no tuvākajiem labvēlīgiem notikumiem "Mūsu sētniekam" būs pirmais sniegs. Tas cilvēkiem būs kā atgādinājums noslēgt ilgtermiņa līgumu, Aleksandrs ir cerīgi noskaņots. Citādi - klients var zvanīt visām firmām pēc kārtas, bet neviena nespēs viņu apkalpot tieši tajā brīdī, jo tām ir noslēgti savi līgumi un izveidots darba grafiks. Katram objektam ir cits laiks un prasības. Viens klients saka: "Man ir stāvlaukums automašīnām un vajag, lai tas būtu notīrīts līdz pulksten astoņiem rītā." Citam savukārt pieņemams būs vēlāks objekta uzkopšanas laiks.

Protams, nelabvēlīgi laika apstākļi ir sava veida problēma - kad jāstrādā, piemēram, pašā sniega putenī. Bet to uzņēmumā visi labi saprot - kad snieg, tieši tad ir nodrošināts darbs. Ja nesnigs, nebūs arī darba! Aleksandrs min arī zināmo teicienu: nav sliktu laika apstākļu, ir tikai nepiemērots apģērbs. Tas esot viens no viņu, darba devēju, pienākumiem - nodrošināt darbiniekiem piemērotas drēbes.

Kas vēl šo uzņēmumu atšķir no citiem? Tas izveidots, neņemot kredītu bankā. Ir izmantotas privātās un mātes­uzņēmuma investīcijas. Aleksandrs saka, ka nepieciešamības gadījumā būtu gatavs naudu uzņēmuma attīstībai arī aizņemties, jo biznesā viss pakļauts uzņēmēju spējai ar līdzekļiem rīkoties tā, lai tie nestu peļņu: "Tas atkarīgs no uzņēmuma pieredzes, zināšanām un veiksmes."

 

 



SIA “R46”

Dibināta: 2006.gadā

Zīmols: "Mūsu sētnieks"

Īpašnieki: Viesturs Ziediņš un SIA "Inve"

Atrašanās vieta: Rīga

Piedāvā: sētnieka pakalpojumus

Darbinieku skaits: 11

Veiksmes formula: specializācija. "Iespējams, esam vienīgais uzņēmums Latvijā, kas specializējies āra darbu veikšanā. Ja cilvēks grib, lai iztīrām arī telpas un, piemēram, paklājus, šā darba veikšanai pie­saistām sadarbības partnerus. Āra teritorijas uzkopšanā mūs raksturo ātrums un elastība."

 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas