Izvērstā meklēšana
LV.LV sākumlapa
     Par izdevēju Kontakti Grāmatas Arhīva sākumlapa
Iepriekšējais numurs
Visi raksti
    Aktuāli
      Biznesa kāpnes
    Likumu ABC
    Finanšu plūsma
    Inovācijas lietas
    Eiropas nauda
    Seko līdzi
    Jautājums. Atbilde
    Ziņas īsumā
    Biznesa vide
    Uzņēmuma vadība
    Praktiski padomi
    Nodokļi
    Reklāma
Ideju banka
Arhīvs
Žurnālā
Nr.48 (155) 2008. gada 26. novembris
            

  Biznesa kāpnes | Uzņēmums drosmīgu lēmumu laikā

Pārmaiņas biznesā ir dabiskas
Klinta Ločmele, "KV"


Foto: Māris Kaparkalējs "LV"

Andris Ziemelis

    

Prasme pielāgoties mainīgajām tirgus prasībām noteikti ir viena no raksturīgākajām uzņēmuma SIA "CED" īpašībām. Iespējams, tieši tā ir palīdzējusi 15 gadus noturēt savu pozīciju ne vien pašmāju, bet arī ārzemju tirgū. Uzņēmuma produkcija – glītas putnu barotavas, bērnu šūpoles ar slīdkalniņu, dārza mēbeles no koka un citi koka izstrādājumi – zināma arī Nīderlandē, Francijā, Dānijā, Lielbritānijā un citās valstīs. Par uzņēmuma attīstības ceļu un drosmi pieņemt vajadzīgos lēmumus ekonomikas krīzes laikā – saruna ar SIA "CED" valdes locekli un finanšu direktoru ANDRI ZIEMELI.



Savlaicīgi lēmumi pret krīzi

- SIA "CED" īpašnieki ir ārzemju uzņēmums. Kādas ir priekšrocības, atrodoties kāda lielāka uzņēmuma paspārnē?

- Laika gaitā uzņēmuma īpašnieki ir vairākkārt mainījušies. SIA "CED" ir piederējis gan vietējiem, gan ārvalstu uzņēmējiem. Patlaban īpašnieki ir SIA "Biko-Lat", kas pastarpināti pieder "NORVIK" grupai, kura uzņēmumu iegādājās 2003.gadā. Mūsu gadījumā varu runāt tikai par pozitīvu pieredzi. Uzņēmumā strādāju kopš 2007.gada, un šajā laikā sadarbība ar mātesuzņēmumu ir tikai sekmējusi mūsu attīstību. No savstarpējās sadarbības iegūstam gan izejmateriālu iegādē, gan finansiālā atbalstā, gan produkcijas realizācijā, gan pieredzes apmaiņā.

- Kāds ir bijis uzņēmuma attīstības ceļš?

- Līdz šā gada 1.maijam uzņēmumā bija divas atsevišķas nozīmīgas ražošanas plūsmas ar atšķirīgiem, bet zināmā mērā saistītiem produktiem. Blakus pamatproduktu grupai - dārza mēbelēm un sētām - tika ražotas kokskaidu granulas un briketes. 2005./2006.gada ziemas sezonā šī produktu grupa veiksmīgi palielināja uzņēmuma finanšu rezultātus. Taču tad sekoja divas siltas ziemas, kā arī ekonomikas atdzišana ASV. Turienes kokskaidu granulu ražotāji ar savu produkciju sāka pārpludināt Eiropas tirgu. Tas radīja situāciju, ka Eiropā granulu piedāvājums pārsniedza pieprasījumu un cenu kritums bija dramatisks. Līdz ar to kļuva aktuāls jautājums par granulu ražošanas pārtraukšanu. Šā gada pavasarī pēc ilgām pārdomām un ekonomiskiem aprēķiniem šāds lēmums tika pieņemts. Taču, ņemot vērā, ka mūsu rīcībā ir speciālā granulu pārvadāšanas automašīna, kas ir spējīga patstāvīgi uzpildīt granulu katlus, kā arī to, ka mums ir izveidojies labs klientu loks, mēs turpinām nodarboties ar granulu tirdzniecību un piegādi. Esam starpnieki - iepērkam granulas no citiem vietējiem ražotājiem un palīdzam viņiem tās realizēt. Šogad ieviesām jauninājumu - interneta veikalu dārza produkcijai. Tas ir nozīmīgs solis tuvāk pircējiem. Tādējādi esam soli priekšā dažiem citiem Latvijas ražotājiem.

- Cik daudz konkurentu ir Latvijā?

- Latvijā ir daži uzņēmumi, kurus var uzskatīt par mūsu konkurentiem, taču SIA "CED" eksports ir aptuveni 90-95% no visa realizācijas apjoma. Līdz ar to mūsu galvenie konkurenti ir visi Austrumeiropas ražotāji, kas gatavo dārza produkciju. Pārsvarā tie ir Polijas ražotāji. Tāpat kā vairākums Latvijas kokapstrādes uzņēmumu, arī mēs nespējam konkurēt ar zemāku pašizmaksu un līdz ar to ar lētākām produktu cenām. Cenšamies atšķirties ar labāku produkcijas kvalitāti, servisu, piegādēm laikā. Pēdējo divu gadu laikā strādājam tieši šajā virzienā.

- Kur Latvijā var iegādāties uzņēmuma izstrādājumus?

- Pie mums Cēsīs. Vēl uzņēmumam ir vairāki sadarbības partneri, kas darbojas Rīgā, Rīgas rajonā un Zemgalē. Vispraktiskāk ir izmantot interneta veikala mājaslapu. Iedzīvotāji visvairāk pieprasa lapenes, solus, sētas un sētu dēlīšus. Latvijā ziemas laikā aktuālākie produkti ir granulas, un jauki, ka arī putnu barotavas.

- Uzņēmums gatavo tikai standarta modeļus, vai klients pats var izvēlēties, piemēram, vēlamo lapenes lielumu?

- Lai gan mēs cenšamies, lai klients vienmēr būtu apmierināts ar mūsu produktu un piedāvāto servisu, taču ir jāsaprot, ka uzņēmumā ir masveida ražošana. Tas nozīmē, ka mūsu priekšrocība ir ražošanas ātrums un līdz ar to efektivitāte, kas tiešā veidā korelē ar produkta cenu. Katru gadu mēs paši attīstām jaunus produktus, kā arī gatavojam jaunus paraugus pēc klienta pasūtījuma. Taču to darot, mēs plānojam, ka tas kļūs par sērijveida produktu.

Pieaugot klientu skaitam, ir paplašinājies arī produktu klāsts. Patlaban uzņēmumā norit darbs pie pārdošanas stratēģijas izstrādes, kur viena no sadaļām ir esošo produktu revīzija. Tas nozīmē, ka produktu klāsts sašaurināsies. Taču esošajos ekonomiskajos apstākļos mēs esam spiesti ieklausīties klientu vēlmēs un būt pretimnākoši pat vistrakākajām idejām. Tāpēc darbs pie optimālā pārdošanas sortimenta izveides turpināsies.

- Kā izlemjat, kuras preces cilvēkiem patiks pēc gada?

- Patlaban sākam ražot produktus, kuru nosūtīšana sākas novembrī un beidzas aprīlī. Eksporta tirgiem idejas par jauniem produktiem nāk no mūsu sadarbības partneriem. Šogad septembrī un oktobrī ar viņiem notika aktīva paraugu gatavošana un cenu saskaņošana. Savukārt Latvijas tirgum jaunos produktus izdomā mūsu pieredzējušie speciālisti.

- Vai arī jūsu izglītība ir saistīta ar uzņēmējdarbības jomu?

- Pēc izglītības esmu finansists - gan bakalaura, gan maģistra grādu esmu ieguvis Latvijas Universitātē. Patlaban esmu tuvu tam, lai pabeigtu studijas Rīgas Biznesa skolā, kur iegūšu maģistra grādu biznesa vadībā (MBA). Līdz ar to varu teikt, ka darbs, ko daru, pilnībā atbilst manai izglītībai un tam, kā esmu iedomājies savas profesionālās karjeras attīstību.

- Cik, jūsuprāt, uzņēmējam ir svarīga izglītība ekonomikā? Nereti mazie un vidējie uzņēmēji ir citu profesiju pārstāvji.

- Galvenais - lai viņiem ir kāds kompetents cilvēks ekonomikas, finanšu jautājumos, uz kura padomiem, ierosinājumiem, secinājumiem var paļauties. Man pašam akadēmiski iegūtās zināšanas biznesa vadībā ļauj spriest par uzņēmumu kopumā un ieraudzīt lietas, kas vēl jāpilnveido.

 

Savas pozīcijas neatdosim

- Kas un uz kurām valstīm tiek eksportēts?

- 2008./2009.gada sezonā mūsu galvenais produkts būs dažāda izmēra galdi, pakāpieni un tradicionāli - ierastās sētas. Vēl 2006.gadā galvenais noieta tirgus bija Lielbritānija, bet ekonomikas krīzes ietekmē tirgus īpatsvars starp valstīm ir izlīdzinājies. Tagad mūsu galvenās eksporta valstis ir Nīderlande, Francija, Norvēģija, Dānija, Īrija, protams, arī Lielbritānija. Vēsturiski ir izveidojies, ka mūsu klienti ir vairumtirgotāji. Viņiem ir savas noliktavas, un tā viņi var nodrošināt sekmīgu sadarbību ar mazumtirdzniecības veikaliem un veikalu ķēdēm.

Kā jau iepriekš minēju, klienti izvēlas mūs, jo tic produktu kvalitātei, servisam, laikā nodrošinātām piegādēm, kā arī tam, ka esam atvērti jaunām idejām par produktu attīstību.

- Vai var just, ka ekonomiskās grūtības ir ne tikai Latvijā, bet arī šajās eksporta valstīs?

- Protams. Uzņēmums ekonomiskās krīzes apstākļos darbojas jau gadu. Pirmā sadarbības valsts, kur sajutām, ka to skārusi krīze, bija Lielbritānija. Drīz vien krīzes izpausmes parādījās sadarbībā ar Īriju un Franciju. Pienāca informācija, ka arī šajās valstīs samazinājušies pārdošanas apjomi. Bet tas nozīmē - mums jāpie­bremzē ražošana, lai noliktavās neveidotos lieki krājumi.

- Nesen uzņēmumā samazinājāt darbinieku skaitu.

- To, ka ir sākusies krīze, sapratām laikus. Un tika pieņemts lēmums reaģēt nekavējoties. Lai saglabātu uzņēmuma efektivitāti situācijā, kad ražošanas apjomi krītas, bija jāsamazina darbinieku skaits. No janvāra līdz novembrim kopumā tas ir samazināts no 193 līdz 78 cilvēkiem. Laicīga lēmuma pieņemšana un ātra darbība ir ļāvusi turpināt darbu krīzes apstākļos.

Šā brīža ekonomiskajā situācijā saskatām arī savus plusus - ir samazinājušās kokmateriālu cenas, arī algu kāpums ir apstājies, līdz ar to mēs kļūstam konkurētspējīgāki. Taču krietni ir samazinājusies arī cilvēku pirktspēja. Tāpēc, lai veicinātu ražošanu, valstij būtu būtiski jāpārskata prioritātes un daudz nozīmīgāks atbalsts jāsniedz eksportētājiem, šajā gadījumā - kokrūpniekiem.

Sekojot līdzi ekonomiskās krīzes attīstībai, man ir radusies pārliecība, ka valdībai daudz aktīvāk ir jāiesaistās ekonomiskajos procesos. Pirmām kārtām ir jāapzinās situācijas nopietnība, jāizstrādā iespējamie attīstības modeļi tuvākajiem trīs, sešiem un 12 mēnešiem. Jānosaka prioritātes. Esmu pārliecināts: eksports ir viena no svarīgākajām. Jāizstrādā pasākumu plāns, kā palīdzēt eksportētājiem. Šajā plānā noteikti ir jābūt tādām sadaļām kā algas nodokļu samazināšana, akcīzes nodokļa atmaksāšana mežizstrādē patērētai degvielai, mežizstrādes apjomu palielināšana valsts mežos. Latvijas valstij būtu jāizmanto šis brīdis, lai ekonomiskajā jomā apsteigtu citas valstis. Mums ir vairākas priekšrocības, kuras būtu jāizmanto. Tas, ka esam maza valsts, mums palīdzētu ātrāk un efektīvāk veikt nepieciešamās izmaiņas nodokļu politikā, kā arī stimulēt vienu vai otru nozari.

- Uzņēmums savu nākotni redz eksporta tirgus virzienā?

- Šogad mērķtiecīgi attīstījām vietējo tirgu: izveidojām interneta veikalu, ar savu produkciju piedalījāmies galvenajās izstādēs, daudz uzmanības veltījām reklāmas aktivitātēm. Protams, tās nav tik plašas reklāmas kampaņas kā bankām vai lielveikaliem, jo mūsu galvenais tirgus nav Latvija. Taču mūsu reklāmas var redzēt specializētajos žurnālos saistībā ar dārzu un māju. Savu vietu Latvijā esam iekarojuši un savas pozīcijas neatdosim. Taču kopumā savu attīstību redzam eksporta tirgos.

- Jūs dzīvojat Rīgā, bet uzņēmums atrodas Cēsīs. Kā ir pavadīt tik daudz laika ceļā starp darbu un mājām?

- Patiesībā ceļā pavadu tikai stundu katrā virzienā. Domāju, ka vairums rīdzinieku vai Pierīgā dzīvojošo sastrēgumos ir spiesti atrasties tikpat ilgi, ja ne ilgāk. Braucot uz darbu, parasti klausos ziņas, cenšos sekot līdzi jaunākajiem notikumiem ekonomikā un politikā. Pārdomāju aktuālos darbus, saplānoju tuvāko dienu darbu, kā arī veicu nepieciešamos telefona zvanus. Tā kā no Rīgas esam četri braucēji, bieži vien mašīnā notiek neformālas sapulces. Vakarā atgriežoties varu vēlreiz pārdomāt, kas ir izdarīts, kas būtu jādara nākamajā dienā. Ja diena ir bijusi sarežģīta, laiks ceļā palīdz no darba atslēgties, lai mājās par darbu vairs nebūtu jādomā.

 

 



SIA "CED"

Dibināta: 1993. gadā

Īpašnieki: SIA "Biko-Lat"

Piedāvātie pakalpojumi: kokapstrāde, dārza mēbeļu un sētu ražošana, kokskaidu granulu piegāde un tirdzniecība

Veiksmes formula: veiksmīgi sabalansēts tirgus un spēja laikus noreaģēt uz tirgus izmaiņām

 
Par izdevēju / Kontakti / Grāmatas

© VSIA "Latvijas Vēstnesis" / info@lv.lv
žogspiepūšamās atrakcijas